Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1635 ggr
ninara
0

E 621

Läste att Glutamat (som ju är ohällsosamt o förbjudet i många länder) heter E 621, varpå jag började spana på bernaisen o andra förpackningar. Bernaisen klarade sej bra (Lohams) men vår fina rökta svenska lyxskinka innehöll smörjan!!! Varfördet??? Rökt skinka borde väl vara gott som det är utan smakförhöjare! Men jag har för mej att ämnet nästan kan vara lite "beroendeframkallande" - ge mersmak alltså… smart tänkte nog tillverkarnaCool

Men nu tänker jag ha förstoringsglaset med mej när jag handlar - INGET E 621 I MIN VAUKORG!!! Skrikandes 

Likaså håller jag koll på Triklosan i tandkräm o hygienprodukter - har läst att det är cancerframkallande - passa särskilt Deodorant o tandkräm!!!  Penga mun

magma
0

Lycka till, säger jag… Flört Jag tycker absolut du är helt rätt ute! Men det finns i så himla mycket livsmedel, så det enda sättet att vara på den "säkra sidan" är att köpa rena råvaror eller läsa innehållsförteckningar tills ögona blör. Det är för eländigt!!

ninara
0

Japp magma! Jag kör bara rena råvaror utom just Lohams bernaise o Krav majonäs - har inte börjat göra egen ännu..

Idag blev det lövbiff med lök o grönpeppargräddsås + broccoli Skrattande

Johanna-Soderlund
0

Om man undviker nyckelhålsprodukter minskar risken för glutamat.

Om glutamat: http://johannaskost.blogspot.com/2006/11/glutamat.html

Margareta
0

Jag undviker också glutamat med samma nitiskhet och mår mycket bättre. Klara fällor är grillkryddorna på färdiggrillat, tex kyckling och rostbiff. Det är synd.

Numer pensionär i Nynäshamn

ninara
0

I fläsket vi skulle köpa häromdan var det suckralos!

magma
0

FörvånadGråterSkrikandes

Bullan
0

Hoppas att vi blir så pass många att vi kan påverka tillverkarna, så de slutar upp med dumheterna!!!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*