Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 12198 ggr
starhawk
0

Skav??

Såg i butiken en förpackning Vildsvinskav, eftersom jag har erfarenhet av deras renskav (Uschh) och älgskav (Mums) så tänkte jag det här ska man väl kunna snurra ihop någonting av. När jag öppnade paketet blev jag förvånad, istället för dom strimlor som skav "normalt" består av var det stora tunna flak!? Det blev att ta fram kniven och skära upp det till skav. Finns det ingen ordning på vad som skall kunna kallas skav?

Jag körde ett recept på Älgskavsgryta där jag ersatte älgskavet med vildsvinet, receptet behöver nog justeras så jag presenterar det inte än men det var mums

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Inkanyezi
1

Namnet skav lär ha formats av att man förvarade köttet i visthusbod på vintern, och att det då var djupfryst i våra norra regioner. Man kunde inte skära stora bitar, utan fick skava av tunna skivor med en vass kniv, och de tunna flagor som man då fick loss kallades skav. Min uppfattning om skav är att det är kött som man skär loss på just det sättet ur en djupfryst bit. Jag har gjort det många gånger förr, och resultatet blir alltid en samling tunna flagor. Några tjockare bitar eller större flak kan knappast vara skav.

nyborjare08
0

De olika sorters "skav" som finns i butikerna har så länge som jag minns varit flakformade. I alla fall de märken jag har köpt. Men jag har ingen aning om ifall att det är "korrekt" eller inte och jag är långtifrån expert på det. Jag har ätit köpeskav i ca 30 års tid, med kortare uppehåll. Jag använder skav i olika grytor och tycker att det smakar gott och det är för mig huvudsaken! Glad

Edit: Och det är förstås viktigt att det är bra ingredienser (inte bara att det smakar gott!).

starhawk
0

#2: Dom enda skav jag tidigare stiftat bekantskap med är renskav och älgskav och dom är precis som #1 beskriver dom, vilka är det som är flakformade förutom vildsvinen? kan vara bra att känna till. Dom tre jag nämnt är av fabrikat POLARICA och är inköpta på ICA

squeezetoy
0

Polaricas älgskav lagade jag en gryta av för inte alls länge sedan och den var i "flak", likaså deras viltmästarskav som är en blandning med i huvudsak hjortkött. Har ett paket lammskav i frysen som jag inte hittat på något med ännu, misstänker att även den är som flak. Flaken är så vitt jag kan förstå sammanpressat kött och inte hela flak av köttet.

Skav på vanligt vis ger bättre konsistens, men det duger att äta detta också.

Aniara4
0

Jag har en känsla av att renskavet jag brukade äta som barn var annorlunda än det jag köper nu, just att det var mer kött"flarn" och inte pressade skivor som det är nu. Men jag kanske minns fel.

starhawk
0

Det var inte så länge sen jag åt Älgskav men då var det riktigt skav håller dom på och fuskar till vår mat?

[GoForIt]
0

Ha ha… ja det kan vi nog utgå från - att det fuskas alltså. Här precis som när det gäller så många andra råvaror…

Är lycklig över att ha jägare i släkten som ger tillgång till riktigt älgkött. Av helfruset kött gör jag egen skav och det blir ljuvliga grytor (och köpt skulle så klart funka lika bra).

nyborjare08
0

#3 Jag har aldrig stött på nåt annat än flakformade skav. Det var väl renskav som vi använde mest när jag var yngre. Det jag minns var att det var papper/plast mellan flaken och det var ett himla pillande för att få bort dem. Jag tror att det är först de senaste åren som viltskav, älgskav, fjällskav, vildsvinsskav och hjortskav har kommit. Men jag är inte säker. Jag minns inte vilket märke det är tyvärr, men det finns i ica-butiker i alla fall.

hemul
0

Har ni sett att de där paketen har en innhållsförteckning och att det inte är enbart kött i dem? Jag blev helt chockad. Precis som man länge trodde med fryst kyckling så utgick jag ifrån att det bara var fryst kött, men nejdå, det är 10 procent vatten. Någon innehåller aromer också och jag har sett ett annat märke med glutamat. Jäkla bluff med allting! Obestämd

http://polarica.se/se/produkter_konsument_skav.aspx

starhawk
1

Äsch det är ju bara vatten och salt och en av dom hade rökarom, det är ju i alla fall 90% kött i dom, och utan det vattnet hade dom antagligen varit torra och fnasiga

hemul
0

Jag fryser massor med kött och inte blir de torrt, inte. Det är för att kunna hålla priset nere de tillsätter saltvatten.