SOCKERFRITT???.... tuggummi???
Min man är diabetiker (Typ1) och snusare! Vi har ätit enligt LCHF i många år till gagn för hans diabetes, både fötter och ögonbottnar har faktiskt förbättrats. Detta är naturligtvis mycket motivationsskapande och han håller nu på att försöka slute med snuset som han använt i 50 år ungefär.
Han har för vana att bita sönder snuspåsarna och det går åt mycket. Nu har han kommit på att han kan få hjälp att använda mindre snus OM han samtidigt hade tuggummi att tugga på. Har kollat innehållet i de sk sockerfria tuggummin som vi hittat och även frågat på apotek och hälsokostaffärer, men inte hittat nån sort
Ett exempel på innehållsförteckningen i ett "sockerfritt" tuggummi kan se ut så här:
Ingredienser: sötningsmedel 71%(xylitol 45,5%, sorbitol 15,2%, maltitol 7%, manitol 3,2%, aspartam, acesultfam K)
Vad är det han stoppar i sig???
Finns det något tuggummi Ni kan rekommendera?
Vänliga hälsningar/Bettan
Kan det få honom att dra ner på snuset är jag övertygad om att det blir en hälsovinst - trots sötningsmedel!
Jag har tills alldeles nyligen missbrukat cola light och fått i mig mängder med sötningsmedel som man aldrig skulle komma upp i ens om man ständigt tuggade tuggummi och bytte ut dem var 5:e minut. Självklart är det inte bra, men det har heller inte gett några märkbara symptom.

Som sagt snuset är nog ännu sämre.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för det svaret! 
Lite lugnare blir vi ju….men det borde väl finnas någon sort som är bättre, det finns ju en uppsjö av olka sorter.
Var hos tandläkaren idag och deras innehöll också en massa jox
Ta lite koda från något trä att tugga på
.
Nä skämt åsido. Jag håller med….det är förvånande att sockerfria tuggumi innehåller så mycket jox. Har tyvärr inget tips då alla jag tittat på innehållit mycket. När jag tar någon tuggummi brukar jag köra med apotekets. Men om de är bättre än andra har jag ingen aning om.

En snabb sökning gav denna:
Det finns säkert fler med endast Xylitol som sötningsmedel.
MEn, som sagt, varför oroa sig för den lilla mängden sötningsmedel.
Det finns tuggkåda att köpa. Man får tugga ett tag innan de blir bra men de räcker nästan hur länge som helst sen..
Detta naturtuggummi rekommenderar jag. Det motverkar även skövlingen av regnskogen och är dessutom kravmärkt.
Jag använder ett naturligt tuggummi. Visst är det lite beskt men absolut bättre än annat dessutom är det bra för magen. Jag använder det också som rökelse ibland. Det är http://sv.wikipedia.org/wiki/Olibanum
man får kanske akta sig för galenskap och döden, döden 
Vill tacka så mycket för Era vänliga råd och tips!
Vänligen/Bettan
PS det sista förstod jag inte riktigt (????)något jag missat??DS
jag tittade på shenet, ang. det där "naturtuggummit" fanns en länk från den andra sidan. Kolla längst ner.