Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 3234 ggr
dcos
0

Kosttillskott

Min fru, Anterrabae, har order från sin biopat att äta 4 msk av Helhetshälsas "Vegetarian & Vegan" varje dag.

Den innehåller, enligt deras hemsida, per 2 msk (hon äter alltså det dubbla):

MINERALER

RDI

ICKE ESSENTIELLA AMINOSYROR

Kalcium

532 mg

800 mg

L-Glutation

3236 mg

Natrium

191 mg

1500 mg

L-Aspargin

1987 mg

Kalium

173 mg

3000 mg

L-Arginin

1374 mg

Fosfor

161 mg

600 mg

L-Serin

965 mg

Magnesium

266 mg

325 mg

L-Prolin

794 mg

Järn

8 mg

15 mg

L-Taurin

750 mg

Zink

7 mg

8 mg

L-Glycin

704 mg

Selen

25 µg

45 µg

L-Tyrosin

545 mg

Naturliga spårämnen

L-Alanin

545 mg

L-Histidin

420 mg

VITAMINER

RDI

L-Cystein

238 mg

A

4 µg

900 µg

L-Karnitin

200 mg

D2 (ergocalciferol, veg)

3 µg

5 µg

E

14 mg

9 mg

ESSENTIELLA AMINOSYROR

B1 (tiamin)

114 µg

1200 µg

L-Leucin

1235 mg

B2 (riboflavin)

23 µg

1400 µg

L-Lysin

1017 mg

B3 (niacin)

204 µg

16000 µg

L-Fenylanin

808 mg

B5 (pantotensyra)

114 µg

5000 µg

L-Valin

790 mg

B6 (pyridoxinHCl)

136 µg

1400 µg

L-Isoleucin

786 mg

B12 (cyanokobalamin)

2 µg

2 µg

L-Metionin

690 mg

Kolin

20 mg

500 mg

L-Tryptofan

211 mg

L-Treonin

211 mg

Min fråga är då:

Detta pulver riktar sig till vegetarianer och veganer. Finns det något enligt denna listan som saknas i riktig "animalisk högfettsdiet"? (tack DaMum, för uttrycket).

Alla tankar om ämnet emottages tacksamt Glad

magma
0

Jag kan ärligt talat inte säga det. Dock saknas C-vitamin i listan, så om hon inte äter grönsaker kanske det skulle behövas tillskott av det?

Gunnilla
0

Skaldeman, Pasi eller Johan W bör kunna svara på detta. (Säkert fler också.)

Pasi
0

Jag anser inte att en "Animalisk högfettkost" (OBS Ändrade till kost istället för diet Flört) saknar något näringsämne….om man även äter lite grönsaker för att få C-vitaminer och helst stoppar i sig lite lever emellanåt så är den optimal.
Allt i listan ovan finns i kött (kött innehåller mycket högre nivåer av a-, bvitaminer).Glad

dcos
0

Tack för svaren.

Är det någon som vet var man kan läsa om hur mycket av ovanstående som finns i olika sorters kött, fisk och fågel?

Fundersam

Margareta
0

CalCounter tror jag

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Eller finska livsmedelsverket, finns länk i länkarkivet (ovan)!

dcos
0

det skall jag kolla upp :)

dcos
0

Jag skickade mail till Swedish Meats och frågade om näringsinnehållet i kött. Hittils har följande konversation varit.

David: Min fru har order från sin biopat att äta 4 msk av Helhetshälsas "Vegetarian & Vegan" varje dag. Den innehåller… Och så räknade jag upp vad som finns i listan ovan.

Detta pulver riktar sig till vegetarianer och veganer. Vad jag vet så finns de flesta näringsämnena i animalisk föda, utom möjligen C-vitamin.

Mina frågor är då: Finns det något enligt denna listan som inte finns med i kött? Kan ni tipsa mig om något ställe där jag kan läsa mer om vad som finns i kött, och hur mycket det finns av varje ämne?

Alla tankar om ämnet emottages tacksamt.

Swedish Meat: Hej!

Gå in på Livsmedelsverkets hemsida, där finns det uppgifter om näringsinnehåll i livsmedel.

Med vänlig hälsning

Scans Matforum

David: Det bästa jag hittade där var på denna adressen: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13843&epslanguage=SV

Där stod det följande att läsa:

Livsmedlen i den här gruppen är rika på högvärdigt protein… Feta fiskar är särskilt rika på en typ av fleromättade fettsyror, s.k. omega-3 fettsyror… I kött finns flera av B-gruppens vitaminer, bl.a. vitamin B12. Kött är en god källa för mineralämnen som järn, zink och selen, halterna är särskilt höga i blodmat, lever, njure och viltkött. Lever och äggula innehåller rikligt med vitamin A… Feta fiskar, t.ex. lax, strömming och makrill, är viktiga källor för vitamin D, jod och selen… Ägg har hög halt av högvärdigt protein. Gulan innehåller också fett, fettlösliga vitaminer - främst A och E - och kolesterol.

Inte riktigt vad jag hoppades på, jag vill veta mer…

Kan ni hjälpa mig lite mer?

MVH David.

Swedich Meat: Hej igen!

Jag rekommenderar att du går till biblioteket, där finns böcker i näringslära med näringsinnehåll.

De verkar ju inte vara intresserade av att på riktigt marknadsföra sina produkters värde, tycker jag.

Skrikandes

magma
0

De kanske inte är så kunniga som man skulle kunna önska att de vore, utan mer intresserade av marknadsföring?! Synd, tycker jag…

Pasi
0

Du kan söka på finska livsmedelsverket eller svenska där man nu kan välja att se alla näringsämnena

Pasi
0

De enskilda aminosyrorna kan du dock inte se …men det är onödigt då allt kött består av fullvärdigt protein, dvs alla viktiga, essentiella aminosyrorna finns med.