Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 11621 ggr
Ejvor
0

Klara julen utan glögg

Åtminstone mellan första advent och fram till trettondagen kommer jag till att vilja dricka varm skogsglögg, punschglögg, konjaksglögg, vaniljglögg, hjortronglögg, chokladglögg, mandaringlögg… Jag älskar att botanisera i glöggsorterna. Det finns inget mysigare en kall decemberkväll än att ta en varm mugg glögg.

Hur ska jag klara julen utan glögg? Finns det sockerfri glögg? Hjälp!

JAUS
0

Gör din egen glögg, söta med sukrin istället för socker och drick med måtta.

yvonnel
0

Saffransglögg är nyheten för i år, på bolaget.

Men det är ju sockersött förstås.

[Thesoulforged]
0

Tur man har som inte tycker om glögg ;o

Blir julmust light här istället..

KarinJ46
0

Jag köpte en rödvinsglögg förra året " Tindra Glögg utan tillsatt socker". Enlight innehållsdeklarationen innehåller den 5g kolhydrater per 100ml. Den innehåller dock aspartam samt svaveldioxid så jag vet inte hur vettig den är egentligen. Kanske med ett övermått av glöggkryddor? Tror i allafall inte att jag tyckte den var så god eftersom jag har halva flaskan kvar!

missaz
0

Jag drack också Tindra glögg utan tillsatt socker i fjol. Tyckte den var helt OK i smaken, och dricker man inte en massa läsk, saft osv med aspartam i ofta så tycker jag inte man behöver vara rädd för sötningsmedlet.

KarinJ46
0

#5 Den kanske är ok, det är svårt för mig att avgöra eftersom jag tycker all dricka med sötningsmedel i smakar urrrrk. Jag ska prova i år igen men med mera glöggkryddor :P

karinafp
0

Gör egen glögg på rödvin och glöggkryddor. Cool

Sen tänker jag rent allmänt att om man hänger upp så mycket av "julstämningen" på glögg att man skriker på hjälp, kanske det är bra om man tvingas ändra tankebanor… Flört

Aniara4
0

Förra året gjorde jag egen glögg. Jag började ett par veckor innan med att lägga kryddor i lite sprit (minns inte om jag hade något smaksatt brännvis eller bara vodka) - kanel, kardemumma, nejlikor, pomeransskal och sånt (minns inte det heller exakt). Sedan silade jag av och blandade med rödvin och Fun Light i smaken Apple Chai.

Det blev faktiskt helt ok, men visst, det smakade ju inte sötsliskig glögg som den brukar vara.

Magica1970
0

Monique har några recept. Ett på mildare glögg och ett på starkglögg.

KattaMo
0

Jag köpte glöggessens på Apoteket förra året, blandade med rödvin, lite Sukrin och lite sprit.

Blev jättegott!

Uttelille
0

Glühwein?

starhawk
0

Aspartam undviker jag helt det får bli "vanlig" glögg men med måtta!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

sophia87
0

Jag har gjort egen glögg med vin, glöggkryddor och stevia ett par gånger. Det blir riktigt bra bara man väljer ett vin som man gillar annars oxå. Med sämre vin blir det… inte så gott.

LCHF-tina
0

Men hur är det med starkvinsglögg på 12%? Borde väl bara innehålla 5g kolhydrater per liter som annat vin?

[annalinnea]
0

Det brukar finnas  teer med glöggaktiga smaker också, det blir det nog för mig om jag känner att julkänslan infinner sig. :)

missaz
0

#14 Nej, i vanligt vin är det inte tillsatt socker som i glögg. Man kan kolla på systembolagets hemsida om sockerinnehåll i drycker; Blossas starkvinsglögg innehåller tex 189g/liter.

JAUS
0

Jag avråder starkt från konstgjorda sötningsmedel som aspartam. Köp ett torrt rödvin och krydda själv efter behag och söta med sukrin istället.

BarrelOfMonkeys
0

Jag tänkte försöka klara mig på te, typ chai, eller på Indiska finns ett te som heter Cosy Christmas (som väl ifs är typ chai :) ) och tillsätta lite extra glöggkryddor för att få till smaken (kanske söta lite med typ stevia). Det kommer ju inte alls vara samma sak men man får ju ändå dofterna i hela huset och det där mysiga.

mooonlight
0

Sen finns det andra juldrycker än glögg.

Ägglikör, t.ex.

Innehåller bara nyttiga grejer, förutom spriten då: äggulor, grädde, vanilj. Plus lite valfritt sötningsmedel, t.ex. Stevia. Mmmmmmmmm…

MissMullig
0

Äggtoddy det värmer om det blir kallt

JAUS
0

Värmer man äggtoddyn (äggmjölk med sprit?) tillräckligt så försvinner alkoholen, men smaken finns kvar. Glad Krydda äggtoddyn med pepparkakskryddor för riktig julstämning.

MissMullig
0

Fick ett jätte gott Christmas the förra året från en lite pressent butik förra året. Hoppas de har det i år igen. Det skulle man kunna spetsa Äggmjölken med

Ejvor
0

Åh tack, så många tips!Glad