Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2611 ggr
Baglady
0

Ketoacidos

Hej Alla

Jag är ny här på sajten. Sedan nyår har jag ätit enligt LCHF och det har gått rätt bra och problemfritt förutom att jag har haft ett par återfall och bara ätit grönsaker (med smör)någon dag då och då.

Det är svårt att bryta gamla vanor, men jag tänker som så att det är bättre att ta det i sin egen takt och lyckas hålla på, än att ge upp för att allt fett och kött står en upp i halsen. Att äta på det här viset har jag tänkt mig göra för all framtid. Det är bara det att jag gillar grönsaker i alla former. Har aldrig varit sockerberoende, men äter för mycket när det är gott. Därav mina 30 kg övervikt.

Jag har gått ner 5 kg så jag är inte missnöjd på något sätt, men jag undrar lite över ketosen, som jag inte är säker på att jag kar kommit i någon gång. Kanske beroende på mina återfall i grönsaksträsket.

När jag sökte på nätet efter ketos fann jag en hel del om ketoacidos också. Det lät inte bra. Är det något man ska vara rädd för, eller drabbar det uteslutande diabetiker. Jag är lite nyfiken!

Alla här på sajten verkar vara så insatta, så min fråga kanske verkar dum, men ni får ursäkta en nybörjare.

Hualigen, Jag vet inte ens vilken grupp jag ska välja. Jag testar!

magma
0

Hej! 

Vad kul att det går bra för dig! Jag tycker du verkar ha en sund och avslappnad inställning, vilket är bra om man som du siktar på att lägga om livsstilen snarare än att äta en "diet" på kortare sikt. Jag började med LCHF för att gå ned i vikt, hade som du ca +30 kg när jag började i juli-06 men insåg efter fyra, fem månader att det är ju så här man bör äta… Och att det jag pysslat med pre LCHF mer hade med sug och ätande att göra, snarare än det som mat är avsett för- att må bra och överleva.Flört

Ketoacidos tror jag drabbar uteslutande typ 1 diabetiker (?) som inte längre har en egen insulinproduktion, och är något helt annat än ketos. Tyvärr så är orden lika varandra, så det utnyttjas till skrämselpropaganda av de som är motståndare till LCHF och av mindre insatta personer. Hoppas du får ett mer utförligt svar än det du fick av mig;) Och välkommen hit!

Doc
0

Yes, ketoacidos inträffar bara när kroppen knappt producerar insulin längre (och man inte sprutar i sig någon heller).

I praktiken gäller det nästan bara typ 1 diabetiker.

Bullan
0

Om jag fattat det rätt…så om man testar om man är i ketos på stickor(KetoDiastix), så kan man misstänkta ketoaccidos om man samtidigt har socker i urinen…som man också ser på dessa stickor. Jag brukar ha maxutslag på ketonhalten, men noll på socker. Och detta har jag haft störredelen av den tid jag kört med denna kost(dvs maxutlag på keton, alltid noll socker)…sedan aug-06, och jag mår prima :)

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*