Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 11144 ggr
majlis
0

Recept på munkar?

Har letat efter ett recept på munkar på flera olika LCHF sidor . Eftersom de friteras i cocosfett borde de inte vara fel om man kan byta ut mjöl och sockerSkrattande.

gun92884
0

Har ar ett … har inte tid att oversatta nu pa morgonen … skickar det senare. DaVinci ar en slags sockerlag som de anvander i kaffedrinkar har … den finns bade med socker och utan … kanske det finns liknande i Sverige. Annars kan du gora samma genom att koka upp ett par matskedar sukrin med vatska sa det motsvarar vad du behover till receptet.

http://www.examiner.com/low-carb-in-national/mind-your-doughnuts-and-glaze-into-my-eyes

gun92884
0

#1 … medan jag kommer ihag:

1 ounce = 28,35 gr

1 paket Splenda = 2 tsk sukrin

och jag skulle gora min DaVinci med 2 msk sukrin + 1/2 dl vatten

majlis
0

Tack för receptetGlad.

Ska försöka översätta och baka.

gun92884
0

… har ar oversattningen … vatskan (DaVinci) ar en sockerlag i olika smaker som saljs i flaskor har; de anvands for att smaksatta kaffedrinkar; finns i variant med socker och med sotningsmedel (Splenda - sucralose-)

Jag laste upp on creme of tartar (kan antagligen hittas i en affar som saljer utlandska matvaror - creme de tartar pa franska, t.ex.) och det verkar som om det gar bra att ersatta med bikarbonat. Det ar for att stabilisera aggvitorna.

Ugnstemperatur, om man ska vara riktigt petig, ar just over 148C men jag brukar rakna om till 150C. Kolla litet extra, efter 20 minuter kanske?

DONUTS

- fran Jamie van Eaton's website -

- munkar - 4 stycken -

3 agg - agg vitor och gulor separerade i tva skalar

85 gr cream cheese

1 tsk bakpulver

1/8 tsk creme of tartar (kan anvanda bikarbonat)

1 msk  sukrin (erythritol) I pudersockerform

2 msk vatska (Lite sukrin + vaniljarom i vatten till onskad sotma)

Satt ugnen pa 150C

Vispa upp aggvitorna med bikarbonaten tills de ar riktigt harda (ungefar 5 mn).

I en annan skal, ror ihop cream cheese, bakpulver, gulor och vatskan.

Ror i halften av aggulesmeten i vitorna … anvand en sked med langt skaft och dra en sinekurva (some ena halvan av en '8' forst, se'n vand skalen 90° och repetera sinekurvan.

Blanda i resten av aggulesmeten och ror pa samma satt som med forsta omgangen.

Hall smeten i sma (osmorda om det ar non-stick) portionsformar och gradda i 30 mn.

Lat svalna pa galler.

CHOKLADGLASYR

2 rutor Lindt mork choklad @ 80%

2 msk sukrin (erythritol) + knivsudd Stevia pulver

2 msk vatska (sukrin blandat med vatten + vaniljarom till onskad sotma

2 msk vispgradde

2 msk smor

Ror ihop ingredienserna till glasyren och micra i 30 sekunder. Ror om ordentligt och doppa se'n munkarna i glasyren. Hall resten over munkarna for att tacka dem ordentligt.

Glasyren racker till 6 - 8 munkar och blir blank nar den torkar.

Glasyren kan sparas i kylskapet ett par dagar.

[stuxen]
0

Låter festligt.

[stuxen]
0

Med åäö

Ugnstemperatur, om man ska vara riktigt petig, är just över 148C men jag brukar räkna om till 150C. Kolla litet extra, efter 20 minuter kanske?

DONUTS

- från Jamie van Eaton's website -

- munkar - 4 stycken -

3 ägg - ägg vitor och gulor separerade i två skålar

85 gr cream cheese

1 tsk bakpulver

1/8 tsk creme of tartar (kan använda bikarbonat)

1 msk  sukrin (erythritol) I pudersockerform

2 msk vätska (Lite sukrin + vaniljarom i vatten till önskad sötma)

Sätt ugnen på 150C

Vispa upp äggvitorna med bikarbonaten tills de är riktigt hårda (ungefär 5 min).

I en annan skål, rör ihop cream cheese, bakpulver, gulor och vätskan.

Rör i halften av äggulesmeten i vitorna … använd en sked med långt skaft och dra en sinekurva (som ena halvan av en '8' först, se'n vänd skålen 90° och repetera sinekurvan.

Blanda i resten av äggulesmeten och rör på samma sätt som med första omgången.

Häll smeten i små (osmorda om det är non-stick) portionsformar och grädda i 30 min.

Låt svalna på galler.

CHOKLADGLASYR

2 rutor Lindt mörk choklad @ 80%

2 msk sukrin (erythritol) + knivsudd Stevia pulver

2 msk vätska (sukrin blandat med vatten + vaniljarom till önskad sötma.

2 msk vispgrädde

2 msk smör

Rör ihop ingredienserna till glasyren och micra i 30 sekunder. Rör om ordentligt och doppa se'n munkarna i glasyren. Häll resten över munkarna för att tacka dem ordentligt.

Glasyren racker till 6 - 8 munkar och blir blank nar den torkar.

Glasyren kan sparas i kylskapet ett par dagar.

gun92884
0

… så du tycker att det är nödvändigt att växla fram och tillbaka mellan alfabet, inte bara mått ? :0)

[stuxen]
0

Jag har svårt att läsa utan prickar så jag skriver alltid till det om det är något interesant.
Dyslektiker och stavar konstigt gör jag dock men men.
Så tänkte att om jag redan gjort om det så varför inte delge alla andra?

Kör du med ditt amerikanska tangentbord om det känns bra.

Tack för översättningen.

gun92884
0

… det tänkte jag inte på :0( … sa det mest som ett skämt ialla fall. Det är inte särskilt svart att toggla emellan de olika tangentborden; det är nog att man är så van att använda det amerikanska. Jag kan ställa in flera olika språk men se'n blir problemet att man har inte bokstäverna på samma ställen i de olika … det är nästan lättare att skriva allt med amerikanskt och se'n ställa om och fylla i de andra bokstäverna … det har jag gjort här …

[Pennylane1]
0

creme of tartar är det vinsyra månne+ Har för mig att jag kollade det en gång… (edit nej vinsten är det!)

vad kul med ett recept! Har en donatmaker, en behållare man häller semten i och så trycker man på en knapp och smeten rinner ut i en ring ner i flottet! Jag hade tänkte försöka med nån vaiant av mitt brödbullrecept men ska definitivt testa detta!

[Pennylane1]
0

info om vinsten

det kan ersättats med något syrligt, som citronsyra kanske?

gun92884
0

Ja, det ar vinsyra … vet inte om du kan gora dessa i en donutmaker … de tar 30 MINUTER i ugn.

Wildrat
0

Vinsten finns i kryddhyllan på många affärer, kolla bland småpåsarna.

[Pennylane1]
0

# 12 jaha det var i ugn, läste inte så noga… då får jag testa med mitt recept istället!

Det vvar inte vinsyra stod det i min länk utan VINSTEN.

yvonnel
0

Kontentan av denna tråden är att jag fortfarande har mycket kvar att lära om vinsten tex.

majlis
0

Nu blir det baka av i dagGlad.

gun92884
0

Vad ar skillnaden mellan vinsten och vinsyra? Bada ar okanda namn for mig, men jag tycker mig ha last om bada nar jag forsokte kolla vad motsvarighet till cream of tartar kunde vara. Och … stammer det att man kan anvada bikarbonat istallet?

[Pennylane1]
0

nej inte enligt min länk, vinsten och bikarbonat (alltså om båda ingår i receptet)  kan ersättas av bakpulver om det ska användas till jäsning, annars ska vinsten ersättas med något syrligt.

gun92884
0

Har ar en link till ett annat stalle dar de pratar om cream of tartar och vad man kan anvanda istallet … aven lemon juice och aven vinager … undrar vem som vill ata sa'na maranger … :

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20061120075029AA69pvE

[Pennylane1]
0

vem som vill äta? Det ingår ju ofta ättika i maränger, det är ju bara fråga om en ytterst liten mängd, vad stod det, en halv tesked?

Det stod exakt det där om vinäger och citronjuice i min länk också förresten

gun92884
0

Ok … jag ater inte maranger, sa vad vet jag …

Wildrat
0

Bikarbonat behöver nånting surt för att fungera, i bakpulver har man blandat bikarbonat med nånting surt så det är bara att använda…

[Pennylane1]
0

bara att använda vaddå?

Wildrat
0

#23 när man bakar… Man behöver inte tillsätta nånting för att det ska funka som man måste göra med bikarbonat.

[Pennylane1]
0

jaha , jag trodde du syftade på vinstenen

Internettan
0

När man bakar pepparkakor använder man bikarbonat. Men jag kan inte komma på nåt surt som man blandar i… Hur hänger det ihop?

"Every point of view is a view from a point."

gun92884
0

… undrar ocksa om rollen som bikarbonat spelar i olika anrattningar … har tittat pa Food Network och de gjorde peanut brittle … en slags knack full med jordnotter; valdigt populart i sodern. De blandade i bikarbonat … de gav ingen anledning, sa varfor anvande de bikarbonat i en knackblandning? Jag har aldrig gjort knack sa det ar helt frammande for mig …

Internettan
0

Jag trodde att man bara använder det till att "jäsa" smeten/degen i ugnen. Kanske även knäck kan behöva "pösas upp" lite, så det inte blir föör hårt? (Pepparkakorna sväller upp en del i ugnen men sjunker ihop igen så de blir platta och hårda när de är klara.)

[Pennylane1]
0

blir det inte sprött av bikarbonat?

gun92884
0

Ah, det tankte jag inte pa … det ska nog stamma for brittle betyder att det ar skort.

Wildrat
0

I ett av mina recept kan man ha bakpulver i knäcken, men vad det har för effekt står inte.

Fiana
0

Knäck med bakpulver blir lite sprödare/porösare. Eller det är i alla fall tanken.

gun92884
0

Ja, detta ar ju vitsen med Brittle; den ska liksom falla isar nar man far den i munnen, men inte innan.

Internettan
0

Men hur kommer det sura in? Det stämmer nog inte att det ska till något surt för att få bikarbonat att funka?

[Pennylane1]
0

kan ju vara så att om det ska vara jäsmedel ( dvs i mjuka kakor) så behövs det sura, i pepparkakor och knäck är det den andra egenskapen det har, nämligen att ge sprödhet, som önskas och där är det ju bäst att inte ha något surt.

Internettan
0

Fast man kan ju baka bröd och mjuka kakor med bikarbonat och jag tror inte att man tillsätter nåt surt ändå. Och som jag sa så jäser pepparkakorna upp ordentligt i ugnen utan något surt. Jaja, inte vet jag. Och inte spelar det någon roll heller… Glad Kanske Wildrat har en bra förklaring.

[Pennylane1]
0

jaha jag tyckte min förklaring var jättebra, var helnöjd med den! Gråter

Wildrat
0

Jag tror också att det har med sprödheten att göra. Pepparkakor blir ju lite högre när de gräddats men inte blir det som sockerkaka… Hade jag ätit pepparkakor kunde jag gjort experiment (en deg utan bikarbonat och en med) men har varken råd, tid eller ork och äter dem dessutom inte heller.

Det jag läst om bikarbonat är att den behöver nåt surt för att funka ordentligt. För att testa kan ni göra badbomber av bikarbonat och citronsyra, var och en för sig händer inget när de hamnar i vatten men tillsammans är det nästan explosivt och det är ju det man vill åt när man använder det som jäsmedel.

Internettan
0

#37:

Okej då - det var en bra förklaring du hade. Jag får ge mig.

#38:

Nu har jag läst lite själv om bikarbonat och kollat lite recept. Och det är faktiskt så att man ofta använder filmjölk som en ingrediens i bröd och mjuka kakor bakade med bikarbonat. Det var den biten som fattades i mitt pussel…

Det där om badbomberna påminner mig om mina barns kinderägg-bomber. De hällde i bakpulver och vatten i det lilla gula plastägget (som fanns inne i chokladägget), stängde det och väntade. Sedan exploderade det till deras förtjusning. (Det var några år sedan nu, men roligt minns jag att de hade. Och mitt bakpulver tog slut..)

[Pennylane1]
0

experiment att göra pepparkakor med bikarbonat plus något surt hade varit än intressantare!!

Wildrat
0

#40 Särskilt om det blir explosivt Skrattande!

karinafp
0

#41 men då blir det väl inte pepparkakor utan PANGkakor… Flört

Internettan
0

#40:

Fast då hade det väl varit som att baka småkakor med bakpulver? De hade blivit lite tjockare, kanske?