Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8520 ggr
Frossan
2

Rätt majonäs..

Förgrymmat har insett att jag mumsat i mig den vanliga feta majonäsen….den innehåller ju för bövelen socker *skäms*

Var hittar jag den godkända Lyonnes Majonäs??

Även Macadamianöts kallpressad olja??

//Frossan

Zepp
0

Snöa inte in på enskilda gram i en produkt som du kanske bara äter tiotals gram utav under dygnet.

Allt eftersom du börjar läsa på allt du handlar så kommer du att märka att det ingår kolhydrater helt naturligt i de flesta produkter.

Det du skall undvika är främst sådana matvaror som antingen innehåller stora mängder helt naturligt eller sådana där man helt onaturligt stoppat i kolisar för att dryga ut varan.

Det är kolhydrater i kött, ägg, och ännu mer i inälvsmat.. helt naturligt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fialiten75
0

Jag äter vanlig köpt fet majjo, funkar utmärkt för mig.

[Pennylane1]
0

den godkända Lyonnes majonnäs!? Har aldrig hört talas om! Vem har sagt att det är den somär godkänd? Själv kör jag med Findus.

karinafp
0

Ja, eftersom jag bara äter majonnäs max en gång per månad och då bara i små klickar på ägget, så bryr jag mig inte. Man kan inte hålla på och detaljgranska allting, man måste kunna leva också. Detsamma gäller ketchup. Jag vet att det innehåller socker, men en sträng på en korv dör jag inte av. Det viktiga är ju att man inte vräker i sig, utan har lite koll på den totalt mängden per dag, precis som Pasi säger.

Frossan
0

Då jag använder rätt mycket majonäs då jag kör Fakir

endast protein, fett,

har lite problem med allt fett men majonäsen är den   jag äter relativt mycket av.

Hellmans majonäs  heter den!!!!  hitta den på Lifezone bloggen.

Tack för svaren:))))))

Fiana
0

Hmm sist jag tittade på en hellman's majonäs tub så var den baserad på sojaolja…. vilket i så fall gör den riktigt olämplig att äta mycket av. Dock är hellmans majjo god, lite syrligare än de flesta svenska

hemul
0

Om majjo är en stor fettkälla skulle jag oroa mig mer för oljan i den än för sockret. Men det är jag, det. Foten i munnen

MimLan
0

#5,6 Just det. Sojaolja, inget att hurra för.

Rydbergs klassiska majo funkar för mig. Den enda utan skräp. Oljan är raps. En ynka kolhydrat.

Ingredienser: Vegetabilisk olja, vatten, äggula, senapsfrö, socker, salt, ättika, kryddor

Frossan
0

Tack alla:)))) för tipsen, ska absolut testa Rydbergs majonäs, har även inhandlat ingredienser till att göra min egen majjo….

När jag fuskar lite… Finn crisp, bregott  och  majjo, rödlök, tonfisk i olja)

Otrolig  röra!!!

farligt gott.)))))

Miss-S
0

Frossan

Hellmann's innehaller till storsta del vegetabiliska oljor (som all mayo i UK) sa om man vill dra ned pa omega 6 ar det bra att undvika den!

tankgirl
0

#8 Verkar vara majonnäsen för mig då jag reagerar på allting nästan!

Var kan man köpa

Rydbergs klassiska majonnäs

?

Jag bor i Stockholm.

MimLan
0

#11 I de affärer som säljer Rydbergs såser, dvs de flesta. Flaskorna står inte i specerihyllan utan vanligtvis i charkdisken.

elin83
0

Varför inte göra in egen majonäs? Det är ju lätt, bara alla igredienser är rumstempereradeSkrattande

Frossan
0

Ska absolut göra egen, men ska även köpa Rydbergs majonäs:))))

Å ja hoppar Hellmans helt enkelt!!!Foten i munnen

Rydbergs majonäs

[Pennylane1]
0

Frossan om du gör mina LCHF-kex och använder dem ist. för Finncrisp kan du frossa helt utan fusk!

MimLan
0

#14 Nej, inte den majonnäsen som du har länk till. Det skall vara Rydbergs Klassiska Majonnäs som finns på plastflaska. Den är utan onödiga tillsatsämnen. Länk finns tidigare i tråden.

Frossan
0

Helt otroligt svårt att hitta rydbergs klassiska…..

hitta en annan i delikatessen utan konserveringmedel , men den smaka skit

järn smak helt oätligt kör vanlig majjo ska även göra egen:::::::()))

Fiana
0

Som påpekat ovan, själva oljan som majonnäsen är baserad på är ett betydligt större problem hälsomässigt än den lilla mängden socker i. Det är helt enkelt inte ett särskligt bra val att äta mycket av oavsett vilken sort man väljer (om man inte gör egen på säg kallpressad makademiaolja vilket de flesta inte gör).

Rydbergs är lite knepig att få tag på, har bara hittat den en gång, och gillar den inte alls, smaken är helt enkelt olika.

hemul
0

Är ni säkra på att den görs på rapsolja och hur vet ni i så fall det? För rapsolja brukar de ju stoltsera med och skriva ut. "Vegetabilisk olja" är väldigt ospecifikt och brukar betyda dåliga oljor.

MimLan
0

#19 Ja. Det går bra att fråga dem.

#18, 17 Tittar ni på hyllorna ovanför köttet?

[Pennylane1]
0

tar bort inlägget på grund av slarvläsning

helvete
0

I de butiker som jag besöker finns bara Findus majonäs med ca 16 ingredienser! Jag har funderat på att göra egen majonäs , men hur länge håller den sig!!!

tankgirl
0

#22 C:a en vecka skull jag tro….

Fiana
0

#20 - Javisst, och hittar massor av andra "såser" från Rydbergs där (i samma förpacknings typ) - men mycket sällan just majonnäsen, tror det kanske skiljer sig mycket mellan butiker och städer om den tas in eller inte. Men som sagt personligen kommer jag inte köpa den igen, tyckte inte om den alls tyvärr.

Frossan
0

Rydbergs smakar nog lika illa som den skiten jag köpte Kavli Deli *urk*

Blir egen men inte någonstans hittar jag makadamia oljan….Gråter

Har hittat valnötsolja kan den funka??om jag nu inte hittar Makadamian oljan??

Hellmans smakade förträffligt gott, men( Findus orginal*) är bäst!!!!Guld i mun

nilekatt
0

Jag trodde inte att det var sant igår kväll när jag hittade en bytta butiksgjord vitlöksmajonnäs (aioli) i min lilla Coop-butik. Gjord på ekologisk rapsolja, senap och vitlök. Sockerfri och enda tillsatserna var citron- och äppelsyra.

Den var sååååå god, jag åt säkert en deciliter igår på mina middagsägg. Cool

Frossan
0

Ååå hoppas det finns på vårt coop i Södertälje med låter underbart!!!

toppen tips tackSkrattande

rifla
0

3 äggulor

2 tsk fransk senap

chili och salt

1½ msk äppelcidervinäger

ca 3-4 dl rapsolja

alla ingredienser ska ha rumstemperatur.

lägg gulorna och allt utom oljan i en skål och vispa, sen hälls oljan i yunn stråle ner under snabb vispning.

en underbar majonäs som man kan smaksätta med allt gott..

nilekatt
0

Frossan, du har inte långt till min Coop tydligen^^ ta motorvägen 1,5 mil söderutSkrattande

Frossan
0

Nilekatt: Mot Strängnäs eller den vid  AXA sportcentrum??

Håll tummarna kanske det finns någon kvar:))))

Tack alla:))))

nilekatt
0

E4:an mot Nyköping. Skrattande Det finns nog kvar, jag brukar typ alltid se den när jag handlar där. Den står vid köttdisken längst bak i affären tillsammans med andra färdiga såser. Lycka till!

Frossan
0

Tack:)))))Glad

JAUS
0

Jag köper endast Rydbergs majonnäs och även den är jag mycket försiktig med pga rapsoljan som innehåller alldeles för mycket omega-6 (upp till 30%). Hemmagjord majonnäs gör jag inte, för då kan jag ju lika gärna göra bearnäs som är så mycket godare.