Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2216 ggr
navarro
0

Varning for antioxidanter!

Idag horde jag pa riksnyherna i spansk radio att man gjort ungefar 60 undersokningar med mer an 200 000 personer i USA och att man kommit fram till att antioxidanter i form av betakaroten, Vitamin A och Vitamin E kan vara halsovadligt. Daremot inte Vitamin C eller selen.

Samtidigt laser jag i svensk press att man har bett myndigheterna i Europa att rekommendera hogre intag av Vitamin A.

Det galler att halla sig till LCHF och ge sjutton i allt annat tror jag!

Trollcina
0

Eller så gäller sunt bondförnuft - Äta lite av allt utan att överdriva där viktpunkten ligger på att minska på kolhydraterna till ett minimum av vad man ätit förr ochöka på fettintaget gm att återgå till nyttiga fetter!

[Saiva]
0

Hade de gjorde de där undersökningarna med syntetiska eller naturliga vitaminer?

hemul
0

Skulle just fråga detsamma - jag gissar syntetiska.

dufva
0

Det är bara de fettlösliga det kan bli problem med (E och A främst)

Övrigt som är vattenlösligt omvandlas bara till en mycket "dyr" urin

Glennart
0

Naturligt A är farligt om man inte balanserar med nog mycket D.

Betakaroten lär däremot ska öka vissa typer av cancer.. :/

Ulf-S
0

Som sagt så undrar man om det här gäller naturliga eller syntetiska vitaminer eller både och. Om det här är vitaminer som finns i maten vi äter eller tas som tillskott.

Jag tycker mig minnas att tandläkaren Price besökte platser där den naturliga kosten innehöll "extrema" mängder av t.ex. A-vitamin utan att det verkade påverkade den allmänna hälsan negativt.

Skaldeman
0

Jag är förtjust i lever och äter det nästan varje vecka. 10 gram stekt lever räcker för att ge dubbla dagsintaget av vitamin A, och sex dagsintag av B12. Jag äter gärna ett halvt kilo om dagen. Det är 100 dagsintag av vitamin A och 300 dagsintag B12. Så har jag gjort i fem år och jag har alldeles utmärkta hälsovärden.

Sten Sture

Pasi
0

Jag tror som ni andra….naturliga vitaminer är bra…tillskott skit. Att för mycket E-vit är vådligt har man vetat länge….trots det så framställs den som riskfri och hälsogivande i reklam och många böcker om vitaminer och hälsa.

hemul
0

Det visste inte jag, Enda anledningent ill att jag inte gick på det också var priset.

Ibland oroar jag mig för att vi är lurade beträffande omega-3 också. Hittade en konsig uppgift, iofs på en av Pauluns sidor och den ger jag inte mycket för. Ivf säger han att man ska ínte ge omega-3 till husdjur. Djur mår inte bra av omega-3, bara människan gör det. Uh? Förvånad

Pasi
0

Mystiskt med tanke på att t ex vargar äter viltkött som innehåller omega3…Skrattande