Äntligen ekologisk!
Skickade älsklingen att köpa mjölk igår. Han kom hem med 1 liter gammaldags OCH ekologisk! Det tror jag inte har funnits förr? Kommer aldrig mer att köpa "vanlig" nu. 
Kan tillägga att det var Arla.

Jo, den har funnits förr, men varit borta ett par - tre år nånting. Jag är jätteglad att den är tillbaka!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Åh så härligt. Den har jag saknat! Ska se till att min affär tar in den då, om dom inte redan gjort det 
För den är väl fortfarande ohomogeniserad…
Tack för infon nilekatt!
Jag har sett ohomogeniserad gårdsmjölk förpackad i 2-liters plastrflaska/dunk både på ICA-Kvantum och hos Willys i Gbg.
#3 Ja, ohomogeniserad, o-blablabla (förlåt, jag minns inte riktigt), och lågpastöriserad.
#3 & #4 Vet inte hur stor spridning de har, men kan tipsa om mjölk från Järna mejeri för de som bor i Stockholmsområdet. Tror att den är både ohomogeniserad, ekologisk och biodynamisk. Himmelskt god är den i alla fall! 
#4 Om jag minns rätt dock så är den magrare än Arlas gammaldags dock.
#5 Vet du I vilka butiker Järnas mejeriprodukter säljs? Jag tänker köpa deras smör och grädde nästa gång jag besöker Stockholm.
#7 Från deras hemsida www.jarnamejeri.com:
(Sthlms-butiker i fetstil)
Återförsäljare
ICA Köpcenter i Järna
Storgatan 4
Tel. 08 551-793 80
Konsum i Järna
Löwens väg 2
Tel. 08 551-711 00
Konsum i Gnesta
Västra Storgatan 1
Tel. 0158-101 28
Konsum i Hölö
Centralvägen 11
Tel. 08 551-570 59
ICA Supermarket i Vagnhärad
Cetrumvägen 17
Tel. 0156-526 80
Källan i Stockholm Tunnlandsvägen. 58 Tel. 08-254 360
Gryningen i Stockholm Folkungagatan 68 Tel. 08-641 27 12
Nibble Handelsträdgård i Ytterjärna
Nibble Gård, Järna
Tel. 08 551-50235
ICA Supermarket Trossen
Verktygsgatan 1, TROSA
Tel. 0156-34850
All mjölk till Järna mejeris tillverkning kommer från lokala biodynamiska gårdar. Företag som Järna mejeri förtjänar att stödjas!!!

Var nära att jag totalt missade den där mjölken när jag handlade igår då jag skummade hyllorna efter den vanliga brun/vita förpackningen. Blev först lite upprörd att den var slut men råkade sedan upptäcka att den tydligen bytt utseende och blivit ekologisk.
den där gårdsmjölken i plastförpackning är för övrigt från Åsens mejeri. riktigt god men svår att få tag i. har själv bara sett den på citygross, brukar förövrigt ofta vara slutsåld.
#3 Nu kom jag på vad jag ville säga med "o-blablabla" i #5! Tror att det står att den är ej standardiserad, vilket är när man separerar grädden och skummjölken för att sedan kunna tillsätta grädden i exakta mängder och på så vis göra mjölk med olika fetthalter (mini, lätt, mellan, standard du vet).

ICA Kvantum i Liljeholmen har Järna mjölk och fil, men inte smör och grädde. 
Kanske har jag drabbats av det där klassiska symptomet när man precis börjat intressera sig för något och så plötsligt ser man det överallt. (Vad är det det heter nu igen?)
Först var det den ekologiska gammaldags mjölken. Sedan skulle jag köpa ägg, grabbar tag i ett 20-pack och får syn på en stor reklamgrej i äggkylen: "Har du högt kolesterol? Bra, ät mer ägg!" (Inte ordagrant så, men innebörden var densamma.)
Idag i morgontidningen var det en insändare som starkt kritiserade kostrådet "500 g frukt och grönt om dagen". H*n tyckte det var fel att likställa frukt med grönsaker då frukt innehåller mycket mer socker vilket faktiskt inte är något vi behöver, utan bara ställer till med ohälsa för oss. H*n rådde alla som har problem med sockerberoende att sluta äta frukt.
Kanske, kanske börjar det naturliga LCHF-tänket slå igenom mer och mer i samhället…….?
#11 och 13 bra nilekatt
, spelar ingen roll vad det heter, det är positivt iallafall
(att få upp ögonen menar jag
)
Kanske kan jag göra som magmun #10 och handla med från Sthlm nästa gång jag är där…
Lycka är alltid Lycka, om än kortvarig
!