Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 11659 ggr
molana
0

Groddar ?

Hur är det med groddar ? Kan man äta det ? Undrar bara om det är ok med den här kosten? Har inte sett något om det här på iFokusFundersam  / molana

Gojkan
0

Alfalfagroddar innehåller 0,8 /100 g

Ulf-S
0

Jag äter ofta groddar, speciellt alfalfa.

Lite kolhydrater som sagt, och groddar är dessutom något av det absolut nyttigaste man kan äta i grönsaksväg!

Glad

molana
1

Tack för svaren.Har gjort groddar själv för 15 år sedan och tänker prova det igen.Tack igen. Kyss  Kram.En nöjd /molana.

Gojkan
1

Lycka till med din odling! Blanda groddarna med majonnäs. Jättegott!

parsley
0

http://192.121.81.11/livsmedelsok/sok.aspx?epslanguage=SV

Livsmedelsverket har lite groddar i sin databas. Hoppas länken fungerar. Man kan göra egna inställningar för vad databasen ska visa.

Hur som helst är alfalfagroddar supernyttiga, även för LCHF:are. Dessutom gör man  miljöaktivister glada om man äter dem, eftersom framställningen tar lite resurser i anspråk.

tankgirl
0

Är det någon som vet var man kan inhandla groddfrön i Stockholm?

Har hittat flera sajter som säljer, men då poängen med att odla själv är att spara pengar(kostar ju porto), så vill jag ha reda på en fysisk butik som säljer detta.

Anyone?

Hur man groddar frön

[Pennylane1]
0

groddfrön!? Det är väl bara att köpa i vanliga butiker? Alfalfa finns väl "alltid" och mungbönor t.ex. men just de har väl kanske för mycket kolisar. Kanske går psyllium att grodda?

tankgirl
0

Har googlat men inte hittat nån som säljer, men…

Menar du att de går att hitta i fröavdelningen på t.ex. ICA då eller? Inte tänkt på det. Ska kolla nästa gång.

[Pennylane1]
0

fröavdelningen? Låter som där de säljer blomsterfröer, DÄR hittar du det inte ;-) De står där t.ex. sesamfrö, solrosfrö, vetekli och sådant står.

evali
0

Alla hälsokostbutiker som inte bara har piller har alfalfagroddar.

nilekatt
0

OT: #10 "Alla hälsokostbutiker som inte bara har piller…" Jag kom att tänka på att jag ofta blir förvånad när jag kliver in i andra hälsokostbutiker än den lilla "lant"-hälsokost jag har hemma. Från golv till tak är de fyllda med stora Whey protein-burkar, sockerstinna "fitness"-bars, Nutrilett, Naturdiet, diverse bantningspiller o.s.v… Vad hände med hälsokost? I "min" hälsokostbutik finns såklart också en del godisbars typ "organic vegan raw-bar" och diverse förbrännings- och uppiggningspiller. MEN de har till största delen MAT! Ekologiska och biodynamiska konserver, torrvaror, nötter i lösvikt, teer, juice, olja m.m. samt stort utbud på ekologisk hud- och hårvård.

När blev hälsokost energibars och måltidsersättningspulver? Obestämd

[Pennylane1]
0

fast nu var det väl inte groddarna utan fröna hon ville ha? För att grodda själv? Eller menade du frön kanske? Tror säkert det är MYCKET billigare att köpa dem på mataffären.

tankgirl
0

Ok, så de kan finnas i mer eller mindre alla affärer? Får kolla… tack för alla svar!

Katti
0

#11 skrev: När blev hälsokost energibars och måltidsersättningspulver? Obestämd

Svar: I exakt samma stund som dessa varor blev populära och började ge affärerna inkomst. Inte många affärer som behåller några etiska tankar då tyvärr (se bara på den bransch jag är i, djurbranschen. Jag skulle säga att de flesta djuraffärer säljer till 90% skräp och helt onödiga produkter)!

Alfalfafrö finns på ICA ja!

AlbaStiffler
0

Www.rawfoodshop.se har roliga groddfrön o praktiska groddburkar. Funkar ju med vanlig glasburk men min har 3 våningar så jag kan köra 3 olika fröer samtidigt o som går snabbt att sköta morgon/kväll.

idefix-2
0

Weibulls på Sveavägen i Stockholm har ett helt sortiment med fröer och tillbehör för groddning. Det finns också frö och tillbehör för odling av skott. tex solrosskott som är så gott. Jag gissar att det är låga kolhydratnivåer på skott. Hoppas det för det är så gott.

Prova att grodda rädisfrö. Hur gott som helst i sallad.

tankgirl
0

Tack idefix-2! Det var något sånt jag var ute efter. Jo, de flesta groddar har lågt kh, men relativt höga näringsvärden i övrigt. No more köpa grönsaker! Nejdå..