D-vitamin.
Halloj.
Har kommit till insikt om att jag borde börja äta extra D-vitamin. Men har en liten fråga nu.
Jag har ingen hälsokostaffär här där jag bor utan bara Apoteket och när jag kollat runt där så har de två olika D-vitamin; "Apoteket D - Vitamin" och "TillVal D-vitamin".
Nu till min fråga, vilken av dessa ska jag köpa och hur mycket av dem ska jag isåfall äta?? Har läst att man ska ligga någonstans runt 2000IE??
Hoppas att någon vill vara snäll och förklara för mig.
Kram kram

Kanske ska tillägga att jag är 179cm lång och väger nu för tiden runt 90 kg.
Apoteket duger inte, de säljer inga tabletter i någon nämnvärd dos att tala om. Kolla på vad burkarna innehåller, information finns både på apoetkets hemsida och på burkarna.
http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin
I länken finns information om vad du kan utgå ifrån, samt länk till att köpa D-vit. Du kan googla runt själv efter var du vill köpa det, också.
du får läsa på förpackningen hur mycket som ingår (gissningsvis runt 400 IE men det är som sagt en gissning) och sen helt enkelt ta så många att du kommer upp i 2000.
Jag köper mina från iHerb, USA. Leveransen tar ca en vecka och paketet kommer till brevlådan.

Holistics är bäst. Om det inte finns någon hälsokostaffär där du bor går det att köpa på nätet på flera ställen. Googla! Jag har beställt från flera olika, och om jag inte känner mig helt säker på företaget köper jag mot faktura.

Okey tack så mycket :)
Ska kolla upp på nätet då. Har bara varit lite rädd att köpa från nätet eftersom man aldrig vet om man bara köper socker piller eller ej.

Har märkt att D-3 är ganska dyrt i Sverige i förhållande till här i Litauen. Vi har flaskor med (10 ml) D-3 upplöst i olivolja. totalt IE 150000 per flaska. Pris c:a 50 kronor per flaska. När jag då jämför med andra på nätet så är det ju mindre än halva priset per IE och dessutom slipper man kapslarna som innehåller lite av varje. Kanske någon är intresserad?

Gå in på länken du fick ovan. Kostdoktorn länkar till en bra leverantör som har Hollistic. Apotekets blir ju jättedyrt om du ska ta ca 10 piller om dan istället för 1-2. Många äter just 4000 IE.