Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6158 ggr
Ruska
0

Willys ekologiska ägg

Ni som köper ekologiska ägg på Willys, har ni märkt att det ofta är två gulor i dom? Skalen är tunna också, nästan genomskinliga på en del ägg. Dom går sönder lätt.

Undrar hur hönorna som lagt dom äggen mår? Det tar normalt ca 16 timmar för en höna att producera ett enda ägg. Att så många ägg innehåller TVÅ gulor, vad beror det på?

Tunna skal tyder på kalkbrist men ekologiska hönor borde ju rimligen ha det bättre än ordinärt uppfödda höns. Om dom INTE har bättre levnadsvillkor, vill jag INTE betala mer för äggen… *muttrar*

Jag har försökt få tag i kundtjänst men inte fått napp än. Måste kolla upp detta!

sepersl
0

Oj! jag handlar oxå eko-ägg på willys. Vill oxå veta svaret på dina frågor. Dock har jag inte märkt någon skillnad på dessa ägg och andra eko-ägg

marialan
0

handlar också eko-ägg på Willys och har aldrig fått dubbla gulor eller tunna skal…

[Pennylane1]
0

har hört att unga hönor ofta lägger ägg med dubbla gulor. Oftast sorteras de bort vid genomlysningen.

Granville
0

Har läst, men vet inte om det stämmer, att mängden kalk i ett äggskal är hyfsat konstant, vilket leder till att stora ägg har ett tunnare skal än små. Har själv märkt att små ägg kräver mer kraft för att knäckas än stora, även att stora ägg oftare är skadade i skalet redan vid inköp.

OlgaMaria
0

Äggen kommer väl kanske från olika gårdar beroende på var i landet man köper sina ägg. Jag köper ofta ekoäggen på Willys och har aldrig fått dubbla gulor och jag tycker inte att skalen brukar vara tunna, snarare tvärtom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mojjan73
0

När mina föräldrar hade höns så fick unghönorna ofta två äggulor i samma ägg precis i början av sin "äggkläckningskarriär". Alltså är det inte så att dom hönorna pressas mer eller så bara för att det är 2 gulor i samma ägg. Och eftersom vi bara hade ca 10 hönor som fick gå ute jämt så led inte dom heller. Flört

MarlaS
0

Unga hönor värper mindre ägg med tjockare skal, gamla hönor värper större ägg med tunnare skal. Är uppväxt på bondgård och min pappa säger jämt det…

Dubbel gula vet jag inget om men det kan ju iaf inte vara något farligt varken för hönorna eller dig. Ekohönsen har det mycket bättre än de andra hönsen. Krav är bra för djuren och miljön och kvaliteten samtidigt.

JAUS
0

Är willy's ägg kravmärkta?

Sugiyama
0

Ja Willys ägg är kravmärkta. Jag får också kartonger med flera ägg som har dubbla gulor ibland. Lite skoj tycker jag, har inte kopplat med att det skulle vara dåligt på något vis.

pitch
0

#0 Skicka iväg en fråga till Stjärnägg istället för Willys/Axfood då det är dom som "producerar" äggen.

spkn1
0

Jag köpte ett paket och fick 11/12 ägg med dubbel-gulor. Var en trevlig överaskning! Skrattande

JAUS
0

Jag skulle faktiskt betala extra för ägg med dubbla gulor. FlörtGlad

Ruska
0

Ja, det är ju mer näring i gulan än vitan och man blir mättare av ett ägg med två istället för en gula. :-) Nästan tråkigt när det bara är en gula nu när jag vant mej vid dubbla!

vinteralvan
0

Perfekt för oss som dricker äggmjölk på ett ägg + en gula. Här får vi ett ägg med både och. Glad

JAUS
0

Borde skriva till dem och tacka istället. Flört

Weider
0

Nu är det som så att ekologiska ägg får innehålla 5% procent icke-ekologiska ingredienser i det totala som ges till dem.(gissa vad det består av? kemiskt framställda vitamin och mineraltillskott kanske!! för att i övrigt kunna ge dom så billig och ensidig kost som möjligt

Jag har kört på eko ägg från lantmännen och dom sitter ihop bra mycket bättre, och skalen är hårdare med( även om gulan kunde varit gulare( Och jag fick som hinten tidigare visar hem ekoägg-stjärnägg från ica-eco(min mor vet att jag bara äter ekoägg) som är likadana som willys.

Och det som jag också la märke till var att dom knappt höll ihop( bra ägg håller ihop) och dom var bra mycket klenare, både i färgen och skalet..(Man brukar väll säga "Om man inte får tillräckligt med näring vittrar man sönder) det känns som dom ges på tok för lite, och ensidig kost-(undrar vad som skulle ske ifall man kollade upp hur mycket ekologiskt foder som beställs in i förhållande till hur mycket som går åt per höna-det känns som det skulle kunna vara ett utbrett fusk, där det blandas vilt (kontroller lär ju vara en enorm bristvara). ELLER VAD TROR NI???????????????????????????????????

Köp ett 6pack ägg från lantmännen och respektive  från stjärnägg kläck upp ett från varje på ett litet fat, jämför skal gulan och hur dom håller ihop-jag blev förvånad iallafall..

skogs-tolva
0

Jag har haft höns och kan säga att det ibland beror på generna hos hönan angående skalet. Fastän mina höns alltid gick ute och hade fri tillgång till snäckskal o därmed kalk hade jag vissa hönor som jämt la ägg med spröda skal. Jag la märke till att de var utav de hönsen som var avlade från hönserihöns, men de la större ägg med dubbla gulor i början av sin äggläggnings-karriär Glad Detta med dubbla gulor är bara unghöns som i början reglerar sin äggläggning. De är i början av sin sprudlande fertilitet, s.a.s. Oskyldig

Så bara för att de råkar vara så som ts skriver kan jag nog säga att, nej, de hönsen har nog det inte dåligt, däremot tror jag att de kommer från en släkt med tunnare skal.

Men, ekologiska/krav-märkta ägg bör ha en mörkare gula då de ska var uppfödda på friskt foder och inte massproducerat torrfoder, åtminstone ska detta synas tydligast på sommarhalvåret då eko-höns förhoppningsvis får gå fritt ute….

Hallongrottan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har också fått dubbla gulor.Glad

Anand
0

Fast vad anses som början av karriären? Jag hade också höns ett par år och vissa sorters hönor, allra helst de stora bruna hönorna, kommer inte ihåg namnet, de la alltid stora ägg med 2 gulor och ibland var det en smalare rand på ägget och det var som om det vore tvillingägg. Lustiga ägg va det men ack så goda.

Tycker också det är bra med två gulor då jag inte riktigt tål vitan.

camsve09
0

Gener är det som avgör vad det gäller mina utehöns (5 st). en del värper ägg med 2 gulor, andra inte. En del värper gröna ägg, andra bruna eller vita…

sarwen
0

Jag har höns (som tyvärr inte värper alls just nu) men rent sådär i allmänhet så kan tunna äggskal bero på kalkbrist, men genetiken spelar säkert också in (den styr ju till exempel kalciumupptaget, antar jag?)

Tvillinggulor brukar också vara en o samma höna som värper. Visste man vilken höna som värpte ägget kunde man ju avla på det, det vore alla tiders… Har dock aldrig varit med om tvillingkycklingar, måste nog gå in på nåt hönsforum o kolla…

[stuxen]
0

Men gulan har väll inget med kyckling foster att göra?
Det är ju inte gulan som blir kycklingen utan bara gulan som blir näring till kycklignen.
Således inga tvillnig kycklingar.

skogs-tolva
0

Jo, oftast är det i början när de värpfärdiga hönorna lägger ägg som det är vanligast med dubbelgula. Sen om det finns genetiska orsaker till att vissa hönor oftast alltid lägger sådana ägg, vet jag inte.

Anand
0

Hönsäggets uppbyggnad. Innerst syns gulan. Det är den som är äggcellen och den är omgiven av det mycket tunna vitellinmembranet. Större delen av gulan är fylld av upplagrad näring åt embryot i form av tätt packade gulekorn. Överst syns ett gulefattigt område som kallas för groddskivan (vit på bilden). I den finns äggets kärna och det är den som utvecklas till ett embryo i ett befruktat ägg. Groddskivan syns som en vit fläck på gulans yta. I övrigt består gulan av flera lager av omväxlande vitaktig gula (klart gul på bilden) och gulare gula (mörkare på bilden). Den vitaktiga gulan bildar en pelare under groddskivan. Utanför gulan finns vitan som utgör ett förråd av näring och vatten åt embryot. Vitan fungerar också som en kudde som skyddar det tidiga embryot från stötar. Dessutom har vitan bakteriedödande egenskaper. Den innehåller ett enzym (lysozym) som bryter ner cellväggarna hos många bakterier. Vitan består av flera lager med omväxlande trögflytande och mera lättflytande vita. Den trögflytande vitan närmast gulan bildar de båda äggsnoddarna (mörkt gråa) som fungerar som upphängningsanordningar för gulan. Utanför vitan finns de båda tunna skalmembranerna som ligger tätt ihop under skalet, utom i äggets trubbiga ände. Här finns luftkammaren mellan de båda skalmembranerna (se texten). Ytterst ligger skalet (brunt på bilden) som till stor del består av kalciumkarbonat. Skalet är perforerat av en mängd små porer. Gulan har lägst densitet ("täthet") i området kring groddskivan och högre vid den andra polen. Om man vänder ett ägg som ligger på sidan kommer gulan därför att långsamt vrida sig tills groddskivan åter ligger överst. Modified after Ivy Livingstone. Courtesy of © BIODIDAC. AL