Kostmönster
I den nya läroboken "Fetma", som vi nu skall uppmärksamma i Rössnerkommentaren, läser man på sid. 245 att det
"…finns inga övertygande bevis för att specifika kostmönster lättare leder till övervikt och fetma än andra."
Vi kan tänka oss att det här i kretsen finns en och annan med erfarenheter som pekar åt motsatt håll. Vidare framhålls:
"I viktnedgångsstudier som varat ett år eller längre spelar inte heller kostsammansättningen någon avgörande roll för uppnådd viktnedgång."
Det är alltså utgångspunkten för konventionell behandling av övervikt. Finns intressanta erfarenheter och synpunkter?
Massor… vill du flytta hit Piltson?
Jag kan tänka mig att diskutera saken med dig via PM
Numer pensionär i Nynäshamn
Nej, när jag nu börjar få ordning på den där grisiga texthanteringen tänker jag inte flytta igen. Men:
När vi tar upp dessa citat om några dagar, så vore det kul att kunna visa fram trovärdiga vittnesbörd i motsatt riktning, alltså dels korta citat, dels någon form av statistiska data.
Jag har frågat Diana Schwarzbein, en nära motsvarighet till Dahlqvist i Kalifornien sedan över tio år, men hon vill inte säga något konkret. Inte heller Litsfeldt och Skaldeman tycks ha något gripbart. Rössnerkommentaren lär bli läst av någon springpojke på SLV och jag vill ge honom nåt att fundera på. Vad betyder PM? Min epostadress är piltson@gmail.com
AB:s "Viktklubb" visar fram glamorösa bilder och uttalanden, men den sorten duger inte. Det måste vara långtidsdata, minst ett år helst fler. Däremot räknar vi inte med data från "kontrollerade studier". Någonstans finns en gräns där "anekdoter" måste övergå till trovärdig information, var vet jag dock ej.
OK… det börjar blir ordning på det nya nu då…
Lars-Eriks Litsfeldt har väl samlat in lite statistik på LCHF-ätare?
PM= Personligt meddelande på sajten… Man klickar på inkorgen och sen Skriv och så namn på den man vill skicka till…
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag har en väninna som har bott i USA, och hon har ätit LCHF sedan -97, jag kan fråga henne… problemet är bara att hon inte har någon egen dator, utan passar på då hon är på biblioteket…
"still lost in space and time"

Googlade Diana Schwartsbein, fick massa "hits".