Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 3974 ggr
LC-Skorpionen
0

Stuvning?

Jag hade tänkt försöka göra en stuvning idag. Hade tänkt försöka göra stuvad broccoli, istället för makaroner. Låter det alldeles galet? Är det någon som har förslag på hur man kan göra en stuvning som blir lite tjockare? Kan ju vara användbart, annat än till den tilltänkta broccolin!

Margareta
0

äggula

Numer pensionär i Nynäshamn

tamari
0

grädde och smör! Det behöver ju inte vara så tjockt!

tamari
0

Mixa broccolin först! Sedan grädde och smör. Det blir gott, jag lovar!

LC-Skorpionen
0

Tack snälla ni för tipsen! Det blir kanske middag idag med!

Mervi
0

Om du gillar Creme-fraiche så blir det lite tjockare av det.

ulrika_m
0

Ett tips som jag fick här på kolhydrater.ifokus för ett tag sedan var att använda Philadelphia ost. Det fungerar i alla fall med hackad spenat (jättegott Räcka ut tungan), det kanske blir lite konstigt med broccoli (om man inte hackar den först, kanske?).

Skaldeman
0

Att mixa med smör och grädde är en bra modell.

Sten Sture

hemul
0

Låt bli att blaska med vatten bara så är det inga problem att få grädden att tjockna. Smörkoka grönsakerna istället för att koka i vatten. Det är dessutom mycket godare. Flört

Pasi
0

Helt rätt hemul! Många grönsaker har vattenlösliga smakämnen och då de kokas i vatten så försvinner en hel del av dessa (liksom vattenlösliga vitaminer och mineraler).Räcka ut tungan

mammaru
0

Hur smörkokar man? Har man inget vatten alls i då?

Gunnilla
0

Ja, det undrar jag också.Ledsen

hemul
0

Nä. Rejält med smör, eller ghee om man vill det, i kastrullen. I med grönsakerna och salt, på med locket. Svag värme. Rör då och då så det inte bränns och börjar steka istället för koka.

Man behöver inte täcka grönsakerna i smör, men det ska till lite mer än när man steker. En halv centimeter sådär.

En gång i veckan får hemuler äta smörkokta och sedan gräddstuvade morötter med stekt fläsk. Det är nog det godaste som finns i hela mumindalen. Räcka ut tungan

MamaMia
0

Massor av riven ost! Det är i alla fall världssmaskigt till blomkål, så det måste passa broccoli också!

MamaMia
0

Hoppsan! Det behövs förstås grädde också! Hade lite för brått att publicera!

Sara40
0

Ni som i olika sammanhang gör "redning" på äggula, vispar ni i äggulan då, eller?

DaMum
0

Jag tar bort kastrullen från plattan, så det inte kokar eller sjuder. Vispar snabbt, snabbt i äggulan så det emulgerar och blir tjockt och fylligt.

Det får inte koka sedan, för då stelnar äggulan och det blir något slaskigt, omelettliknande.

Sara40
0

DaMum toppen, jag är inte så "bevandrad" i köksregionen som jag kanske skulle vilja vara, men efter en tid här så… Flört

umbra55
0

jag brukar ta grädde och sen en bit ädelost.. då blir det en tjock och fin sås..

Mervi
0

Vilka bra tips!!!Tackar!!!Glad