Vad neandertalarna åt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Kött åts i stora mängder"
Forskarna undersöker neandertalarnas skellett och dom kallas "Superpredators". Neandertalarna beskrivs som fysiskt överlägsna. Inget nytt här egentligen, men roligt när forskarna konstaterar fakta i labbet.
21:53 och framåt, videon finns tillgänglig t.o.m. tor 18 nov.
Kunde inte se den eftersom inte visar den till IP utanför Sveriges gränser pga upphovsrätt…

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Förlåt, jag måste bara få ställa en dum fråga… I filmen säger en man "tänk dig ett gäng neandertalare som jagar en noshörning" samtidigt som "neandertalarna" de visar ser högt svenska/europeiska ut? Fanns det noshörningar någon annanstans än i Afrika på den tiden? Var bodde neandertalarna?
Annars en intressant film! Jag sitter här på jobbet och tittar på film istället för att jobba. 

#1 Har gar det inte heller aven om jag har kunnat oppna vissa Svtprogram forut … ar det en fraga om monopol?
#2 Antagligen menar man ullhårig noshörning, en idag utdöd art som förekom på ungefär samma platser som mammuten.
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Nilekatt det fanns även lejon fram till ca:10000 år sedan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Panthera_leo_spelaea
Varför skulle neandertalarna inte se vita/europeiska ut?
De lämnade afrika för 800000 årsedan
De hade samma gen som oss för att tex utveckla rödt hår.

#2 De var ju européer.
Neandertalarna dog inte ut förrän den moderna människoarten anlände till Europa från Afrika. De olika arterna kunde få barn tillsammans. Många europeer har lite gener kvar från neandertalarna enligt DNA-prov på neandertalskelett. De neandertalarna som DNA-testats nyligen var ljushyade, hade blå ögon och rött hår.
Det fanns generellt mer stora djur i Europa före 10 tusen år sedan. Mammut, grottbjörn till exempel. Klimatförändringar eller den moderna människans jakt tros ha utrotat dem.
Under istiderna var havsytan upp till 120 meter lägre. Det var en stor landyta i nordsjön som det bodde neandertalare på. Mellan istiderna bodde de även norrut i Skandinavien som då var isfritt.

Min personliga teori är att vi inte har Neanderthal-gener i oss, men våra föfäder utvecklades i samma miljö som Neanderthalarna och det har satt sina spår. Sen håller jag inte med om att dom var snabbare än oss, betydligt starkare ja, men dom var kortare och kraftigare byggda, och det är knappast idealiskt för en löpare
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#5 & #6 Okej, om de var européer så fattar jag såklart varför de såg ut som sådana.
Jag tänkte att de antingen var i Afrika eftersom det pratades om noshörningar, och tyckte då det var underligt att de porträtterades som européer, eller att det alltså fanns noshörningar i Europa på den tiden. Och nu vet jag ju svaret. 
# 10 - Visst har vi Neandertal-gener i oss 
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3680553
Människans utvecklingshistoria måste skrivas om sedan det blivit klart att neandertalmänniskor och vår egen människoart Homo sapiens parade sig och fick avkomma. Mellan två och fyra procent av vår arvsmassa härrör från dem.
Neandertalmänniskan dog ut för 30 000 år sedan. Tills nyligen trodde ingen forskare att en fullständig kartläggning av deras arvsmassa skulle vara möjlig.
Korsningen mellan neandertalmänniskorna och oss har mest troligt inträffat någon gång för mellan 45 000 och 80 000 år sedan.
Det var när vår egen människoart Homo sapiens vandrade ut från Afrika och kom till Mellanöstern.
/L
Pluggar arkeologi och vi pratar rätt mycket om bland annat neandertalare just nu. Det verkar vara så att de pågrund av hur deras kroppsbyggnad sett ut behövt konsumera 2 kg kött per individ och dag. De neandertalar ben man funnit har visat spår av undernärning och infektioner.. vad gäller deras utdöende finns det olika teorier som inavel och att trycket från homosapiens som kom och tog över Europa..

#12: Det s.k. beviset haltar tydligt, om det var så som de hävdar varför har då inte europeerna fler likheter än asiaterna?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#14 Om man tänker på hur "avskärmade" vi var från asien en längre tid och mer beblandning mellan folken i europa är det inte så konstigt att vi då har mer dna från neandertalare än asiater.

De så kallade neanderthalgenerna i vår arvsmassa kan egentligen kommit från en gemensam förfader, lika gärna som från direkt beblandning, som jag ser det.
#10 Starka ben/bål och kort, kompakt kroppsbyggnad är ganska idealiskt för kortdistans sprint - typ 70 meter noshörningsrus och liknande grenar.
Den långa veka sapiens-människan körde latmansmetoden med kastspjut och pilbåge, så de slapp sprinta… och slapp närkontakten med noshörningen.
Hur som helst - så visar man en serie i 3 delar på SVT:s Kunskapskanalen just nu:
Den mänskliga gnistan
Vad är det som gör människan mänsklig? Vad skiljer oss från våra kusiner neandertalarna? Vad gjorde att vi tog över världen och de dog ut. I tre avsnitt får vi följa med på jakten efter den mänskliga gnistan - den egenskap hos oss som gjorde människorna till herrar på jorden och inte neandertalarna eller schimpanserna.
Skådespelaren Alan Alda tar oss med till de främsta forskningsinstituten i världen där experiment utförs för att hitta svaret på vad det är för mänsklig faktor som gör oss till just människor. Seriestart fredag kl 20.00
-----
Första delen gick i kväll kl 20:00 (jag såg den inte)
Den visas även den 13/11 & 15/11 samt i SVT2 16/11
/L

Vi har gemensamma gener med alla våra förfäder-- ända ner till de första bakterieliknande livet i ursoppan.. och jag tror inte Homo Sapiens parat sig någon gång med bakterier.
Huruvida vi någon gång har parat oss med Neandertalare är höljt i dunkel än så länge och kräver ytterligare forskning.. det är bara en teori.
Jag tror att Neadertalarna satt i sina grottor och pressade olja ur fröer och tillverkade margarin utav detta.. sen åt de det tillsammans med importerade frukter. 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Vid genundersökningen på neandertalskelett har de kompenserat för det med gemensamt ursprung genom att jämföra med afrikaner. De 2-4% av nutida europeers likhet med neandertalar har ingen motsvarighet för afrikaner, där är det ingen likhet för motsvarande gener.
Neandertalare fanns inte bara i Europa utan även i mellanöstern och ryssland. I resten av Asien fanns det vid samma tid någon annan sorts förtidsmänniska före den moderna människan kom dit också.
Urinvånarna i Australien ser ut att vara en specialare genom att de har funnits där längre än folk närmare Afrika. En extra tidig utvandring från Afrika, under pågående istid med låga havsnivåer, till Indien och vidare till Australien förklarar det. Utvandringen till Europa från Afrika kom senare. Jag såg ett program där ett otroligt stort vulkanutbrott i indonesien med en vindriktning åt väster antogs ha dödat de människor som då befann sig i Indien och sydostasien. Människorna i Australien blev de enda överlevande i en första utflyttningsvåg av moderna människor från Afrika.
Västra Ryssland ska det stå.