Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7467 ggr
Zthiina
0

Inget rött?

Läste nyss på Katrin Zytomierskas blogg,  finest.se/katrin, att man bara ska äta ovanjordsgrönsaker (visste det innan), och inget rött. Menar hon röda grönsaker då eller? Har aldrig hört eller läst att röda grönsaker inte är bra ur lchf-synpunkt.

Någon som vet?

MimLan
0

Det är lite lättare att svara på frågan om du kan länka till det inlägg där hon säger så.

Och det finns många hemmasnickrade riktlinjer, inget att fästa sig vid eftersom man behöver ta reda på vad som fungerar för en själv.

Pasi
0

Jag tror man ska akta sig för att dela in livsmedel i "ätbara" eller "oätbara" färger.Skrattande

LatMask
0

Länka, för katten! Jag ögnade igenom Katrins senaste inlägg, och där fanns inget om "inget rött". Själv är jag galen i röd paprika, och det funkar alldeles utmärkt med LCHF.

[Stella69]
0

http://www.alltomlchf.se/maten/gronsaker/

Här står det att de röda grönsakerna innehåller mer kolh. än de gröna.

Enligt fineli.fi innehåller röd paprika nästan dubbelt så mycket kolh. som den gröna.

keja01
0

Grön paprika är omogen. De blir sötare vid mognad.

LatMask
0

Jamen kris och katastrof… Jag kommer att ha en ORGIE med röd paprika så fort som möjligt!

Vad sägs om att lära sig skillnaden mellan katastrof (smågodis?) och lite …ehm… variation. JAG ÄTER RÖD PAPRIKA OCH MÅR BRA AV DET!

Kram alla, som äter LCHF på ett vettigt sätt!

[Stella69]
0

LatMask

Mitt inlägg var ett svar på TS fråga.

Paprikan är ett exempel, av vilken du kan äta så mycket eller lite du vill. Tror inte det skapar kris eller katastrof hos någon, om man inte proppar i sig otroliga mängder.

titanyah
0

Röd paprika är fullsmockad med C-vitamin, 50 gram ger dig hela rek dagsintaget. Det är nästan 4 ggr så mycket C-vitamin i röd paprika som i apelsin. Så jag skulle defintivt äta röd paprika!

[Pennylane1]
0

gul paprika har ännu mer C-vitamin om jag minns rätt.

titanyah
0

Ja det stämmer - ca 200 mg i gul och ca 185 i röd, aningen mer kolhydrater i gul.

Marginella skillnader - jag skulle blanda ;) om man nu inte är så sockerberoende att den söta smaken triggar beroendet… men LCHF är det definitivt.

[Pennylane1]
0

vad jag menar är att då borde den här människan snarare varna för gult Flört

JAUS
0

Nypon innehåller sex gånger mer (1250 mg) C-vitamin än gul paprika, och har den bästa C-vitamin/kolhydratkvoten. Nyponen måste dock vara färska eller tinade. I torkade nypon och nyponpulver är det mesta av C-vitaminet borta pga av värmen.

[Pennylane1]
0

*äh tar bort vad jag skrev*

Pasi
0

#12 Tallbarr har troligen bättre kvot, speciellt på vintern. Och priset är bra.Flört

[Pennylane1]
0

och så är dom ju inte så farligt röda som nypon heller  Flört

JAUS
0

#14 Vad har tallbarr för näringsinnehåll? Hur är det med granbarr, är det bättre eller sämre? Nypon är också gratis, det är bara gå ut och plocka när det är säsong och fylla frysen inför vintern.

Pasi
0

#16 Dåligt med nypon i norr, annar är det en bra idé.Glad
Nypon är dessutom ypperligt till pilbågar…. för att ge annan mat i frysboxen (men svårtorkat - spricker lätt).

Tallbarr innehåller runt 450mg C / hg under vintern, granbarr en tredjedel, om jag minns rätt.
Energiinnehållet är lågt, liksom hos alla blad - troligen lägre än normala blad med tanke på att få djur ens kan använda det till föda.

JAUS
0

#17 Såpass mycket? Bra att veta om man behöver överleva ute i skogen någon gång

Själv är jag mer intresserad av bumeranger, stenslungor och flintknivar än pilbågar. Skulle gärna gå en överlevnadskurs om det fanns en LCHF-vänlig sådan. Tänker inte betala för måltider som jag inte kan äta.

Pasi
0

#18 Granenutbildningen, försvarets överlevnadsutbildning, hålls lite varstans i landet. Den är LCHF om man väljer att inte äta musslin som de ger de stackars sockerätarna för att deras hjärnor över huvudtaget ska fungera. I övrigt äter man ju ingenting (LCHF maoFlört), utan får lära sig hur kroppen fungerar under äkta kris då mat saknas.

Granenutbildningen är relativt bra och nyttig, även om även den kantas av lite myter och annat…

Enklaste jaktredskapet är ju kastpinnen (och jaktbumerang), men kastspjut med atlatl och pilbåge ökar fångstmöjligheten rejält genom sin större räckvidd och höga precision. Bumeranger (leksaksvarianten som kommer tillbaks) och slungan är ju betydligt svårare att hantera.

[Pennylane1]
0

kommer inte alla bumeranger tillbaks om de inte träffar sitt mål? Trodde det liksom var själva meningen med formen?

karinafp
0

Haha!!! Skrattande

Pasi
0

#20 För överlevnadens skull kan man inte köra med en så häftig finess som att den kommer tillbaks, på bekostnad av precision - mot en grupp flyende kängurus får man bara en chans till kast…och sedan mat på bordet.
Den återkommande bumerangen kan funka för att "klubba" nån slumpvis utvald pippi i en fågelflock, men funkar bäst som ren leksak - den är väldigt svår att sikta med.Glad

Rachix
0

Har en väninna som åt enligt Atkins för en sisådär 8-10 år sedan och gick ner en massa i vikt. Har ett svagt minne av att hon i den sk induktions-fasen skulle undvika röda grönsaker som t.ex. tomat.

Induktionsfasen är då lite detsamma som LCHF's fakir - dvs det är inget konstigt alls att undvika röd paprika eller tomater. Vill man ner i vikt eller bör undvika att få i sig för mycket kolhydrater är ju det en bra "minnesgrej" - undvik rött…. gäller väl kanske inte rädisor då…

"Undvik allt rött utom rädisor!" Tungan ute

JAUS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns olika slags bumeranger, de som flyger rakt och inte kommer tillbaka och de som återvänder. Båda används vid jakt. Pilbåge må vara effektivare men bumerang är roligare.

Rachix
0

Stekt fladdermus..? Jag har för all del hört att Elvis käkade stekt ekorre, men där går nog min gräns…

Tänk så bortskämd man är! Skäms

gun92884
0

Ekorre (och andra smadjur) som mat ar fortfarande vanligt i The Ozarks och sydstaterna …

Har ar nagra recept for nar fantasin tryter :0)

http://www.backwoodsbound.com/zsquir.html

Rachix
0

Mmm… bokmärker det genast *not* Skrikandes Skrattande

starhawk
0

Bumerangen som återvänder är ju ett praktiskt redskap, om den inte träffar nåt kommer den tillbaka så att man kan göra ett nytt försök, däremot är den ett knepigt redskap att använda, har själv kastat bumerang och inte ens när man kastar den på rätt sätt är det lätt.

Elvis favoriträtt var panerad Ekorre man flår och tar ut den och sen bankar man den platt och panerar, låter väl enkelt och gott?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JAUS
0

#25 Flygande hundar inte fladdermöss.

#28 Det är just svårighetsgraden som gör bumerangkastning kul, övning ger färdighet.

Stenverktyg är något som jag nyligen blivit intresserad av. En stenkniv är vassare än en stålkniv och duger utmärkt att raka sig med.

JAUS
0

Postade fel video men den andra videon får också vara kvar också. Här är videon med stenrakningen. T.o.m. de som rakar sig med rakkniv känner sig mesiga i jämförelse.

[Pennylane1]
0

är inte flyghundar fladdermöss!!??

JAUS
0

#31 Jo, det är jag som inte uppdaterat mig. Jag lärde mig att de inte var fladdermus men den teorin verkar vara övergiven. Citat från wikipedia:

"En teori om att flyghundar inte tillhör ordningen fladdermöss, utan istället är flygande primater, lanserades 1986 av den australiensiske forskaren Jack Pettigrew. Med andra ord skulle de vara mer släkt med människor, apor och halvapor. Likheten med fladdermöss skulle istället bero på konvergent evolution. Grunden för teorin var hans forskningar av hjärnan och nervsystem, liksom olikheterna i levnadssätt, såsom kost och flygteknik. Teorin har mött mycket motstånd, men andra neurologiska forskningar har stött teorin. Dock har senare studier av DNA stärkt uppfattningen att flyghundarna tillhör ordningen fladdermöss."

[Pennylane1]
0

ok! Den teorin hade förbigått mig,och det var ju lika bra! Glad

JAUS
0

#33 Vetenskapen går framåt hela tiden det gäller att hänga med i svängarna och inte göra som de stofiler som envisas med att mättat fett skulle vara farligt.

Jag var kunnigare om djur när jag var yngre, har bytt inriktning nu.

starhawk
0

#32: Intressant teori! men den har jag liksom #33 också totalt missat

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Rachix
0

Här kunde ju jag ha klivit i och förnumstigt hävdat att "det visste jag ju, visste inte ni?" - men det är ju lite dumt när man inte hade en aning.

Jag såg inte att det var flyghundar, tänkte inte på det, och hade ingen aning om att dessa djur numera anses att tillhöra fladdermusfamiljen. Jag visste dock att det var skillnad, om det nu kan vara ett försvar.

Å andra sidan hade jag tvåa i Naturvetenskap på Humanistiskt linje… det säger väl en del? Tungan ute

Men jag kan recitera "Phyrramus et Thisbe" på latin och hexameter fortfarande…

JAUS
0

#36 Det var besserwisser-sidan i mig som slog till igen och den här gången hade den fel. Jag kunde som som 6-åring lätt se skillnad på en gepard, leopard och en jaguar; medan jämnåriga inte ännu lärt sig skilja på en tiger och ett lejon ännu.

[Pennylane1]
0

Phyramus et Thisbe pulcherimus juvenus alter

altera kvas nånting… där tog det slut Flört

Rachix
0

#37 Vi har alla våra olika talanger

Själv kunde jag som sexåring inte skilja mellan en groda och en padda… Som vuxen messerschmidt känner jag fortfarande bara till grodor… mest såna som kommer ur munnen, men nu även såna som skrivs i forum på nätet. Flört

Rachix
0

#38 Don't get me started… Skrattande

sockerfri
0

Katrins inlägg (om nån är intresserad Skrattande)

JAUS
0

#38 Rappakalja? Flört

nyborjare08
0

*ährrm, harkel* Bumeranger, flygande hundar och fladdermöss i alla ära men det kanske är läge att återlämna tråden till dess skapare och ämnet som togs upp från början? Kanske läge att starta en separat tråd?

[Pennylane1]
0

är inte ämnet uttömt?

JAUS
0

Ok, jag startar en ny tråd om stenåldersvapen.