Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 4071 ggr
Patti
0

Lite om mig

Hejsan allihopa, mitt namn är Patricia men för att göra det enkelt på alla sidor så heter jag kort och gott Patti :)

Jag är 33 år gammal och har sedan hm… låt mig tänka… 13 års ålderna bara gått upp i vikt tills jag till slut hamnade på 180kg och knappt kunde röra mig i fem minuter utan att få ont i ryggen. Nu när jag tänker på det så började jag faktiskt gå upp i och med
att lightprodukter kom in i hemmet - vilket faktiskt min farfar varnade för då min mamma införde den blåa mjölken i hemmet. (Farfar jobbade på Arla och sa att kroppen kan inte ta hand om fettet om man dricker denna sorts mjölk - tänk vad smart man kunde ha varit om man lyssnat på honom.)

Min viktresa har varit följande:

Jag prövade först Viktväktarna (då det var de där gröna, röda och gula prickarna som man skulle äta) och var fullständigt beredd på att anfalla första bästa som gick förbi mig med en chokladbit. Så det funkade inte!
Bestämde mig då för att prata med min doktor och han skickade en remiss till Huddinge för operation som jag sedan gick igenom september 2001. Jag gjorde en gastric banding - dvs ett band om magsäcken som går att återställa. När jag gjorde denna operation så vägde jag 180 kilo. På tre år gick jag ner till 140kg men insåg redan ett år efter operationen att något var fel. Jag fick upp maten mer än jag fick behålla den, kunde inte äta bröd, kött i någon form eller grönsaker. Det jag levde på var typ glass och ostbågar. Efter mycket bråk med sjukhuset och 10kg upp så var de villiga att undersöka vad som hade gått fel. Sjävla bandet hade glidigt upp direkt under magmunnen och med den mängd vätska som tryckte ihop det så fick jag inte behålla något alls.
Så i september 2004 valde jag att ta ut all vätska ur det så jag kunde äta normalt och sedan gå med i Viktväktarna igen.
Nu hade jag ju lärt mig att det faktiskt går att äta små portioner, att man inte alls äter med ögat :)
När jag började Viktväktarna vägde jag 153 kg och gick ner till 113 kilo som minst. Men hela tiden så ropade godis på mig och när jag sedan hittade jobb och flyttade till Finland så föll hela korthuset ihop och jag gick upp 20 kg på lite mer än ett år. Dels för att den maten jag är så van att få tag på inte går att få tag på och för att finska människor är korvfolk vilket jag inte är utan jag vill ha kött. :)

Och nu sitter jag här och funderar på LCHF istället, och hur man ska äta den rätt då man har sitt Coca-Cola beroende samt har svårt att släppa brödet på morgonen…. Men det ska gå, min kropp verkar gilla mycket fett redan då jag gått ner ytterligare :P

dufva
0

Välkommen hit Patti!

Jag tror att LCHF kan passa dig som handen i handsken inte minst för att du verkar vara en person som är målmedveten samtidigt som det eviga suget efter kolhydrater är svårt att bemästra.

Att gå ner i vikt med LCHF är både svårt och lätt när man får kläm på det hela.

Det svåra är att bryta vanor och föreställningar som är invanda ända sen barndomen.

Man tror att man måste äta bröd på morgonen och man är indoktrinerad att tro att fett är dåligt mm mm.

Det som gör att det faktiskt går rätt  lätt är att de allra flesta av oss efter ett tag totalt tappar det fysiska suget till snabba kolhydrater

Man blir "herre" över sin egen kropp och får normala hunger och mättnadskänslor.

Vilken tur att du "bara" gjorde en gastric bandageop. Då har du ju kvar alla normala kroppsfunktioner och förutsättningar att din kropp reagerar på ett bra sätt av sin nya kost..

Lillianna
0

Hej!

Välkommen hit! Du verkar vara en stark perosn så du kommer lyckas med detta! Jag tror att du kommer få kämpa med ditt bröd-begär, det är precis samma som jag fortfarande känner av efter snart 2år med den här kosten. Men det gäller bara att inte ge upp och äta det där förbaskade brödet. Hitta alternativ som är godare så kommer även frukosten gå som en dans.

Många här äter ägg till frukost, det är ägg och bacon, ägg och vispgrädde, kokta ägg, stekta ägg osv. Jag gillar ägg men vill inte alltid ha det till frukost så lite variation kan ju vara trevligt.

Måste du ha bröd så prova Finn Crisp, men håll dig till max 2 skivor per dag, på dem 4-6mm äkta smör och sen något gott pålägg. Du kommer märka om din kropp accepterar dessa få kolhydrater eller inte. Salladsblad med smör och pålägg funkar oxå om du vill ha en rikitgt bra fettprocent.

Nötbröd som du gör på jordnötter eller mandel, ägg och en gnutta bakpulver är oxå gott. Funkade riktigt bra för mig i början då jag viktminskade ordentligt. Nu står jag stilla om jag äter nötter men jag gör det iallafall för det är gott.

Du kommer fixa det här!! Och vips märker du att sötsuget och allt annat sug är borta, då blir det verkligen bevis på att detta kommer ge dig den viktminskning du eftersträvar.

/Lillianna

~ Lillianna ~

zeretki
0

Hej! Här finns folk som kan ge dig råd och stöd. VI är många som är beroende av socker. Själv brukade jag älska läsk och CocaCola så jag vet hur det känns. *kram*

lizziett
0

Hej Patti!

Jag har gått ner 30 kg med den här kosten. Jag hade ett enormt sötsug och coca-cola och pepsi-cola var mina vänner varje dag.

Genom att jag började med en rivstart genom att inte äta bröd, ris, pasta och potatis och inte heller fullkorns eller spannmåls produkter försvann mitt sockersug på några dagar.

Min frukost bestod av: ägg och bacon i många veckor. Det var jag mätt på i flera timmar och längtade inte till något annat.

Jag tror liksom att det är svårare att ta bort lite i taget. Då sitter sockersuget i sig och man kanske inte går ner i vikt och då börjar man unna sig lite mer kolhydrater och då sitter man där på ruta 1 igen.

Alla är vi ju olika, jag vet. Lillianna berättar ju en helt olik version än mig. Pröva dig fram.

Lycka till!

Lillianna
0

Jag tror oxå på att köra ordenligt redan från dag 1. Men istället för att gå och längta efter något och riskera att det 'suget' gör att man faller finns det saker man kan äta som inte är fullt så illa. Om man måste. Kanske inte varje dag direkt, men det kan ju kanske rädda situationen i slutändan.

#4, Jag försökte tipsa med tanke på att jag tolkade det som om att Patti hade svårt att släppa brödet. Jag vet inte vad du menar skiljer din version från min?

/Lillianna

~ Lillianna ~

Patti
0

Jag kan nog tänka mig att äta tex vanligt yogurt på morgonen men det står man sig inte så länge på direkt. Därför tänkte jag låta mitt bröd få vara kvar, men i stället för 3 skivor bara ta 2 och sedan minska ännu mer tills jag känner att jag kan ta bort det totalt. Min plan är att börja på ca 60 kolhydrater om dagen och arbeta mig ner till en nivå där jag känner att jag kan hålla mig men inte känns sötsuget och samtidigt gå ner i vikt :)

Coca-Cola är min bästis i dagsläget. Gick från vanlig Cola till Light Cola med Viktväktarna och klarar sedan dess inte att dricka vanlig cola då det känns som rent socker. Men just nu bearbetar jag mitt cola begär och har huvudvärk som tack från kroppen :/ Men det är ju bara en period då man har detta sedan mår man bättre.

Sa till en kollega på jobbet att om man är det man äter så är jag godis och kakor - med andra ord mycket söt och ligger alltid och lurar runt kröken.

marimu
0

patti!

En burk Crème fraîche, 2 dl, 34 % fetthalt, mättar bättre än yoghurt.

zeretki
0

Patti, av egen erfarenhet och andras, så rekommenderar jag att sluta med ALL läsk, inklusive Light läsk för ett tag, tills suget har försvunnit. Light läsk kan definitivt förstöra viktnedgången och förstärka suget.

odezza
0

Välkommen hit Patti… själv har jag inte någon erfarenhet av viktnedgång, så rådgivningen överlåter jag åt andra. Men det gäller att man provar sig fram, för att komma underfund om vad som passar en själv bäst, då vi alla är olika.

"still lost in space and time"

Patti
0

Tack alla för alla slags tips. Dock eftersom jag är i Finland så är inte utbudet detsamma som i Sverige - tror faktiskt inte att jag någonsin har hittat varken Creme Fraiche eller majonäs här… Får går på jakt =)

SvartKaffe
0

Valio säljer laktosfri creme fraiche i Sverige så det borde finnas i Finland också tycker jag.

De finska korvarna tycker jag är mycket godare än de svenska, de innehåller oftast mycket mera kött.

Välkommen hit förresten!

Mervi
0

Patti; det finns creme-fraiche i Finland, kommer bara inte ihåg vad det heter just nu. Det finns det mesta även där. Jag vistas ganska ofta i Finland och brukar handla där, kanske inte i samma stad som du men ändå. Nu har jag hittat följande på nätet:  Det finns Valio creme-fraiche och en syrad grädde som heter Smetana som passar jättebra istället för creme-fraiche men har högre fetthalt,42 %. Hoppas du kan hitta dessa.

lizziett
0

Hej Lillianna!

Du frågade vad som skiljer våra versioner. Jo, eftersom jag inte stoppat i mig en endaste brödbit sen juli-06, så har jag inte heller något brödsug. Du berättar om att du fortfarande har sug efter 2 år med lchf, och då undrar jag varför då?

Du rekommenderar också nötbröd, som för dig är ok. För mig är inte ens nötbröd ok. Jag vill inte ens pröva för jag är inte sugen.

Jag vet att du haft ett fantastisk resultat med vikten, du också.  Och jag måste få gratta dig till det.

Mervi
0

lizziett: jag får också massa sug efter nöt/mandelbrödet, det innehåller för mycket kolhydrater. Men Polarbrödet som inte alls innehåller något mjöl eller nötter innehåller bara de kolhydraterna som finns i ägg och ost. Och det är inte mycket.  Jag har ätit Polarbrödet idag och blev inte alls sugen utan mätt och belåten.Glad

mezza
0

Välkommen Patti!!

Du har säkert hamnat rätt!!

I alla fall är detta sockersugets värsta fiende!

Du känner ju dig själv bäst och nedtrappning ska vara skonsammast!

Jag läste någonstans tror det var hoe doktor Annika att om man tex. äter tre mackor nu, så kan man kör hälften ett tag och sdan hälften igen och hålla på så det låter bra tycker jag!

Däremot så får du nog dras med lite abstinens som du säger tex. huvudvärk..

Det är ju koffeinet i läsken förrutom kolhydraterna……

Men du har kommit hit här finns stöd!!

magma
0

Välkommen hit Patti!

Du har fått en massa goda råd och har ju redan kommit en bit på väg, så jag nöjer mig med att svara på kommande inlägg från dig istället Skrattande 

Däremot kan jag säga hur jag lade upp min egen LCHF-start: jag körde igång direkt, tog bort all frukt, bröd, flingor, bär, läsk, rotfrukter, pasta/ris/potatis MEN behöll naturell fil och yoghurt några veckor. Första gången jag försökte fick jag så grym abstinens att jag trodde jag skulle få hjärnblödning, så ont i huvudet hade jag, och händerna skakade och hela jag darrade inombords. *huga* Jag gav upp innan det hade gått ett dygn ens!

Mjölkprodukterna tror jag var det som gjorde omställningen så smärtfri som den blev andra gången. Lycka till!

Patti
0

# 11
Jo jag har sett light varianten utav creme fraiche här i min närbutik men det är ju inte den jag är ute efter :) Får leta vidare på ett av de större ställena sedan när jag har en chans att komma dit,

# 12

Tror säkerligen att de mesta finns även i Finland, dock så har de inte stora butiker där just jag bor utan man får ta sig till typ Citymarket eller Prisma och det är en jäkla bit att släpa på maten…. Men vi har också Lidl så där borde man kunna hitta det mesta tycker jag :) Om inget annat så får jag väl släpa så att knogarna skrapar i marken :P

Huvudvärken denna gång är faktiskt ganska skonsam. Förra gången jag gjorde detta (inför början med Viktväktarna) låg jag däckad i 2 dygn.. USCH!  Men som ni ser är jag uppe och allert. Vet dock inte vad skillnaden är någonstans.. Kanske drack jag mer cola då än jag gör i dag…
Eftersom jag dricker light läsk så står det ju att det inte finns några kolhydrater i den… Någon som vet något om den dolda statestiken för att kolla vad den egentligen är värd?

Gick för övrigt från 2-3 liter till att i dag bara druckit 3 st 33cl burkar. Gick ganska bra faktiskt, men det ska ner på 2 sedan 1 sedan inga :) Nertrappning pågår som sagt.

Hoppas dock att morgondagen är lite skonsammare mot mig då det är arbetsdag. Har gjort i ordning morgondagens skråvmål som blir köttbiffar med fetaost samt grönsaksblandning till. Ska i morgon bitti lägga på en klick smör i byttan så att grönsakerna simmar efter en stund i micron :)

I övrigt någon som har mer tips att ge för att få upp fettet i maten? Jag lyckades i dag få ihop 10% kolhydrater, 30% proteiner och sedan 60% fett. Och hela 2300 kcal - woops. Får se vad vågen säger i morgon - om den ens vill prata med mig, den kanske vänder om och går….

DaMum
0

Välkommen Patti!

Hoppas verkligen du ska trivas hos oss!

Kram!

zeretki
0

Patti: när det gäller kalorier i Ligh Läsken så är det inte kalorierna du ska akta dig för, utan det är sötningsmedlet som dels kan hindra dig att komma över sötsuget och dels förhindra viktnedgång. Jag vet folk som blivit mer hungriga av Light läsk och mer sötsugna.

Tilda-T
0

Sötningsmedlet i lightläsk är rena katastrofen för en kropp som inte är diabetiker ( den är inte bra för dom heller) när du dricker något sött går din kropp igång och tillverkar insulin för att ta reda på det söta och när det inte kommer något sött så känner den sig säkert lurad.

Sen har jag också hört någonstans att det förstör sertoninet i kroppen och det är ju lyckohormonet så det kan vem som helst räkna ut att det inte blir bra. Jag vet inte exakt hur det fungerar kanske någon annan kan förklara.

Jag tror man invaggar sig i falsk trygghet om man tror att lightläsk är okej!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

mezza
0

Vilken seger med colan! bra gjort!

För att få upp fettet och dessutom något gott att dricka rekomenderar jag varmt en Te drink ala`Margareta :ett stort glas rooibos te.Finns olika smaker men gärna ett kryddigt tex.African eller kanel, i detta lägges en matsked kokosfett som får smälta . NJUT!!!! Kan även medföras till jobbet (eller på båt mässa) i termos!

God drink!!

magma
0

Lightläsk (ja, sötningsmedel rent generellt) lurar, precis som Tilda T skrev, kroppen att skjutsa ut insulin eftersom den söta smaken talar om att "nu kommer det socker!" När den förväntade blodsockerhöjningen uteblir, då får man lågt blodsocker pga det överflödiga insulinet och det skapar sötsug och hunger- p.ga det låga blodsockret… En ond cirkel med andra ord! Jag dricker det ibland, kanske 1-2 ggr/månaden när jag inte är sugen på vin till helgen, gillar egentligen inte vin utan har alltid varit mer för söt cider istället… Ett symtom så gott som något!

Margareta
0

Välkommen Patti! Du har verkligen fått en rivstart med många goda råd.

Ett tillägg från mig…

Fett (smör och vispgrädde) kan göra underverk mot sötsuget.
Likaså kokosfett!

Numer pensionär i Nynäshamn

Patti
0

#20 + #22

Det lustiga är att jag tar cola när jag är sötsugen. Har hört att många tycker att det aktiverar sötsuget, i stället "mättar" det mitt sötsug. Vi får se om kroppen protesterar om ett par dagar :)

Där har vi kanske en nackdel med mig. Innan jag började denna diet så drack jag cola light (eller Cola Zero som finns här), vatten och mjölk. Tycker inte om kaffe eller the. Enda gångerna jag dricker the är när jag är sjuk och då blir det citron te. Eller något annat "bär" the så som svartvinbärs the.

Margareta
0

Cola oavsett det är light eller vanlig eller vilket märke höjer insulinproduktionen och då avtar viktminskningen eftersom fettbrasan släcks. Det är lite dumt att experimentera med det om man vill få igång en bestående viktminskning.

Patti
0

Visserligen så kanske den förhindrar mig att gå ner i vikt till en del, dock har jag ju 40kg att ta bort och om jag känner att en cola här och en cola där under min viktnergång är det jag behöver för att kunna hålla på med detta tror jag faktiskt att jag kommer att unna mig detta :) Sorry om det är någon som inte fullständigt håller med mig om detta men…

Har en så länge bara ätit denna kost i 2 dagar (om man bortsett från 2 flatbröd på morgonen) och än så länge går vågen ner :) Jag började som sagt med att bara äta mer fett i början och vågen trillade sakta men säkert neråt i skalan. Kanske jag tänker om detta med colan då jag hamnar på någon platå men i dagsläget verkar det fungera….

Margareta
0

SkrattandePatti jag håller helt med dig om att det viktiga är att det fungerar. Det brukar jag alltid säga, allt som fungerar är rätt…

Vi bestämmer helt själva hur vi gör. Enda gången jag lägger mig i är när någon försöker tala om hur någon ANNAN skall göra, som den enda rätta lösningen.

Vi är alla så olika att det krävs olika varianter för att nå målen…

zeretki
0

Patti, du har helt rätt i att du måste själv bestämma hur du vill ha din kost! Jag tror att många här (JAG!) har haft dåliga erfarenheter av Light Läsk och vill varna dig, men ta inte illa upp ock känn det som vi vill bestämma över dig. Glad

Patti
0

Jo jag vet att alla vill väl, men oftast är det alltid något som folk har svårt att skilja sig från ;) Jag ska helt enkelt köra uteslutningsförmåga för att se vad jag kan äta och inte :)

Men jag uppskattar verkligen allas omtanke :) Dock har jag en fråga - finns det någon gräns för hur mycket kalorier som man får äta för att hamna i ketos? Eller är detta olika?

magma
0

Just ketosen tror jag inte påverkas av kalorierna utan enbart av kolhydraterna. Kanske någon annan vet mer?

Patti
0

Oops jag skrev fel. Man ska tydligen inte sitta på jobbet och göra två saker samtidigt :)

Jag menar självklart: finns det någon gräns för hur mycket kolhydrater som man ska/får äta för att hamna i ketos? Eller är detta olika?

Mervi
0

Patti: Det är också olika, det finns många olika sätt att äta och det är svårt att säga hur mycket  kolhydrater man kan äta. Jag äter helst mindre än 20 gram per dag, det finns de som äter 50 gram och det är fortfarande LC. Jag har aldrig brytt mig om ketosen, eller att kolla om jag är i ketos, men jag får sk metallsmak i munnen och antar att jag är i ketos.

Patti
0

Än har jag inte känt någon metallsmak i munnen. Dock är jag inte lika hungrig när jag kommer hem på kvällen. Om jag äter vettigt på morgonen och relativt stor lunch måste man då varje kväll äta något? Någon som har nått tips på något lätt bara?

Anterrabae
0

Patti: Om du kommer hem och känner att du är hungrig så måste du äta. Det är kroppens signal till dig att den oroar sig för svält. Även om den har mycket att ta av. Knepet är ju att få kroppen att fatta att det inte är brist. Då släpper den även det  den har. Är du hungrig så ät. Är du det inte så kan du låta bli. Iaf ett tag.

Själv har jag kommit in i en period där jag inte blir hungrig.. Då får man äta iaf. Annars går kroppen in i svält.

Gällande light och sötningsmedel så känner jag att jag behöver tillägga en grej. Inget dömande.. Vill bara att du ska veta att sötningsmedel är giftiga. Aspartam vet kroppen inte vad den ska göra med så när kroppen bryter ner aspartam så blir det formalin och träsprit. träsprit skadar ögonen och lägger grunden för diabetes genom att slå hårt mot bukspotskörteln.. Formalin är ju sånt som man i labb konserverar döda djur och organ och dyl i… *läskigt* Det var alltså aspartam.. Har även läst att det klassas som nervgift. I Japan är alla syntetiska sötningsmedel förbjudna för att de är så giftiga…

Det nya sötningsmedlet suklaros som man säger ska vara ofarligt för att det går oförändrat genom kroppen innehåller klor (mucho giftigt) och är ganska nära släkt med DDT. DDT var oxå ofarligt av samma skäl. Men det visade sig att det lagrades i kroppen då det är både vattenlösligt och fettlösligt. DDT vet vi mycket väl idag hur ofarligt det var… Suklarosen är oxå både vatten- och fettlösligt och det har inte funnits tillräckligt länge för att kunna sägas vara ofarligt. 

Vad sötningsmedel ställer till med i viktminskningssammanhang eller vad gäller insulinpåslag är för mig ointressant när jag jämför med hur giftigt det är. 

Vill inte komma med pekpinnen… Bara berätta lite… Jag tycker det är lättare att välja när man har mer fakta.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Patti
0

Jag har hört allt det där tidigare faktiskt och jag förstår att vissa blir sånna att "nej jag kan inte dricka detta längre". Dock har jag inte samma panik. Vi ska alla dö av något är lite min filosofi :) Låter mycket elakt men det är ju sant….

Men jag tackar dig Anterrabae för att du försöker informera mig. Kanske det hjälper någon annan?

Ayla
0

Patti: lycka till! kämpa på och lär av alla duktiga här inne!

Mervi: du pratade om ngt polarbröd….berätta gärna mer…har inte hört om det innan…

Mervi
0

Ayla: Receptet finns här

Jag gillade det men smaken är ju olika, hoppas det kan vara något för dig. Liknar inte bröd men gott ändå. Kan också användas som pizza botten. Och jag har tänkt att göra crepes med fyllning och använda polarbrödet till det.

Patti
0

Ayla -

Det går alldeles utmärkt för mig att äta denna kost. Visserligen tar jag än så länge 1 skiva bröd på morgonen och 1 burk )33cl) cola på morgonen för att piggna till (dricker inte kaffe eller the) så tror jag att det går väldigt bra faktiskt.

Mitt nästa bekymmer är magen som inte riktigt vill som jag - men tror jag hittat lösningen. Det ska testas under kommande vecka :)