Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 8380 ggr
Medlem
0

Middag - rått kött

Ja, så såg vår middag ut igår. Rått fårfärs, köttbitar och rått lever med grönsaker Flört för er som tror att man inte kan äta rått kött

kricko1
0

Vad är poängen med att äta kött och lever på det där sättet månne, tycker du/ni att det är gott eller finns det någon annan "fiffighet" med den relativt sett "primitiva" tillagnings/serveringsformen?

Förresten, vad är det för grönt längst fram till vänster om den slätbladiga persiljan?

God (verkar behövas Flört) fortsättning på helgerna! /Kricko.

linneaennil
0

1. Rått kött är gott

2. Rått kött är nyttigt

3. Rått kött är naturligt

4. Rått kött gör dig till en grottmänniska

---------

Jag tror nog att nyttigheten i rått kött ligger i att vitaminerna och fettsyrorna är tämligen oförstörda.. Personligen upplever jag rått kött som mer lättsmält - och - som ett resultat av min tidigare vegetariska läggning, smått läbbigt.

Glad

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

lizaohman
0

Men de varnar ju för att äta rått kött på grund av parasiter? Och grottmänniskan hade ju eld! I vilket fall som helst så var det en grann bild :)

Ulf-S
0

Rått kött har ätits i alla tider, som carpaccio och råbiff t.ex., för att inte tala om lufttorkat kött och skinka… Så länge hygienen är OK är det ingen fara.

Det största problemet skulle nog vara trikiner från vilt eller gris, men det är sällsynt och allt kött som säljs i butik är dessutom testat.

Medlem
0

Rått kött och lever smakar inget speciellt, därför bör smakrika grönsaker och dipp serveras till så som färsk mynta, röd lök, paprika, persilje etc. Köttet skall endast kryddas med salt.

Vad är poängen med att äta rått kött och lever? Jo det är som #2 skrev att det är nyttigt och naturligt. En massa vitaminer och mineraler bevaras om vi inte tillagar köttet.

Rått kött och lever skall man äta direkt efter man slaktat djuret. Det skall inte gå mer än två timmar för då börjar bakterierna växa. En tallrik till vänster som inte visats på bilden har färsk lunga och luftrör i bitar förresten Tungan ute

kricko1
0

"En tallrik till vänster som inte visats på bilden har färsk lunga och luftrör i bitar förresten"

Hehee okej.. och det åt Ni alltså också rått till middag?! Saltar ni det inte ens?

Vad var förresten det där gröna till vänster om persiljan för något?

mikaelj
0

Serg ott ut! Vilka bitar av djuret malde du upp köttet från?

Medlem
0

#6 Det gröna är pepparmynta. ja lungan och luftröret kan man äta  också fast man skall dela luftröret i små små bitar. Ja man saltar köttet så klart och även använda peppar eller vilka kryddor man vill.

#7 Det är köttet i låren eftersom där finns mest kött annars brukar vi inte mala fårkött för att tex göra kefta eller rått kibbe. Det är från nöt man tillagar dessa rätter.

mikaelj
0

Nöt låter bra! Det finns ju i affärerna här.

Köper du en lövbiff och maler ned, ett halvt lamm, elller vad använder du för råvara?

Medlem
0

#9 Du kan använda vilket kött som helst. Vi köper får och lamm från ett slakteri. Efter att slaktaren styckat fåret kommer vi hem och väljer vi de bitar som skall ätas rått. Nötfärs kan man också äta rått men man skall frysa in den (be om att få fett för att mala med köttet. Ibland får du fettet utan extra kostnad) sedan tar man ut den, låt tina och blanda med lök, basilika, sju kryddor (du hittar den kryddan i libanesiska butiker), lite kanel och salt och ev chili peppar. Den skall malas i en mixer för att få en slät köttdeg. Plätta till degen på en tallrik och svämma över den med olivolja. Det här receptet (rått kibbe) utan bulgur för oss som inte äter spannmål.

Hittade en bild på rått kibbe

storost
0

Oh rått kött….. mjam… mjam…. det kallas för Tartar på kontinentet. Tack för påminnelseSkrattande.

En annan delikatess är carpaccio - rått kött skärad i tunna skivor och sen pepprat och lite saltat.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Skogiz
0

Oj vad gott det såg ut. Men om jag lagar sån där mat här hemma får jag nog äta det själv.

Andra råa go'saker som jag gillar är gravat eller kallrökt kött. Omnomnom.

cacao
0

Vill man lyxa till det så skivar man rå oxfile i supertunna skivor (skiva det gärna lite fryst, enklats då) rippla olivolja över och servera med färsk basilika, flingsalt och nymald svartpeppar.

En annan favorit annars är råbiff med äggula, hackad rödlök och kapris :)

Lever lättsteker jag helst och lamm har jag aldrig testat rå.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Viktor-88
1

Vet ej om det tagits upp ännu, men många förståsigpå'are av rå-kötssdieter säger att man i och med skippandet av upphettning bevarar tre st. likvärdigt viktiga klasser av näringsämnen, nämligen:
Vitaminer, Mineral OCH Enzymer.

Vissa kraftfulla antioxidanter som Astaxhantin och Glutathione sägs bevaras med. Ovannämnt är inget jag kan verifiera vetenskapligt, men en sak kan jag dock stå till 100% för: Man håller sig mätt ~40% längre!

För en person som mig som genomsnittligen äter en gång per dygn, så kan jag efter konsumtion av rått nötkött utan problem eller mag-ljud hålla mig mätt till övermorgondagen. Glad

Viktor-88
0

Vet ej om det tagits upp ännu, men många förståsigpå'are av rå-kötssdieter säger att man i och med skippandet av upphettning bevarar tre st. likvärdigt viktiga klasser av näringsämnen, nämligen:
Vitaminer, Mineraler OCH Enzymer.

Vissa kraftfulla antioxidanter som Astaxhantin och Glutathione sägs bevaras med. Ovannämnt är inget jag kan verifiera vetenskapligt, men en sak kan jag dock stå till 100% för: Man håller sig mätt ~40% längre!

För en person som mig som genomsnittligen äter en gång per dygn, så kan jag efter konsumtion av rått nötkött utan problem eller mag-ljud hålla mig mätt till övermorgondagen. Glad

[Pennylane1]
0

det är tillagning av köttet som skiljer oss från djuren Flört

Har mycket stora problem att ens tänka på att stoppa i mig dylikt. Speciellt inte när man läser råttkött… hahaha

yvonnel
0

Tack för de orden, jag håller med, kan faktiskt inte tänka mig att äta "råttkött" . Innan man uppfann hjälp för dem som hade lågt blodvärde så serverades rå hackad lever som medicin, det är sådan dramatik i det för mig, jag hade en klasskamrat som fick det varje dag och vi alla runtomkring som fick höra detta berättas blev så himla äcklade.

Min mamma talade ofta om hur viktigt det var att steka/koka köttet så det har jag med mig och kan inte tänka mig något annat. Faktiskt knappt att jag vill ha lufttorkad skinka om den inte är väldigt, väldigt tunt skuren även om jag vet att den är OK, det handlar om upplevelsen av texturen.

kaisakavat
0

Jag tycker rått kött både ser ut och smakar riktigt gott. Brukar t ex provsmaka köttfärssmeten rå och det är mums. Mkt goare än tillagat.

Men jag fegar för det mesta, tar det säkra före det osäkra och tillagar. Det är bekvämlighet också, man gör som man brukar göra och fått lära sig. Och så håller maten ett tag som tillagad.

gun92884
0

I Frankrike ar Steack Tartar valdigt vanligt och barn vanjs vid ratt kott i tidig alder.

Att ge ratt kott for blodvarden var valdigt vanligt speciellt efter andra varldskriget; barnen gavs ofta ratt hastkott for att fa upp blodvardena …