Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 9225 ggr
cream1
1

wienerbröd

Finns det nån hjälte eller hjältinna där ute som har ett recept på wienerbröd av kolhydratsnål variant??

Saknar den där frasiga konsistensen med en krämig vaniljklick i mitten. mm..

Har haft ett sug efter just wienerbröd hela dagen och funderade ett tag på att åka ner på ikea och köpa ett sånt där billigt..för 7 kr.. men nej. Så lågt tänker jag inte sjunka.

Recept någon? Eller något som liknar wienerbröd iallafall, så man kan få uppleva den där fantastiska konsistensen/smaken igen.

vet inte varifrån suget kom föresten Förvånad

gun92884
0

Jag ska leta upp ett recept som jag har i mina LCHC receptgommor. Bli inte forvanad over ingredienserna … jag LOVAR att det paminner om wienerbrod :0)

gun92884
0

Varsagod - Har ar receptet pa Danish Pasty :0)

Det ar inte mitt recept men jag kommer inte ihag var originalreceptet kom ifran … och det ar atminstone 10 ar se'n jag sag det forsta gangen pa en lowcarblist har i Staterna 

Danskt wienerbrod a la HFLC

115 gr Philadelphia ost

4 agg

80 ml riven Parmesan

60 ml Splenda (eller Sukrin mald till florsocker)

1 tsk kanel (eller mer om sa onskas)

1 aggula

½ l riven cheddar ost (mattlig smakstyrka)

¼ tsk vanilj

115 gr Philadelphia ost

• - Satt ugnen pa 190C.

Vispa ihop de 6 forsta ingredienserna till en slat smet.

Smorj en c:a 20 x 28 form och stro riven cheddar jamnt over botten.

Sla over smeten.

Baka i 190C for 20 minuter.

• - Sank ugnsvarmen till 150C.

Blanda resten av ingredienserna och vispa till en jamn smet.

Bred smeten  forsiktigt over den graddade botten och baka i 150C c:a 25 minuter (borja kolla efter 20).

Lat svalna i rumstemperatur.

Blir ungefar 8 bitar - 2kh/biten

[Pennylane1]
0

oj!! Det låter verkligen helskumt!! Så tokigt att jag verkligen måste testa! Skrattande Men inte förrän nästa månad då jag har råd att skicka efter sukrin!

gun92884
0

Visst later det tokigt … men … jag at hela biten sjalv forsta gangen jag gjorde den :0)

Man kan anvanda bittermandelessens ocksa om man gillar det.

cream1
0

Åh, detta ska testas!

majlis
0

Låter jätte gottGlad. Måste tästas.

gyllenetider
0

Haha jaa både parmesan och cheddarost i ett wienerbröd låter ju inte riktigt vad man skulle vilja ha i ;-)

Chinilla
0

Öh…ja det var ju ett annorlunda recept. Skumt att det ska kunna smaka åt wienerbrödshållet till. Någon som testat?

[Pennylane1]
0

det skriver ju # 1 att hon gjort eller missuppfattade jag det? Lovar att det är gott (eller att det åtminstone liknar wienerbröd vilket borde betyda detsamma om man nu gillar det) gör hon ju?

gun92884
1

#8, #9,

Joda, jag har testat och ja, jag skrev det och ja, jag tycker det blev jattegott :0)

Har kallas detta for Danish Pastry vilket vanligtvis kallas wienerbrod i Sverige.

Chinilla
0

#10 Vad bra! Då ska jag nog också testa en dag. Glad

[Pennylane1]
0

så bra Kyss ! (jag visste att jag hade rätt men ville inte verka dogmatisk Tungan ute )

gyllenetider
0

Hmmmm jaaa jag är mkt tveksam till detta men man kan ju inte säga nåt förrän man provat så jag får väl testa jag med då nångång (även om jag inte är sådär superförtjust i hårdost) Philadelphiaost och creame cheese (ja samma sak) går bra för det kan du smaksätta själv… men hårdost är det spyvarning på.

Jag återkommer med vad jag tyckte Glad

PS/ Går inte cheddarsmaken o det igenom då??? Förvånad /DS

gun92884
0

Nej, cheddarsmaken gar inte igenom. Om du ar orolig sa kan du anvanda en menlos ost men med samma fetthalt. Om jag talade om for min dotter ar det ar ost i na't sa skiftar hon i gront pa en gang. Men Kiri, fransk smaltost, det ALSKAR hon och betalar ockerpris for i Minneapolis.

Jag tar for givet att det ar osten som haller ihop alltihop sa det gar nog inte att bara lata bli att ha den med.

gyllenetider
0

Ahaa ok då vet jag! Tack för svaret! Jag återkommer med mitt resultat när jag provat :)

Ligonskrutt
0

Vilket spännande recept! någon som har testat? Äter "vanlig" mat och inte LCFHkost men receptet borde väl kunna passa en sån som mig också?

gun92884
0

… verkar inte som om nagon vagar :0) Jag som sande receptet kan ju bara saga att jag tyckte det var jattegott … men, en dag hoppas jag att na'n haller i nasan och hoppar …

Chinilla
0

Problemet är lite att det är består av flera dyra produkter. Parmesanost är dyrt och cheddarost likaså. Det är det som är orsaken till att inte jag åtminstone testat ännu. Men jag tänkte faktiskt köpa parmesanost nu, och byter ut cheddarosten mot någon vanlig riven gratängost om det går bra.

Jag undrar dock över mängden parmesanost. Det står 80 ml. Hur mycket blir det i gram?

gun92884
0

… nere pa sidan finns det en inramad lista som har Parmesan pa sista raden. Ser ut som om 80ml skulle vara omkring 30gr. Det beror val litet grann pa hur torr osten ar ocksa.

http://www.jsward.com/cooking/conversion.shtml

gun92884
0

Aha … hade ingen aning om att ingredienserna var dyra. Har i  landet ar mesta cheddar 'vardagsost' om man inte valjer na'n som har lagrats i aratal … men det ar det ju inte meningen att man ska. Detsamma med parmesan … vi talar inte om parmesan med ett stort "P" stamplat pa skalet :0) Har koper folk riven parmesan som Kraft har stoppat i sina grona burkar. Inte precis high end …

Manga manniskor har skulle inte kanna igen en akta Parmesan om de fick chansen att smaka pa en …

Fiana
0

Nu har jag inte provat receptet, men skulle gissa att det påverkar smaken mindre att byta ut färskriven riktig parmesan mot billig grana pandano färdigriven på påse än att byta ut cheddar osten. Det borde snarare vara en fördel att den inte smakar så jättemycket utan har delvis med konsistensen att göra? Men jag gissar bara, det är dock det bytet jag skulle göra om jag inte ändå hade en bit färsk parmesan framme att riva.

[Pennylane1]
0

jag har väntat på att jag skulle köpa sukrin, men det har jag gjort nu, bra att tråden kom upp igen! Ska försöka komma ihåg att handla cheddar och parmesan när jag handlar härnäst!

Karmatarerskanise
0

JAg har lite frågor angående receptet.

"115 gr Philadelphia ost" och

"60 ml Splenda (eller Sukrin mald till florsocker)" står två gånger i receptet. Var ska det stå, som det står uppe i receptet eller som det står nere i receptet?

Det spelar ju roll efter som man först ska blanda de 6 första ingridienserna.

Sen undrar jag vad Splenda är och var man köper detta. Undrar också vad Sukrin är, och om man då verkligen ska ha 60ml av det?

gun92884
0

Laste du hela receptet? Det ar korrekt som det star.

De forsta 6 ingredienserna anvands till botten. Se'n blandar man resten och breder over den bakade botten … och sa in i ugnen igen c:a 25 minuter.

Joda, 60ml stammer … sokte upp originalreceptet och det ar 1/4 cup vilket blir ungefar 60ml. Nu tycker en del att sukrin(erythritol) smakar litet sotare and Splenda … jag (och rekommendationerna) sager att sukrin bara har 2/3 av Splendas sotningsmakt … you be the judge.

Splenda ar sockerersattning; det sotar som socker men har inte volymen nar man ska baka … jag skulle anvanda sukrin (erythritol) istallet (volymen ar samma som socker) eftersom det nu gar att fa tag pa i Sverige.

Men, det maste malas (latt i coffee grinder eller Magic Bullet) till florsockerkonsistens for annars ar det svart att losa upp det i vatska och da kan det klumpa ihop sig nar det kallnar. Som florsocker loser det sig utan problem.

Splenda ar det nagra som inte gillade pa grund av vad det (assumedly) gor om det hamnar ute i naturen.

Sjalv tror jag inte att det gor mer skada an alla forpackningar och E-medel som anvands till godis och chips som alla verkar ha sa svart att motsta. Det gor nog inget om man tar sig en titt da och da pa video utav sjofagel och ser vad forpackningar staller till med, eftersom inte allt gar i marken, det fastnar pa levande varelser ocksa. Och tycker man att detta ar bedrovligt sa far man vaga vad som ar the less bad of two evils.

Karmatarerskanise
0

Okey, ska testa, men jag har inget att mala med tyvärr.

gun92884
0

Det ska nog ga bra … litet jobbigare for dig bara eftersom du maste rora om tills du ar saker pa att sukrinet har lost sig ordentligt.

Karmatarerskanise
0

Åh, är så sugen nu. Kan tänka mig hur det smakar. Tror nästan jag har smakat det innan.

Tackar så mycket för receptet och förklaringen :)

Torparmor
0

Det finns Sukrin Meliss som har samma konsistens som florsocker och ej behöver malas

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Ligonskrutt
0

Det där sukrin, vad är det? Har sett att det används mkt i recepten, använder ni andra sötningsmedel också, tex honung?

Karmatarerskanise
0

#29 Honung skulle aldrig jag använda, fullproppat med kolhydrater.

gun92884
0

Ja, har kan man ocksa kopa erythritol som florsocker men jag var inte saker pa att det fanns i Sverige.

[Pennylane1]
0

#29 googla gärna på sukrin eller leta härinne med sökfunktionen, står HUR mycket som helst!!

Chinilla
0

#29 För egen del mixar jag ofta, så jag tar hälten sukrin och hälften av suketterströ. Detta dels för att sukrin har bismak, (tar jag bara hälften av sötningsmängden av sukrin så brukar bismaken inte komma fram), och dels för att sukrin är så dyrt. Men det är ju olika hur restriktiva vi är för olika sötningsmedel.

Karmatarerskanise
0

#33 Hur mäter man mängden suckettströ? Om man bara vill ha det?

Chinilla
0

#34 Man tar samma mängd suketterströ som socker.

Karmatarerskanise
0

Men det är inget socker i detta receptet.

gun92884
0

Nej, men val sukrin (erythritol) och officiellt fran fabrikanten raknars det ju att sukrin motsvarar 2/3 utav sockerSOTMAN, men att VOLYMEN = samma som socker.

Det rader naturligtvis delade meningar om sotman … en del tycker att sukrin ar sotare an socker, medan andra (dar faller jag) tycker att det ar nog som fabrikanten sager … det beror mycket pa inviduella smaklokar och hur kanslig man ar for sotma.

[Pennylane1]
0

nu har jag äntligen handlat till detta, tänker göra med saffran i, tror receptet kanske får anpassas lite till svenska förhållanden, t.ex. säljs creme cheesen i 200 gr förpackning, känns lite oödigt att köpa två pga de där extra 30 grammen. Parmesanen ligger i 40 gramspåsar och jag fick det till ca 50 gram för ca 80 ml, har inget så exakt mått utan får köra med dl-måttet. men alltså betydligt tyngre än enl den tabellen. Bör man då gå efter grammen eller mängden månne Obestämd

Rätt dyrt för åtta bitar blir det ju förstås… skulle tippa på ca 8 spänn per bit, inget man kanske har råd med tillvardags, men man äter ju knappast wienerbröd till vardags heller.

Undrade förresten över namnet, heter det verkligen pasty? Borde det inte vara Pastry? Båda är ju nåt slags bakverk men… Cornish pasty är iallafall nån sorts kötthistoria. Pastry mer nåt sött, men det är ju inte jag som bor i Staterna… så jag kan ha fel.

[Pennylane1]
0

och en sak till! Jag VET att du Gun92884 skriver att receptet är riktigt och att de första sex ingr. ska röras samman… men ändå! En äggula, den ska alltså vara med i första smeten? Varför skrivs den då för sig och inte ihop med de första fyra äggen? Verkar lite knepigt, ska den inte med i andra smeten? Bara för att vara säker!!

gun92884
0

Ah! Nu ser jag problemet! My baaaad.

Stirrade mig blind men sag aldrig att det FATTAS en ingrediens i forsta omgangen … det ska vara 3/4 dl gradde i forsta omgangen = 6 ingredienser.

Da hamnar aggulan i ratta ingredienserna.

Ber alla om ursakt :0(

[Pennylane1]
0

oj vilken TUR att jag inte satte igång utan att fråga!! Skrattande

gun92884
0

Tack for att du inte gav upp! :0)

Agneta2006
0

Just därför har jag inte provat detta wienerbrödsrecept för att jag också funderade på om äggulan som är ingrediens nr. 6 ändå skall blandas i den andra smeten? Tacksam för snabbt svar då jag väldigt gärna vill göra dessa wienerbröd.

gun92884
0

Jag svarade i #40 men har kommer det igen:

Jag hade glomt skriva ner en ingrediens :0( 

… det ska vara 3/4 dl gradde bland de forsta ingredienserna = 6

… och da hamnar aggulan ratt :0)

Agneta2006
0

Hann ju få svaret på min undran under tiden jag skrev inlägget. Tackar för snabb uppbackning! Glad  Nu är det bara att testa receptet.

[Pennylane1]
0

men herregud!! Tro mig eller ej men jag glömde den sakramenskade grädden iallafall!!! Strax ska jag ta ut smet 1 och bre på tvåan. Ska bli spännande att se hur detta ska gå!

gun92884
0

RATTELSE till receptet:

OBS!

Lagg till 3/4 dl gradde till forsta omgangen ingredienser.

gun92884
0

Vem vet det kanske fungerar anda, med all cream cheese som haller ihop botten … for det ar val for detta som gradden ar dar eftersom den enda starka smaken ar parmesan … kanske kanelen doljer den. Vad spannande :0)

[Pennylane1]
0

nu tog jag inte kanel alls utan saffran en halv 0,5 gramspåse i vardera smeten och så strödde jag flagad mandel på toppen!

Karmatarerskanise
0

Varför inte skriva receptet igen. Korrekt. Eller ännu bättre, någon i admin kan rätta receptet där uppe :)

[Pennylane1]
0

det kanske ska skrivas med angivelserna i dl istället om du gör om det? 0,6 dl osv. Det är mer lättläst och likt svenska recept

gun92884
0

#50 … och resten av er som vill forsoka :0)

Varsagod!

Korrekt recept for

Danskt wienerbrod a la HFLC

115 gr Philadelphia ost

4 agg

80 ml riven Parmesan

1 tsk kanel (eller mer om sa onskas)

3/4 dl vispgradde

1 aggula

½ l riven cheddar ost (mattlig smakstyrka)

¼ tsk vanilj

115 gr Philadelphia ost

• - Satt ugnen pa 190C.

Vispa ihop de 6 forsta ingredienserna till en slat smet.

Smorj en c:a 20 x 28 form och stro riven cheddar jamnt over botten.

Sla over smeten.

Baka i 190C for 20 minuter.

• - Sank ugnsvarmen till 150C.

Blanda resten av ingredienserna och vispa till en jamn smet.

Bred smeten  forsiktigt over den graddade botten och baka i 150C c:a 25 minuter (borja kolla efter 20).

Lat svalna i rumstemperatur.

Blir ungefar 8 bitar - 2kh/biten

[Pennylane1]
0

nu har den stått inne 30 minuter på 150 och det märks ingen skillnad alls, lika smetigt och ingen färg (förutom saffransgult då) , nu höjde jag tempen lite få se om det stannar till, eller ska det vara alldeles kletigt tro?

Karmatarerskanise
0

Tack #52 :D

[Pennylane1]
0

Nu har jag tagit ut det hela, kanske måste kallna för att det wienerbrödsliknande ska komma fram… men jag betvivlar det om jag ska vara ärlig, det var mer som tjockpannkaka i konsistensen. Med grädden borde det blivit ännu mer kladdigt vad jag kan förstå.

Karmatarerskanise
0

#55 Kanske är det gott ändå? :)

[Pennylane1]
0

jo då, om än rätt sött, men jag tycker det är lite onödigt mycket dyra ingredienser när det smakar ganska exakt som lchf-ostkakan som finns här inne.

gun92884
0

Kletig? Jag ska gora om en (far bli imorgon) och se om min blir kletig ocksa; det blev det inte forra gangen. Vad for slags parmesan anvande du? Farsk? Om sa kanske detta ar boven … jag har en kansla av att den pa burk har har nagot tillsatt sa den inte klumpar sig. We'll see …

[Pennylane1]
0

nej torkad parmesan. I påse.  Men antar att smeten ovanpå ska motsvara vaniljkrämen så den kanske skulle vara kletig kom jag på? Nå det blev mer som sagt som tjockpannkaka. Inte det allra minsta som wienerbröd iallafall! Utom kanske just innehållet som kanske det blev lite likt! Blev ditt frasigt som du minns det?

gun92884
0

Ja, det ar nog samma parmesan som vi har har.

Frasigtfrasigt blev det val inte men nog fanns det ljud i det :0) Och smaken paminde sa mycket om wienerbrod. Jag hade i droppar av bittermandel … jag alskar ju allt som smakar som mandelmassa och marzipan.

Har kallas dessa brod for Danish Pastry och jo, det skulle nog vara som vaniljkram … Danish Pastries i affarerna har ofta sylt eller vaniljkram och glasyr gjord med cream cheese.

Tjockpannkaka var den iallafall inte lik, mer da som en pastry base under.

Chinilla
0

#59 Det var ju synd. Har själv också skaffat hem parmesan för att testa men inte hunnit med ännu. För mycket annat just nu. Hur var smaken då tycker du Pennylane?

[Pennylane1]
0

nu tog ju jag saffran och som jag skrev så tyckte jag de blev väldigt lika osktakereceptet. Som jag också tog saffran i. Tänkte att dessa skulle kunna ersätta saffransbullar men… nja. De går att äta men skulle inte bjuda på dem. Ingen större smaksensation. Tyvärr!!! Men det kan bero på att jag glömde grädden, fast jag känner nog inte för att testa igen. Men jag vill inte avskräcka någon, för smaken är ju väldigt olika, men är man avvand på socker så blir de nog på tok för söta! Jag skulle ta mycket mindre, högst en halv dl  i var smet.

Chinilla
0

#62 Jag är för min del inte avvand på socker utan sötar med sötmedel när jag bakar och gör annat gott. Hur mycket sötmedel hade du i, och vilken sort?

Agneta2006
0

Nu är den på svalning och det doftar wienwerbröd i mitt kök. Glad

Minskade till 40ml sukrin i första smeten och tog 50ml i den andra + 1tsk vanila. Nu ångrar jag att jag inte minskade mer på sockret då jag inte använder ens sötningsmedel av annat slag till något. Är ju superkänslig mot allt som ens doftar sött då jag är diabetiker. Ska smaka en bit av detta efter middagen och får nog hålla koll på blodsockret lite extra nu.

Agneta2006
0

…. sorry bidde lite stavfel. Det är ju naturligtvis wienerbröd det doftar i köket.

[Pennylane1]
0

# 63 sukrin, mängd enl. receptet.

[Pennylane1]
0

# 65 du kan redigera bort stavfel, vet du? Tryck på "hantera inlägg" och ändra bara.

Chinilla
0

#66 Okey. Jag hoppades du kanske mätt upp det i msk, dl eller liknande. Har tyvärr varken sukrin eller suketterströ som jag använder ibland, i flytande form. Men jag får väl se om jag kan hitta någon omvandlare. Vore bra om receptet hade kunnat skrivas mer i svenskt format, i de mått som vi oftast mäter.

[Pennylane1]
0

ja jag mätte, som jag skrev tidigare, upp i dl mått, 60 ml är 0,6 dl.

Chinilla
0

#69 Okey vad bra. Då vet jag Glad. Hade inte sett det tidigare.

gun92884
0

Man lar sig inte forvandla matt langre i Sverige? ;0) Jag trodde det bara var har som folk inte visste att metric ar det gallande mattsystemet …

Chinilla
0

#71 Visst går det att räkna om. Att jag frågade var dock för att Pennylane kanske redan gjort det, och då kändes det onödigt för mig att också göra det. Räcker att en har gjort det tänkte jag. Och allra helst om det direkt skrivs om i rätt format så att alla som vill testa receptet slipper ställa sig att räkna om först. Det var bara det som var min tanke.

gun92884
0

Jag har litet svart att forsta vad du menar med 'rakna om' … menar du fran ml till dl? Det gar 1000 ml pa en liter … vad ar det som ar sa svart dar? Och varfor ar det fel att skriva 60 ml? Nog anvands det for vatska i manga svenska recept?

Chinilla
0

Vad jag menar är först att googa upp en omvandlingssida. Sedan räkna om och skriva upp i receptet. Först därefter kan man bege sig ut i köket för att börja baka. Och visst funkar det, men det är inget jag har större lust med om det inte behövs så att säga. I detta fall hade ju Pennylane redan testat receptet och då föredrog jag att fråga henne. Om 10 personer ska testa receptet så känns det väl onödigt att alla 10 personer ska behöva sätt sig att först omvandla måtten. Det räcker väl om en gör det. Dessutom blev jag för min del inte riktigt klok på detta med sukrin, där du beskrev en mängd om man ska gå efter sötma, och en annan om man ska gå efter volym. Då tänkte jag även där att det kunde vara bäst att höra vilken mängd Pennylane testade på. För det gjorde mig en aningens förvirrad.

Okey.

Chinilla
0

Glömde. Normalt brukar även vätska anges i dl. Typ 2 dl grädde, anternativt l, msk och liknande. Om det imellanåt kan inträffa att det står ml ska jag låta stå osagt. Det kan jag inte med säkerhet säga. Men vad jag kan minnas har jag nog knappt aldrig sett det i vanliga svenska recept.

[Pennylane1]
0

det var ingen vätska som angavs till 60 ml heller utan sukrin, eller är splenda en vätska?

[Pennylane1]
0

det var ingen vätska som angavs till 60 ml heller utan sukrin, eller är splenda en vätska? Och parmesan var också i ml och det är ju iaf ingen vätska men sen kan jag hålla med om att 60 ml är tämligen lätt att omvandla till dl. Det är ju liksom samma måttenhet. Men när man nu vet att vi mest räknar i dl (om det är mer än en kvarts i allafall) så är det ju bättre att skriva recepten så, det håller jag med om.

gun92884
0

Nej, varken Splenda, sukrin eller parmesan ar vatskor … men, vad jag sa var att vatska mats i ml sa det skulle val inte vara sa svart att anvanda mattet … det behover inte vara vatska for att matas i ml … never mind … jag ska komma ihag dl nasta gang … har oversatter jag ju recepten allt fran oz (vatska), oz (torr vikt), engelskt pound (lb), amerikansk lb :0) etc.., sa jag skriver om till det forsta kommer upp i minnet …

Fiana
0

Egentligen är dl, msk, tsk etc. precis lika "fel" ur standardiseringssynpunkt som pound etc.

Så ml är betydligt mer korrekt och exakt att ange.

Roligt i sammanhanget kan vara att man kan stöta på kokböcker där msk förutsätts vara 20 ml och inte 15ml som är vanligast.

Så vet man inte hur mycket dl, msk, tsk etc. är i ml så kan man stöta på problem.

Min grekiska väns mamma mäter olivolja i glas(vinglas), försök tänka ut ett exakt värde på olja i hennes recept ;)

gun92884
0

Jag kommer ihag gamla svenska kokbocker dar matten var kaffekopp, tekopp, konjaksglas etc.., och tank om man fortfarande skulle lagga in en bit papper i ugnen for att se pa fargen om ett tag om varmen ar korrekt for vad man vill baka :0)

[Pennylane1]
0

# 79 men dl är ju ett exakt begrepp! Där kan jag inte hålla med, det är ju samma enhet som ml! Liksom liter är 1000 ml. Man använder ju det av dem som är mest praktiskt, inte så praktiskt att skriva 950 ml om man menar 9 1/2 dl. Eller 1200 ml om man menar 1 l och 2 dl, (eller 12 dl)  däremot har du  kanske rätt om tsk msk, även om det är standardiserat numera iallafall, tsk 5 ml och msk 15 ml.

gun92884
0

… hmmm … det ar darfor som jag tyckte det var sa konstigt nar det kom protester nar jag skrev i ml … nog har val de flesta ett litermatt med ml graderade? Eller har saker och ting andrats sa mycket se'n de 20+ ar se'n jag bodde i Europa?

[Pennylane1]
0

litermått med ml !? Nää man får väl vara glad om det är dl, har aldrig någonsin sett ett litermått med ml, inte ens nåt dlmått med det, det måste bli väldans mycket ränder (1000 stycken närmare bestämt)  Flört

gun92884
0

Ar vi inte nitpicking har? … nu menade jag naturligtvis inte att varje enstaka ml visas pa ett litermatt, men val dl … jag tror att det forvantas att vi ska kunna omstalla dl till ml efter allt tragglandes om mattenheter i skolan … det ska val inte vara alltfor kampigt?  … nar aven jag som dyscalculier klarar detta :0)

Karmatarerskanise
0

Mina litermått har inga andra mått markerade.

Och varför skulle ml var mer riktigt än dl??

gun92884
0

Ar det mojligt? Finns det inte pyrexmatt i Sverige? Har ar de graderade i dl OCH i fluid (vatska) oz.

Utav dl och ml ar det inget matt som ar battre an den andra … de ar bada mattenheter pa samma skala. Det ar kanske litet bekvamare att rakna i dl om det ar stora mangder, men annars ar de ju bara mattenheter. Vad jag funderade over var att det blev sa'n bestortning for att jag skrivit ml i receptet. Det var ju ingen stor mangd, bara litet mer an 1/2 dl.

Karmatarerskanise
0

En halv deciliter är ju lättare att skriva än ml, för mig då. Men visst kan man i små mängde amvända ml också.

Det finns ju litemått att köpa som även har dessa andra mått. Men det är långt ifrån alla som har det.

hemul
0

Deciliter är inte speciellt internationellt.

Karmatarerskanise
0

#88 Nej men vi skriver ju på ett svensk forum :) Och det är ju svenska mått jag fick lära mig i skolan.

gun92884
0

?

Vi pratar om ett hushallsrecept har … inte industry applications.

De lander jag har bott/besokt anvander metric; en del imperial och standard OCH metric sa nog finns det internationellt … speciellt nar det galler culinary arts.

Karmatarerskanise
0

#90 Vem svarar du till?
Och vad är imperial och metric?

gun92884
0

… sager du att du inte larde dig ml, cl, dl, l  i en svensk skola? Det ar omojligt. Jag ar antaglien aldre an du ar, och var tvungen att lara mig detta. Sverige har haft decimalsystem sa lange jag kan minnas … Vad jag daremot kommer ihag fran barndomen ar att en snickare fortfarande anvande 'tum' i vissa langmatt. det forklarades med att imperial och standard (inches) var mer precis an decimal (cm) i sma matt.

Karmatarerskanise
0

#92 ehm, var fick du det ifrån? Skriver ju att jag lärde mig det i skolan. Eller de räknas inte som svenska? Antog att det var svenska mått då det är dom vi använder här.

Väntar fortfarande svar på mina frågor.

gun92884
0

Det var nog dig jag svarade eftersom det ar fragan om att kunna forsta vad 0,60 ml ocksa kan skrivas som ('oversattas till' som na'n annan skrev) och det lar man sig i svenska skolor eftersom de anvander metric.

Metric mattskala ar anvand i Sverige men inte BARA i Sverige, ar vad jag menade eftersom nagon skrev att metric inte ar universellt anvant. Men da ar vi inne pa specialmatt som apoteksmatt eller industrimatt.

For att svara pa dina fragor:

Metric mattskala multiplicerar med 10 for att fa en ny enhet, t.ex 1dl x 10 = 1L 

Imperial mattskala (anvandes i Britain & Australien) och Standard (USA) vilka bada bygger pa inches ("). For langdmatt ar de lika i att de multiplicerar med 3, 4 & 12 och anvander inches, feet och yard(12"(inches) = 1'(foot). Minsta matt pa ett vanligt mattband ar 1/32".

I vatska och vikt skiljer sig Imperial och Standard, sa man far se upp nar man anvander oversatter recept sa man vet var det kommer ifran.

Fiana
0

Volym som SI-enhet är dock kubikmeter - så vi borde nog alla använda det :P

Men som sagt, om man inte klarar att veta hur mycket i dl det blir av enheter i ml så borde man inte fått gå ur grundskolan med godkänt i matematik. Inte ens mellanstadiet om jag inte minns fel. Så att kräva att det ska räknas om så för en som redan varit snäll att översätta till metersystemet från engelska eller amerikanska recept är ganska ohyfsat. Det är ju då redan översatt till vårat måttsystem.

Men om det nu var någon som inte fixade matten här är vi:

60ml = 0.6 dl eller 0.5 dl + 2 tsk

80ml = 0.8 dl eller 0.5 dl + 2 msk

eller varför inte om man vill nörda till det lite :

60ml = 60 kryddmått.

Karmatarerskanise
0

#95 Jaha du. Så alla dom har olika diagnoser, som gör att man aldrig lärt sig olika mått och gånger tabellen, dom borde inte ha fått gå ur skolan?

Alla har det inte så lätt. Jag är en av dom som inte klarar av siffror. Jag har inte krävt ngt, men inte är det fel att be om det.

Fiana
0

#96 Nej klarar man inte det så uppfyller man inte målen för att gå ut med godkänt i matematik.

Däremot om man har svårigheter med exempelvis sådana saker ska man be om hjälpmedel som överkommer dem. Men man har ingen rätt att kräva det av andra, då blir det ohyfsat.

Karmatarerskanise
0

#97 Då är vi av väldigt olika åsikt. Och har tur som hade de lärare jag hade.

Fiana
0

#98 Nja du hade nog tur att vara gammal nog innan skolan rensade upp i betygsystemen och gjorde de målrelaterade. Innan var det ganska så mycket slump vad man faktiskt blev godkänd i.

Så har inte med åsikt att göra alls, du *ska* inte kunna gå ut godkänd utan att klara så enkla omvandlingar som mellan ml och dl. Det är helt enkelt grundläggande kunskap om det måttsystem och talbas som hela vårat sammhälle är baserat runt, betydligt viktigare kunskap än gånger och delat med med annat än talsystemets bas (10). Det är helt enkelt betydligt matematiskt enklare att förstå 60 ml än 3/4 dl vilket då inbegriper bråk med annan nämnare än talbasen.

Nu är det så att de flesta svenska recept utvecklas just för att ge "jämna" svenska mått så det skulle sällan stå 0.6 dl - men recept med ett ursprung från antingen en tid eller ett land som inte är baserat på metersystemet och 10-bas talsystem så är de anpassade för att ge jämna mått i deras måttystem. Då kan det vid "översättning" av recept bli t ex 42 ml. Ska du ange det exakt med vanliga svenska köksmått blir det typ 2 msk, 2 tsk och 2 kryddmått - då är det betydligt vettigare att det står det exakta måttet 47 ml så kan man välja hur man vill mäta upp det - exakt som ovan om man är petig eller ta det närmaste man har (0.5 dl = 50 ml) och ta lite mindre än det. Står det i ml behöver man ju oftast inte ens göra om det exakt som ovan, utan bara veta att 0.5 dl är 50 ml och då är 60 ml lite mer än det.

Det är rätt shjysst att översätta receptet till metersystemet från början istället för att lämna det i originalenheterna där de flesta svenskar faktiskt skulle behöva just en omvandingstabell. Att sedan kräva att någon ska översätta det ytterligare till specialmått som hon/han inte själv använder bara för att man själv inte klarar av sitt eget lands mått och talsystem på grundläggande nivå?

Karmatarerskanise
0

Du tjatar om kräva. Visa mig var jag krävt ett jota här inne?

[Pennylane1]
0

inte heller jag har krävt något men vet att måpnga har svårt med omvandlingar av olika skäl (jag själv tillhör inte dem och skrev ju tex att det var 0,6 dl..) och att det därför vore bättre att skriva på sedvanligt vis

Fiana
0

#100 Jag har väl inte påstått att det var du som gjorde det? Det var en tidigare som klagade på det och du hakade på.

Tycker det är ganska ohyfsat att klaga på måttenheterna i ett recept som någon varit snäll att dela med sig av och som faktiskt redan översatts till svenska måttenheter. Det *är* i svenska måttenheter redan, det var det jag förklarade. Och att klarar man inte av att överföra ml till de måttenheter man har i köket och man är vuxen i Sverige så har man en ganska stor brist i det man förutsätts kunna från grundskolan, men då är det snarare personliga hjälpmedel man får leta efter än att förutsätta att omgivningen ska anpassa sig och räkna om åt en.

Så här en snabbomvandlingstabell om man av någon anledning inte förstår 10-bas systemet men av någon anledning vill baka med ett recept skrivet i exakta ml: Ta det som blir närmast.

1 ml = ett kryddmått

2.5 ml = ett halvt teskedsmått

5 ml = ett teskedsmått    eller  fem kryddmått

7.5 ml = ett halvt matskedsmått   eller två och ett halvt teskedsmått

15 ml = ett matskedsmått

30 ml = två matskedsmått

45 ml = tre matskedsmått

50 ml = ett halvt decilitermått

65 ml = ett halvt decilitermått och ett matskedsmått eller fyra matskedsmått och ett teskedsmått

75 ml = fem matskedsmått (eller tre fjärdedelars decilitermått, men då är vi inne på mer komplicerade bråk)

100 ml = ett decilitermått eller sex matskedsmått och 2 teskedsmått

200 ml = två decilitermått

300 ml = tre decilitermått

400 ml = fyra decilitermått

500 ml = fem decilitermått eller ett halvt litermått

600 ml = sex decilitermått

700 ml = sju decilitermått

800 ml = åtta decilitermått

900 ml = nio decilitermått

1000 ml = tio decilitermått eller ett liter mått.

ska man mäta något emellen de enheterna på över 100 ml får man klara lite matte och lägga ihop med de lägre värdena.

Så nu är den där och den som vill dela med sig av ett recept som tidigare var i andra enheter behöver inte översätta dubbelt om någon inte fixar att mäta i ml.

Fiana
0

#101 Grejen är ju den att om man inte använder svenska köksmått så måste man översätta ett recept i två steg med hjälp av tabell för att i så fall kunna dela med sig. Medans vuxna svenska som klarat av att gå ur grundskolan med godkänt i matematik bör klara översättningen mellan ml och sina köksmått mer eller mindre per automatik. 0.6 dl kan knappast inte anses vara enklare än 60 ml - ingen har väl ett 0.6 dl mått hemma i alla fall? Utan ska det översättas till "hela mått" så blir det 4 matskedar, vilket inte är så naturligt för någon som inte använder svenska måttsatser. Men använder man svenska måttsatser bör man veta att står det 60 ml så tar man helt enkelt "lite mer än ett halvt dl mått" men inte så mycket som tre fjärdelars mått för då blir det 75 ml.

[Pennylane1]
0

jag tror faktiskt att rätt många inte vet att 1 dl är 100 ml men har inte minsta problem att mäta upp 0,6 dl.

Fiana
0

#104 *det* är ju i så fall ett riktigt stort problem och något som behövs mycket mer information om om man inte har en aning om vilka enheter vi mäter i. Vet man då inte heller att det är 10 dl på en liter? eller 100 öre på 1 krona? (just det blir ju mindre och mindre viktigt då ören håller på att försvinna). Har rätt många mått i min låda i köket, på majoriteten står det i ml hur mycket de innehåller (vissa står både ml och dl/tsk/msk vissa (få) står det bara dl/msk/tsk/krm på) - 125ml, 100ml, 50ml, 15ml, 7.5ml, 5ml, 2.5ml, 1ml - (de pyttiga på halv matsked respektive tesked är från en måttsats från viktväktarna där man gärna mätte lättmargarin till mackan med half teskeds mått :P).

Dessutom står det i alla grundkokböcker jag använder hur mycket det är ml i en dl, msk, tsk, krm om man skulle ändå missat det.

Det är viktig grundkunskap man ska ha lärt sig i skolan, precis som man bör veta att en hundralapp är lika mycket som 100 enkronor eller att en femma är 5 enkronor.

Eller vet man inte att det går 10 dm på en meter och 100 cm på en meter och 1000mm på en meter? - det är ju just det som är metersystemet som vi räknar använder och räknar i i Sverige. 1 meter är 10 dm eller 100cm eller 1000ml. En liter är 10 dl eller 100cl eller 1000ml.

gun92884
0

Jag forstar detta problem med siffror men tankte inte att det skulle galla i detta fall eftersom vi alla mer eller mindre jobbar med recept och det blir liksom ett innotande nar det kommer upp om och om igen. Det ar vad som raddar mig nar jag ska kora na'nstans … jag maste kanna till vagen sa jag aker sa att saga pa autopilot, annars aker jag vilse. Jag har dyscalculia och det inverkar ocksa pa orienteringsformagan hos en del.

Jag gick laroverket, grundskolan kom inte forran min son gick i skolan. Jag klarade aldrig mer an basmatten, men min son vaxte upp att bli ekonom och investmentbanker med Swedbank … tala om att applet i detta falll foll langt ifran tradet :0) 

Min form av dyscalculia ar tamligen sa latt och ingen trodde mig (later inte detta bekant, eh?) men jag gav inte upp och till slut erkandes det att det verkligen var ett fakta i mitt fall. Det upptacktes inte forran jag gick tillbaka till universitetsstudier har uppe i Michigan. Vissa dagar ar statistik en barnalek (fick hogsta betyg pa universitetet), andra dagar kanner jag inte igen nagot som gar over multiplikation … och da kanske det tar flera omgangar innan jag far samma svar tva ganger i rad … Jag har full forstaelse nar det inte ar latt med siffror och dyscalculia kan ju stalla till med annat trassel ocksa … jag t ex. gar ju vilse valdigt latt och om jag inte har klockan 5 - 10 minuter fore sa kommer jag for sent. Men, MENSA i Minnesota hade valkomnat mig med oppna armar om jag inte hade stirrat pa siffrorna som om de var na't cyrillic sprak … sa man far ibland andra formaner :0)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.