Högt kortisol?????
Hej!
Började med lchf i början av året, med några avsteg i somras. Har inte gått ner i vikt nämnvärt, 4 kg, men är mycket tacksam att inte gå UPP hela tiden. Det har blivit ca +25 kg på 3 år. Väger nu 86 kg och är 168 cm lång. De 4 kg jag tappade är säkerligen mest vatten, så varför vill inte min kropp släppa på fettet??? Nu till min undran:
Kan det vara att jag har för hög kortisolnivå?? Har läst runt lite och det verkar som om kortisolet kan bromsa fettförbränning, eller?? Mitt blodsocker blir jag absolut inte klok på. Fick låna en bs-mätare på VC efter många om och men (man skulle kunna tro att det var kronjuvelerna hon gav mig, att döma av hennes min). Det kan ligga på ca 8 på morgonen, gå upp till 10 nån timme senare. För att sen minska till ca 8 igen. Ibland kan det gå ner under 7 under dagen, men väldigt sällan. Hur kan det komma sig att det är förhöjt när jag inte har ätit något som får bs att hoppa. Det är där jag tror att kortisolet är boven. Kan tillägga att jag har haft det mycket stressigt både fysiskt och psykiskt de senaste åren.
Finns det någon som har haft liknande problem??
Tacksam för alla råd och tips.
Det kan vara högt kortisol men också tex diabetes typ2. Ring Vc och träffa en läkare. Ta upp dina funderingar och tala om att du slutat med socker och stärkelse (du behöver inte nämna LCHF) men ändå har högt blodsocker när du mäter.
Tog upp det med läkaren, och han höll med om att det är diabetes typ2. Han ville skriva ut tabletter, men jag sa att jag ville testa lchf innan jag börjar med medicin. Har ju läst att så många har fått bra bs-värden med den här kosten. Så varför funkar det inte på mig??
Tycker att jag äter bra, t ex kan en vanlig dag se ut så här:
morgon: äggröra på 2 hela ägg, 1 gula och ½ pkt bacon + kaffe
middag: kött/fisk /fågel ca 200 gr, gräddig sås och grönsaker.
kväll: ost-skinkrullar eller äggmjölk eller en näve nötter eller rester från middan (beroende på hur hungrig jag är och vad jag är sugen på.
Jag tycker det är konstigt att bs stiger även om jag inte har ätit något.
Det här med kortisolet har jag inte tagit upp med läkaren, tänkte själv inte på det förrän igår när jag läste om det av en slump.
Vill gärna ha lite råd och tips innan jag tar kontakt med läkaren. Kanske finns ett sätt att få bukt med det utan läkarbesök?? Vill helst inte medicinera om jag absolut inte måste.

Jag funderar på om du skulle kunna testa att kasta om lite i måltiderna. För mig verkar frukosten väldigt stor i jämförelse med övriga måltider. Testa en liten frukost, ett ägg eller två, och lägg lite mer på kvällsmålet. Kanske slipper du då blodsockertoppen efter frukost, vilket bör ge positiva effekter på resten av dagen.
MatsL, ska testa det imorgon. Det underliga är att bs stiger även om jag inte äter frukost (har hänt ibland när det är stressigt).
Men det kanske blir bättre efter ett tag om jag skiftar mängden mat morgon/kväll.
Alla blir inte "friska" från sin diabetes. Jag är relativt strikt men blir inte helt medicinfri, vi är alla olika. Det jag kan säga är att jag är mycket friskare och äter mindre medicin nu än när jag gjorde som nybliven sjuk när jag lydde läkare och dietister, då blev jag i stället bara sjukare. Jag följde normalförloppet!
Fortsätt med LCHF och att kolla dina sockervärden vill det inte ge med sig kanske du får bita i det sura äpplet och ta lite medicin men framför allt försök att inte stressa upp dig.
För mig tog det några månader på LCHF innan mina blodsockervärden gick ner. Jag har ätit LCHF snart tre år nu och behöver ännu inte medicin. Jag har skaffat mig en egen mätare och nu behöver jag inte kolla så ofta, köper mina teststickor själv eftersom det finns ingen diabetessköterska med LCHF inriktning på hälsocentralen, betalar hellre för stickor än besök på hälsocentralen i alla fall så länge jag inte behöver mediciner.

BS stiger normalt alltid på morgonen - orsak: Naturlig förhöjning av kortisolet och sänkning av melatonin (kroppens klocka).
Har man blodsocker över 6-7 och inte äter socker, även under dag och kväll, så är det nästan helt säkert att det beror på förhöjt kortisol - vilket säkerligen även är boven till att fettlager inte släpper.
Jag är själv kortisol och stresskänslig, och under stressiga perioder (OBS betyder inte att jag har mycket att göra, utan att jag känner stress) så ligger mitt eftermiddagsblodsocker mellan 6,5 och 7. Dessa perioder brukar jag gå upp i vikt.
När jag går ner i vikt verkar blodsockret stabilisera sig mellan 5,3 och 6.0 - högst troligt pga av låg, eller normal, kortisolnivå.
Försök undvika stress och få tillräckligt med sömn.
Tack för era svar! Ska ge det ett tag till innan jag går till läkarn. Just nu har jag semester, så det blir lättare att stressa av. Kanske börja med yoga?
Ska man äta diabetesmedicin om det är kortisolet som är problemet.
Pasi, hur fick du ner kortisolnivån?
Nu är klockan halv tio på kvällen och bs ligger på 8.5, har inte ätit nåt sen middag kl. 18. Suck

Käkar du några kosttillskott? Ett par gram Omega3 (högkoncentrerat) och 2000-6000IE D-vitamin kanske kan göra susen. Jag lade just upp en nyhet om Omega3:s verkan mot inflammation och insulinresistens på min nya blogg
MatsL, intressant läsning.
Jag tar en kapsel MorEPA/dag, men jag kanske ska öka dosen för att få effekt. Sen tar jag 25000 IE av D3 1 gång/vecka.

#8 Främst med LCHF
, men också genom medvetenhet.
Det gäller att ta bort alla onödiga stressorer antingen genom att "faktiskt" ta bort dem, eller att inte bry sig (ändra inställning). Dessutom måste sömnen betonas - den är helt avgörande för vad kroppen klarar och hur den reagerar.
Men även nu för tiden (LCHF) kan jag få stressymptom (viktuppgång), men är i övrigt mycket "tåligare" på LCHF än på traditionell spannmålskost (kan inte ens jämföras).
Jag har också märkt att ju striktare jag är desto bättre mår jag vid högt kortisol - skillnaden mellan 5g eller 15g kolhydrater kan vara väldigt markant.
LCHF ger något slags skydd mot kortisol, som studerats i nån enstaka studie på diabetiker, som ju normalt har lite högre kortisol.
Men man har inte funnit hur det hänger ihop - råttförsök visade på nåt enzym som skyddade cellernas receptorer mot kortisolet, med ketogen kost. På människa verkade inte detta enzym ligga bakom skyddet som man trodde.
Det där med sömnen är skumt. Jag sover mycket, 7-9 h/natt, och är ändå trött när det har gått några timmar inpå dagen. Innan lchf var jag inte så förvånad, för då vaknade jag flera gånger på natten. Alltså inte konstigt att jag blev trött vid tre, fyra på dagen tänkte jag. Nu sover jag som en stock, men orkar inte ändå.
Har jättesvårt att inte tänka på sånt som oroar, är nog orolig av naturen.
Ikväll har jag bokat in mig på ett yoga-pass!! Får se hur det går, det var 20 kg sen jag var där sist.