OT - Ledtråden
Jag vet att jag borde skriva till "Fråga Doktorn" eller tillbringa timmar på vårdcentralen men jag testar att fråga den samlade expertisen här istället.
Precis när jag har vaknat så har jag ont i mellanleden på båda pekfingrarna! Det har varit så i c:a två veckor och går över efter några böjningar och sedan känner jag inget mer på hela dagen.
Jag jobbar med händerna hela dagarna med att lyfta, bära, dra, slita och hålla i men har inga andra besvär eller symptom än just denna lilla morgonhändelse. Någon som känner igen detta eller har en teori?
P.S. Bilden är tänkt som en fingervisning.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Om du inte använder vantar så prova, Därmed avlasta. Det kan vara överbelastning av tryck.
Jag har slarvat med handskar på sistone och har jobbat mest med metall men varför bara just den leden och bara pekfingrarna?

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Ingen amatörortoped som har någon annan teori?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Ja hade samma sak för 15 år sedan - först i ena handen & sedan i andra handen ett par år senare. Just de två lederna på pek-& långfinger.
Nu vet jag att det i mitt fall berodde på stress (flytt av myndigheten - med arbete fr 07:00-22:00 + helger under ngr månader) & tungmetallförgiftning fr amalgamet. Det försvann av sig själv efter ett tag (månader). Det ingick mycket lyftande iom flytten - men ingen kyla.
Provade antiinflammatoriskt (Orudis) men fick alla biverkningarna som fanns på packsedeln - så det blev bara en kapsel av den.
I ditt fall kan nog kylan & metall vara en viktig orsak - så kolla med VC om du har anlag för reuma innan det ev. blir värre.
----
Ja vet att det är jättejättesvårt för en man att gå till vården för en sådan "småsak" - men…har du tagit provet & det visar negativt - har du iaf uteslutit detta.
/L

Kärvar eller "knäpper" det när du böjer leden? I så fall kan du ha en förträngning i ledtunneln, eller inflammation på senan.
Tack för tipset Lynxx men jag har ingen i hela släkten som har eller hade något reumatiskt så jag tror inte jag har anlag för det. Blir det värre så får jag naturligtvis söka VC.
Det tar väl emot litegrann första gången jag böjer fingrarna på morgonen men sen går det utan problem utan knäppningar.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
OK - Good luck mate!
Eftersom det sätter sig p xakt samma ställe så kan det ju vara en virus-/bakterieorsakad inflammation - som utlöses vid fysisk stress.
/L
Ålder? *visslar*
Skämt åsido.. pekfingrarna använder man rätt mkt vid alla sorters "handarbete". Det finger man huvudsakligen matchar tummen mot och styr med, även om hela handen är med.
I alla fall gör jag då så..
Så kanske det är en liten överansträngningsgrej.
Jag tror också på överbeslastning! Jag tycker du ska gå till din chef (du själv?) och tala om att du behöver vara sjukskriven med full lön!
Om du inte blir av med det på några da'r nu så tycker jag du kan prova Artrox/Glukosamin - det kan sätta fart på 'smörjningen' av lederna och på så vis få bort smärtan. Ba' en tanke…
(För neeej, Kaisa, ålder har ingenting med leder att göra… eller med något annat som helst heller för den delen…?)
När vi bär på nå't tror jag vi använder pekingret nästan mest… Om jag bär på en för tung kasse t ex så är det i första hand pekfingret som blir lidande…
* * *
Fyndig titel på tråden… Kan bara komma från en… Den pekar tydligt på frågan som ställs….
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Tack för era tips! Det kanske är så att jag är för stark i händernas muskler i förhållande till ledernas hållbarhet. Men jag tycker nog att jag använder alla fingrar lika mycket… Eller nä, det märker jag ju inte att jag gör när jag skriver detta. Det kanske är en datorrelaterad förslitning? Mycket att fundera på, bäst att sova på saken.
Apropå sova så vaknade jag efter en timmes sömn i går natt och hade ont i ena fingret. Eller ont och ont… det gör ju inte ont förrän jag böjer på fingrarna. Jag ska testa att smörja in med Ipren Gel i brist på ovan nämnda medikamenter och se om det hjälper. Sjukskrivning? *pft*
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se