Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7702 ggr
[camillahj]
0

ischoklad

ischoklad bör ju vara en godkänd julgodsak! Det ska jag göra till julafton tror jag Glad man kan ju smaksätta med tex pepparmyntsolja, krossade kaffebönor, kardemumma etc.

Någon som har fler godkända godsaker?

[stuxen]
0

Finns ganska mycket godsaker.
Men ischoklad är ju en gärna med mörkchoklad.

[Pennylane1]
0

hmmm… fler frågade hon efter, ischoklad var ju det hon nämnde själv.

Tryffel, grädde och choklad, går att smaksätta med allt möjligt.

Aniara4
0

Precis, jag brukar göra färgkodad ischoklad (färgen på formen visar smaken) med pepparmintsolja, vaniljextrakt (använder det flytande, inte perfekt men det duger en gång om året!), kanel&kardemumma, kaffe, och så brukar jag göra en variant på kokosfett med smak och kanske strö lite kokosflingor över. Någon typ av spritsmak kanske vore gott, rom eller whisky t.ex.?

Sen brukar jag göra chilitryffel: strimla en färsk chili, låt den koka upp i grädde, fiska upp/sila av, blanda den varma grädden med mörk choklad och smör. Proportionerna varierar i olika recept.

I år ska jag också göra vitchokladtryffel med saffran till gästerna, tyvärr är vit choklad alldeles för sött för en LCHF:are… men jag får väl säga som Ross: WE WERE ON A BREAK!

egensinnig
0

Nötbräck - ta hela nötter o frön och lägg på en plåt - slå över smält choklad , ev m lite kokosfett i.

Jag tar hackade paranötter, macadamia o sesamfrön

sophia87
0

Cognac eller rom! Tror jag såg det i en julkokbok av den där Mannerström-kocken. Det låter supersmarrigt tycker jag som gillar godis med lite spritsmak!

sophia87
0

som smaksättning i ischokladen menar jag förstås =)

Cheesus
0

Jag brukar ha i en påse Santa Maria pepparkakskrydda i min ischoklad. Så gott!Tungan ute

[camillahj]
0

Oj vilka roliga tips! Ska verkligen se till och överraska familjen med lite lchf-vänligt smaskens till julafton, jag som är känd i min familj för att typ aldrig baka eller pyssla med godis o mat :) Ska göra lite roliga ischoklad med olika smaker! Och de där nötbräcken lät himla spännande de med! Tack för tipsen! Glad

gun92884
0

Varfor inte gora tryffelsmet (ganache utav choklad och gradde + smaksattning) och se'n doppa dem sa de far ett yttre skal i ischoklad? Det ska jag forsoka eftersom det maste bli en intressant sammansattning … sarskilt om du har na't med sting, som chili eller hot sauce, aven vissa curry blandningar t.ex. i ganachen. 

Alskar mest chili men ar ingen fan utav cayenne se'n jag bodde i Louisiana och mycket mat forstordes (i mitt tycke) genom att de oste pa cayenne pepparn.

Aniara4
0

Jag tror inte ischoklad funkar som yttre skal på tryffel/praliner eftersom det smälter så lätt.

gun92884
0

… aven om man forvarar dem i frysen och bara tar ut nar man bjuder?

… hmmm … det lat ju sa gott :0(

[Pennylane1]
0

annars är det ju lätt att bara ta smält choklad och pensla formarna med.

Aniara4
0

Precis, bara smält choklad utan kokosfett i är mycket bättre som yttre lager. Då går de att ta i med fingrarna…

F.ö. ids jag aldrig rulla mina tryfflar, det är sånt jäkla kladdgöra, så jag häller smeten i en form och låter den kallna, sedan skär jag fyrkantiga bitar som jag vänder i kakao.

gun92884
0

Smalt choklad ar ju den klassiska vagen men jag letade efter en kontrast …

karinafp
0

Ischoklad går ju inte att ta i med händerna, så att täcka tryfflar med det lär bli väldigt kladdigt. Likaså att äta dem, om man inte ska slänga in dem i munnen direkt från kylen… Flört Hellre rulla dem i kakao, hackade nötter eller kokosflingor.

gun92884
0

Voila! … dar ar svaret! FORST ischoklad, SE'N rulla i na't som tacker sa man inte kommer i direkt kontakt med chokladen :0)

gun92884
0

Det sags att hundagare (ofta) liknar sina hundar utseendemassigt … kanske galler karaktar ocksa :0) Jag bor med tva Airedales sa har nog anammat terrierkaraktaren …

Har kommer en annan variant pa hur man kan fa kontrast med ischoklad som *stjarnan* i det hela:

Jag gjorde mandelmassa haromdagen pa lika vikt mald mandel och sukrin (pudersockerform) och en aggvita.

Om man gor en kula (1 msk?) utav mandelmassan och gor en fordjupning … fyller den snabbt med ischokladen och se'n stanger halet sa det inte lacker? 

Det gar att farga och smaksatta mandelmassan … na't citronaktigt kanske for aven mer kontrast i smak OCH konsistens.

[Pennylane1]
0

sånt mandelmassgodis har jag också gjort, förra året eller förrförra. Fast det blev äckligt sött.

gun92884
0

Joda, jag kommer ihag dessa rullar fulla med konjakrussin och notter … och sa doppade man hela harligheten i choklad.

Vitsen med mina skulle ju vara att det bara blir en liten chokladkula i mitten och inget annat. Som jag har sagt forut, jag ar ute efter en kontrast …  

Hela exercisen med den har traden var val att hitta olika sotsaker en LCHFare kan unna sig nar alla andra star dar och frestar med sitt kolhydratstinna julgodis. Det verkar finnas underlag for detta eftersom jag tycker mig lasa varje dag om nagon som stupar huvudet fore i godispasen (tala om sott) om de inte har na't annat att ta till i ett svagt ogonblick.

Jag ar inte sockerberoende och godispasen har aldrig spokat for mig, men det betyder inte att jag inte tycker om bade mandelmassa och ischoklad och darfor funderade jag runt detta.

Man kan gora sin egen mandelmassa; gar fort i matberedare; och da har man mojlghet att dosera sotman som man sjalv vill.

[Pennylane1]
0

det var just sådan mandelmassa med sukrin jag gjorde som blev alltför sött. Ska ta mindre sukrin om jag testar igen.

Aniara4
0

Tips: Sök på "Julgodis" på sajten. Det finns så många trådar om det redan att jag inte ens orkar börja länka!

gun92884
0

… det tycks vara ett problem med sukrin att nagra tycker att det sotar FOR mycket … har i landet ar radet att OKA sotningen med en 1/3 eftersom erythritol inte ska ha samma sotningsformaga som andra sotningsmedel … go figure … jamforelsen ar mest med Splenda har eftersom det ar vad som ar mest anvant … inte manga vet hur de ska sota med Stevia sa de inte far lakritssmak 

… men det tog 21 inlagg for att vi skulle fa veta det :0)

Jag har bara varit har ett par veckor sa har mycket att lara annu om vad som finns/inte finns har …

gun92884
0

Jag hittade traden och tittade men nar jag forsokte skicka in en fraga sa gick det inte … det fanns inget som sa att traden hade stangts av aven om den sista insandaren var 2008 … daremot sa det 'error on page' sa problemet tycks ha kommit fran siten.

Min fraga ar: Ar det mojligt att gora en copycat utav Marabous Guldnougat?

Aniara4
0

#22 Men nog har du hunnit se att det finns en sökfunktion? Eftersom det har skrivits tiotusentals ämnen om allt möjligt de senaste åren är det alltid ett hett tips att kolla om det finns några gamla trådar att väcka liv i först! Då får man ju med alla de gamla kommentarerna och tipsen också.

gun92884
0

… och av vilken anledning tror du att jag ar tillbaka har, eh? … och fragar? :0)

[Pennylane1]
0

#22 kanske råden om att söta extra gäller för "sockerätare" som inte vant sig av vid sött, det är nog därför råden härinne är att ta mindre, de flesta upplever det som bara var normalsött som väääääääldigt sött efter att man slutat med socker.

gun92884
0

Det ar mycket mojligt att detta ar skalet … sjalv har jag aldrig anvant mer an vad receptet sager, sa har aldrig funderat over fragan. 

Undrar om sotsuget ar storre har i landet? Kommer ihag att jag tyckte i borjan att efterratter och cakes var valdigt sota … och allting med denna tunga 'frosting' eller sugar glaze. 

Det ar fortfarande nastan omojligt att hitta ett brodrecept som ar skrivet utan socker … och jag menar inte 1 tsk for jasten … och det talas om 'sweet' rolls vilket ar i form av matbrod … tills man biter i det :0( … nu bakade jag ju aldrig na't dylikt, det var (franskt) matbrod och surdegsbrod … nufortiden bakar Jean-Pierre sitt eget brod som ar bara vatten, jast, mjol och salt … men jag laser fortfarande recept …