Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2108 ggr
Petra81
0

Smör vs margarin?

Hej!

Jag är ny här…har precis registrerat mig.

Har läst runt lite och förstår att man inte ska äta margarin…men vad menar ni med smör? Bregott, lätta, becel? Läste nånstans att nån köpte 1kg smör…så stora finns väl bara i margarin? Jag tänker på de avlånga, fyrkantiga förpackningarna.

Ge mig gärna ett ex. på ett märke som är smör så kan jag gå ut och spana efter det.

Tack för hjälpen!

Petra

justanne
0

Smör, det är just SMÖR.

monkan
0

Bregott går också bra då det är 80% smör.. men annars är det just smör. Becel, Milda, Lätta och allt vad de heter är margarin och ska inte ätas

Petra81
0

Ok då kan jag köpa bregott då, finns det nått annat märke eller kan man se efter innehållsförteckningen? Vad är det man ska titta efter?

Tack så mycket för hjälpen…inte så lätt att veta för en nykomling =)

Petra

Ulf-S
0

I princip är det smör som gäller. Det säljs bara under namnet smör. Bregott är det enda "margarinet" som är OK eftersom det innehåller 80 % smör och resten rapsolja som är en bra olja.

Alla andra margariner är processade på olika sätt och innehåller dessutom en onyttig balans av de olika fettsyrorna.

Margareta
0

Det enklaste är vanligt enkelt Smör, det finns i alla möjliga förpackningar.

Det är klart bättre än Bregott eftersom Bregott även innehåller rapsolja, som innehåller omega6 - som vi inte vill ha.

Numer pensionär i Nynäshamn

Petra81
0

Tack! Då tror jag att jag förstår. Det ska alltså bara stå "smör" på paketen inget annat märke.

Tack så mycket! Ska ut och handla sen!

Petra