Cocosa
Hei, er det noen her som har erfaringer med cocosa(kokosolje)
Jeg har lest mye bra om den, men vet ikke om det er reklame eller fakta
i väntan på svar så kan du söka på cocosa här på siten för det finns många trådar där det diskuteras!
Jag har testa Cocosa och Biofood - tycker Cocosa smakar bäst! Biofoods kallpressade smakar motorolja….
Båda har ju kallpressad olja vilket är att föredra. Tror mest det är en smaksak

Inget fel på cocosa annat än att den är väldigt dyr… för dyr om du frågar mig. Själv går jag in i en "invandrarbutik" och köper motsvarande oraffinerad kokosolja (fett) för ca 35 skr/500g. Även det är nog dyrt kan jag tycka… men, men…
Medarbeterare på Kost

Jo, klart de brer på i reklamen om Cocosa, men man får läsa mellan raderna och kokosfett är iallafall nyttigt.
Jag tycker oxå att deras produkter verkar rena.. men väldigt dyra.
http://www.mamut.net/somanordic/subdet40.htm
Det är ju främst Laurinsyran och Kaprylsyran man är ute efter.
Och så är den överlägsen att steka i.. men då tar jag oftast den billiga som finns i mejeridisken.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
takk for svar
Jeg har tatt sjansen på å bruke cocosa nå. Jeg gjør dette fordi min lege sa jeg skulle gå ned på fett fra djur, da min kolesterol hadde steget mye etter at jeg startet på ketogen kost
#5 Visserligen är kokosolja bra, men jag anar att "högt kolesterol" inte är nyanserat eller kompetent bedömt eftersom det en läkare vanligtvis menar är att du skall dra ner på mättat fett, vilket kokosolja innhåller.
Acceptera aldrig ett uttalande om dina prover, utan att ha tillgång till värden och referensvärden.
Läs på om kolesterol här: http://www.kostdoktorn.se/kolesterol
totalkolesterolet var b8.1 og det dårlige kolesterolet var 6
før har jeg hatt totalkolesterol på 6 og dårlig 4(før jeg begynte med lchf)
#7 Triglycerider och APO-kvot?
nei, det vet jeg ikke. Jeg skal spørre neste gang jeg er der
Jeg snakket med legen min idag. Og mine triglycerid verdier var kanonbra kun 0,88

Som sagt, kosten påverkar inte kolesterolet så mycket, som det antas.
Det som oftast händer vid en fettbaserad kost är att triglyceriderna sjunker.. det är bra.
HDL brukar stiga, det är bra.
LDL kan öka men blir större, det är oftast bättre än många små lättoxiderade.
Förändras det på annat sätt så bör man leta andra orsaker.. och det finns några stycken.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.