Kosttillskott
Min fru, Anterrabae, har order från sin biopat att äta 4 msk av Helhetshälsas "Vegetarian & Vegan" varje dag.
Den innehåller, enligt deras hemsida, per 2 msk (hon äter alltså det dubbla):
MINERALER
RDI
ICKE ESSENTIELLA AMINOSYROR
Kalcium
532 mg
800 mg
L-Glutation
3236 mg
Natrium
191 mg
1500 mg
L-Aspargin
1987 mg
Kalium
173 mg
3000 mg
L-Arginin
1374 mg
Fosfor
161 mg
600 mg
L-Serin
965 mg
Magnesium
266 mg
325 mg
L-Prolin
794 mg
Järn
8 mg
15 mg
L-Taurin
750 mg
Zink
7 mg
8 mg
L-Glycin
704 mg
Selen
25 µg
45 µg
L-Tyrosin
545 mg
Naturliga spårämnen
L-Alanin
545 mg
L-Histidin
420 mg
VITAMINER
RDI
L-Cystein
238 mg
A
4 µg
900 µg
L-Karnitin
200 mg
D2 (ergocalciferol, veg)
3 µg
5 µg
E
14 mg
9 mg
ESSENTIELLA AMINOSYROR
B1 (tiamin)
114 µg
1200 µg
L-Leucin
1235 mg
B2 (riboflavin)
23 µg
1400 µg
L-Lysin
1017 mg
B3 (niacin)
204 µg
16000 µg
L-Fenylanin
808 mg
B5 (pantotensyra)
114 µg
5000 µg
L-Valin
790 mg
B6 (pyridoxinHCl)
136 µg
1400 µg
L-Isoleucin
786 mg
B12 (cyanokobalamin)
2 µg
2 µg
L-Metionin
690 mg
Kolin
20 mg
500 mg
L-Tryptofan
211 mg
L-Treonin
211 mg
Min fråga är då:
Detta pulver riktar sig till vegetarianer och veganer. Finns det något enligt denna listan som saknas i riktig "animalisk högfettsdiet"? (tack DaMum, för uttrycket).
Alla tankar om ämnet emottages tacksamt 
Jag kan ärligt talat inte säga det. Dock saknas C-vitamin i listan, så om hon inte äter grönsaker kanske det skulle behövas tillskott av det?
Skaldeman, Pasi eller Johan W bör kunna svara på detta. (Säkert fler också.)

Jag anser inte att en "Animalisk högfettkost" (OBS Ändrade till kost istället för diet
) saknar något näringsämne….om man även äter lite grönsaker för att få C-vitaminer och helst stoppar i sig lite lever emellanåt så är den optimal.
Allt i listan ovan finns i kött (kött innehåller mycket högre nivåer av a-, bvitaminer).
Tack för svaren.
Är det någon som vet var man kan läsa om hur mycket av ovanstående som finns i olika sorters kött, fisk och fågel?

CalCounter tror jag
Numer pensionär i Nynäshamn

Eller finska livsmedelsverket, finns länk i länkarkivet (ovan)!
det skall jag kolla upp :)
Jag skickade mail till Swedish Meats och frågade om näringsinnehållet i kött. Hittils har följande konversation varit.
David: Min fru har order från sin biopat att äta 4 msk av Helhetshälsas "Vegetarian & Vegan" varje dag. Den innehåller… Och så räknade jag upp vad som finns i listan ovan.
Detta pulver riktar sig till vegetarianer och veganer. Vad jag vet så finns de flesta näringsämnena i animalisk föda, utom möjligen C-vitamin.
Mina frågor är då: Finns det något enligt denna listan som inte finns med i kött? Kan ni tipsa mig om något ställe där jag kan läsa mer om vad som finns i kött, och hur mycket det finns av varje ämne?
Alla tankar om ämnet emottages tacksamt.
Swedish Meat: Hej!
Gå in på Livsmedelsverkets hemsida, där finns det uppgifter om näringsinnehåll i livsmedel.
Med vänlig hälsning
Scans Matforum
David: Det bästa jag hittade där var på denna adressen: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13843&epslanguage=SV
Där stod det följande att läsa:
Livsmedlen i den här gruppen är rika på högvärdigt protein… Feta fiskar är särskilt rika på en typ av fleromättade fettsyror, s.k. omega-3 fettsyror… I kött finns flera av B-gruppens vitaminer, bl.a. vitamin B12. Kött är en god källa för mineralämnen som järn, zink och selen, halterna är särskilt höga i blodmat, lever, njure och viltkött. Lever och äggula innehåller rikligt med vitamin A… Feta fiskar, t.ex. lax, strömming och makrill, är viktiga källor för vitamin D, jod och selen… Ägg har hög halt av högvärdigt protein. Gulan innehåller också fett, fettlösliga vitaminer - främst A och E - och kolesterol.
Inte riktigt vad jag hoppades på, jag vill veta mer…
Kan ni hjälpa mig lite mer?
MVH David.
Swedich Meat: Hej igen!
Jag rekommenderar att du går till biblioteket, där finns böcker i näringslära med näringsinnehåll.
De verkar ju inte vara intresserade av att på riktigt marknadsföra sina produkters värde, tycker jag.

De kanske inte är så kunniga som man skulle kunna önska att de vore, utan mer intresserade av marknadsföring?! Synd, tycker jag…

Du kan söka på finska livsmedelsverket eller svenska där man nu kan välja att se alla näringsämnena

De enskilda aminosyrorna kan du dock inte se …men det är onödigt då allt kött består av fullvärdigt protein, dvs alla viktiga, essentiella aminosyrorna finns med.