Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 7134 ggr
mammam
0

Urinsyra?

Hej!

En vän som upptäckt mina nya matvanor (från nästan inget kött till kött varje dag), sa att det kunde vara ohälsosamt att äta så mycket kött. Man kund få urinsyra i kroppen som skulle leda till inflammationer.

Är det någon här som vet något om det?

Margareta
0

Jag har läst om det men är dålig på att komma ihåg och citera, så vi avvaktar tills någon klok person kommer hit…

Numer pensionär i Nynäshamn

Doc
0

I viss mån kan kött höja urat (urinsyra)-nivåerna i kroppen. Det är dock en ganska måttlig effekt. Övervikt och alkohol höjer nivåerna betydligt mer. Om man går ner i vikt med LCHF-kost minskar säkerligen risken för gikt (inflammation av urinsyra i leder) betydligt även om man äter mer kött än tidigare.

mammam
0

Tack för snabbt svar!

Jag känner mig inte orolig.

Anterrabae
0

Är man känslig för urinsyror tex om man sitter med inflammatoriska sjukdommar sen tidigare är det framförallt gris man ska passa sig för. Dessa har tyvärr mycket urinsyra.

Vet dock inte hur det är med ekologiska grisar.. det borde vara bätter tycker jag…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DaMum
0

Jahapp, då är det kanske allt grisköttsätande på senaste månaderna som gör att jag har så himla ont!

Har funderat en hel del över det här, och jag har ju en kronisk inflammatorisk sjukdom i muskler och leder (Dercum). Trots viktnedgång upplever jag MER smärta nu än tidigare.

Då blir det oxfilé nu då…Flört

Anterrabae
0

DaMum, Jag fick rådet av min homeopat att inte äta gris pga detta. Märkte ingen större skillnad när jag slutade, men när jag vid ett tillfället för ett tag sen gjorde en utsvävning och markant ökade intaget av gris blev jag hur dålig som helst…

Kom på att jag inte mår så bra på det. Lite ibland går bra.. kortare perioder.. Man kan motverka syrorna som bildas genom att ta kalktillskott, typ dolomit… Då blir det lite snällare mot kroppen.

//Ida

DaMum
0

Anterrabae!

Jag käkar både kalk och magnesium, men har ändå inte märkt någon förbättring avseende värken.

Nä, nu ska jag skära ner på grisätandet. Synd, för det är ju billigare med gris.

Kram!

Anterrabae
0

DaMum 

Jo jag håller med.

Bättre att låta bli till vardags och så kanska man klarar det om man blir bjuden. 

Jag har oxå ont, väldigt ont just nu,.. trodde jag åt lite för lite magnesium.. kollade upp hur starka mina tabletter är. visade sig att de ligger på 600 mg /st och jag äter två. Problemet med kramp och värk i benen ligger alltså inte där.. *ler*

//Ida

NancyAlke
0

Kramp i benen kan vara brist på b-12 också…. Men om man ska lyckas få det med den här kosten måste man nog ha någon underliggande sjukdom i tarmarna.

Anterrabae
0

Ja och dessutom käkar jag extra b-kplx för att jag har haft brist länge…

Jaja.. jag får hoppas att det ger sig. =)

//Ida

magma
0

Jag som haft kroniska inflammationer i ryggen sedan flera år tillbaka, upplever att min rygg är bättre än på länge på den fronten. *pepparpeppar* Har ätit LCHF i snart 8 månader och varit markant bättre i sisådär 4 månader- om det beror på kosten eller något annat kan jag ju inte svara på, men det har ivajefall inte blivit sämre! Jag äter knappt vegetabiliska oljor eller frön alls längre till skillnad mot tidigare, vilket kan ha gjort sitt till för att minska inflammationerna. Well, några nötter slinker ner då och då men inte dagligen som tidigare när jag åt fullkornsbröd, solrosfrön, linfrön etc dagligen.

korseett
0

Jag kan rekommendera att när vi äter griskött även äta av basisk mat som kål till för då "neutraliseras" den syrabildande maten. Annars så kör på med pH-kalk

DaMum
0

Kål är jättegott, men det blir för många kolhydrater för mig tyvärr.

B-12 får jag i mig i tablettform dagligen.

Nä, man får nog inse att det är individuellt vad man "tål" eller ej. Får bli mer nötkött hädanefter, och fågel.

Kram!

Barols
0

Jag äter alltid lite gurka till varje måltid.Den är basisk,och jag kan kanske inte säga att det har hjälpt,men jag har mindre problem med sura uppstötningar sedan jag slutade äta mjölprodukter,ris och potatis.

Pasi
0

Om man inte äter kött måste man ju ersätta det med någon typ av föda…och då blir det lätt spannmål, om man äter normal västerländsk kost med allt dess omega6-fett osv. Spannmål är väl väldigt syragörande för kroppen om jag inte missminnermig!?
Jag äter inte mycket mer kött nu än förr….den stora skillnaden är att jag bytt ut spannmålen mot fett…och det borde missgynna inflammationerna rejält!Glad

Margareta
0

Pasi: så fattar jag det också. Min homeopat var helt fel ute eftersom kosten byggde på spannmål.

Numer pensionär i Nynäshamn

Iza_the_cat
0

DaMum att du har mer ont i lederna kan hänga ihop med att du gått ner i vikt och belastningen och trycket på lederna förändras . Då kroppen är van vid att ha ett konstant tryck och belastning och den förändras . reagerar kroppen rätt häftigt och detta kan leda till mer smärta

Detta fick jag lärar mig när jag gick på Idrotts fys av min läkare då jag gick ner rätt snabbt i vikt.

I och med att man tappar i vikt så rör man sig ju mer och så vilket på frestar vilade leder och muskler vilket leder till mer belastning och mer smärta

Så det behöver inte vara grisköttet

Kramar om

DaMum
0

Iza!

Tack för upplysningen! Det där var intressant. Jag har kanske själv funderat i de banorna också, men det som förbryllar mig är att det kommer värk på konstiga ställen.

T ex gör det väldigt ont precis över vänster armbågsled, och jag är varken vänsterhänt eller har använt armen på något konstigt sätt. Det ömmar rejält, och jag är väldigt känslig för beröring där också (alltså mer än vanligt). Känns precis som om jag slagit mig hårt där, men det har jag inte heller.

Värst är ändå benen tycker jag. Det har alltid varit svårt att stå och gå för mig, men nu är det ännu jobbigare. Tycker t o m att benen blivit ännu krokigare och jag ser ut som ett O från magen och neråt.

Jag försöker dra in på grisköttet en tid nu för att se om det blir någon skillnad. Har också bytt Magnesium Recip och mina kalciumtabletter mot Dolomitpulver i tablettform från "Active Care", ska se om det gör någon skillnad.

Jättetack för ditt svar! Kram!

Anterrabae
0

Pasi och Margareta: Håller med att spannmål är fruktansvärt syrabildande.. Kan som kuriosa berätta att jag på två veckor (de två första med LCHF) har balanserat mitt ph i kroppen från supersur till nästan normal. På att sluta med kolisar och äta kalk. Men det jag menar är att om man redan har mycket syror som kroppen kämpar med att bli av med så kan just gris förvärra det hela en period. Bättre med andra animalier.

DaMum: Dolomit bör få smärtan att minska om den ökat pga frisättandet av syror. Sånt som kroppen tidigare lagrat men som den nu får kraft att göra sig av med.. Det är ett positivt tecken även om det gör ont. Innan har det varit inkapslat i vävnaden och därför inte gjort så ont men å andra sidan förstört och dragit ner allmäntillståndet. Det är bra om kroppen kan göra sig av med alla sina gifter. Vi reumatiker har gott om dessa lagrat i kroppen.

//Ida