Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 11288 ggr
yvonnel
0

Optimal Diet

Är det någon som har provat Kwasniewski´s optimala diet?

Jag googlade och hittade som jag tycker det mest - just optimala - som också hade en hel del Kh samt bra högt totalt energivärde, exempel på menyer innehåll också ganska konstiga maträtter, något i överkant tycker jag åt det mer extrema hållet.

Så om det finns tyckare - vill ni berätta vad ni tycker, det kanske kan bli både roligt och variationsrikt.

MatsL
0

Optimal Diet är vad jag förstår i princip vad vi liberala LCHF-are äter. Där tillåts lite mer kolhydrater, men principerna är desamma. Maträtter skiljer sig mellan kulturer, inget konstigt i det. Vad har du reagerat mot?

yvonnel
0

Speciellt GRISFÖTTER!

yvonnel
0

Kanske också FLOTT - som jag visserligen har upplevt i min barndom-mamma kokte fram sånt men jag rös alltid i hela kroppen när vi fick det på smörgås, kunde inte äta det och brukade skrapa bort så fort mamma vände ryggen till.

Zepp
0

I Polen och Baltikum tycker de det är gott med saltat späck.. vilket de äter som det är, som sagt vad lite olika matkulturer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ullebull
0

prova Golonka, haha, skall jag ha i morgon, ser inget ut men är jättegott

kvantprick
0

Jag och en kompis hade två killar från Kongo som inneboende en sommar. Vi fick en smärre äckel-chock när vi öppnade frysen första gången de varit och storhandlat och den var full av grisfötter och div. inälvsmat vi inte tittade närmre på.  Matkulturkrockar helt enkelt ;)

Zepp
0

[Stella69]
0

Golonka med smörstekt surkål och nyplockade kantareller är mums.

ullebull
0

Zepp, det är det receptet jag gjort efter, skall bli gott i morgon, det är kokt idag och ugnen nästa.

Grisfötter i gele är jättegott men… jag vet det kan se äckligt ut.

Huvudsylta tex det älskar mina barn, jaja, jag har fött upp dem på mer eller mindre husmanskost så de är vana vid "konstiga" maträtter som man låtit falla i glömska idag, tex rotmos med fläsklägg, gott.

yvonnel
0

Det blir kanske mer av sådan mat om man köper/har egen hel gris o  ch då mycket att ta hand om. Jag minns nog hur det var - inte negativt - vi var samlade kring köksbordet hela familjen och bearbetade köttet från en gris som blev allt det som pratas om härovan + goda kotletter, underbar rökt korv och himla många härliga köttbullar.

hemul
0

Du har missuppfattat. Det är inte en högkaloridiet. När man väl är intrimmad lär man behöva äta rätt lite. Att man äter saker som inte är så vanliga här har inte att göra med att det är poppis i Polen utan att dr K anser sådana saker vara mer näringsrika än rent muskelkött. Det är där kaloribiten kommer in. Genom att alltid välja de mest näringsrika bitarna behöver man äta mindre.

Det där med grisfötter och liknande är inte så främmande, det är bara det att det har försvunnit från de likriktade charkhyllorna. Jag är lite över 50 och när jag var liten var det kalas när mamma kokade grisfötter - och vi bodde i stan. Fläsklägg, lever, njure o.s.v. åt vi regelbundet. Man åt allt förr, och det är inte längre sen än så.

Man kan säga att det är en lågkolhydrat- lågprotein- extremt fettrik diet som ger måttligt med kalorier och där källorna till makronutrienterna är väldigt viktiga. Mycket organ, benbuljong, delar med senor och brosk (dvs långkokskött) o.s.v. Kolhydraterna ska företrädesvis komma från stärkelse, ss potatis. Små mängder vitt mjöl förekommer också. Det är per definition en ketogen diet, men märkbar ketos ska undvikas.

Behöver man gå ner i vikt är reglerna lite annorlunda. Du ska man äta lite mindre fett och mera protein,

Jag försöker, men jag har problem med kalorierna och också att det är svårt att hitta den typen av mat här, eftersom nästan allt kött är putsat och benfritt. Bärgade en massa nötbringa på City Gross i dag för 39:-/kg. Det skulle dr K ha gillat. Flört

starhawk
0

Beträffande grisfötter kommer jag genast att tänka på följande vits:

Gästen: Hovmästarn! har ni grisfötter?

Hovmästaren: Nä! det är skoskav som gör att jag går så här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

dufva
0

Det är den här "moderna" tanken om att viss mat är äcklig som i mångt och mycket ställer till det för oss.

Det är i buljong  kokt på ben, senor och brosk vi hittar mest mineraler.

I märg hjärna och talgen kring organen hittar vi de viktigaste fettsyrorna och i inälvsmaten formligen kryllar det av vitaminer.

Putsat kött är fint på tallriken men innehåller inte alla byggstenar vi behöver för optimal hälsa Glad

missaz
0

Är grisfötter extremkost…? Det finns ju (iaf runt storhelger) att köpa på vilken matbutik som hellst. Angående "gammal" kokonst så var min största högtid som barn när mamma kokade buljong och vi fick äta ur märgen ur benen efteråt. SÅÅÅ gott!!!!! Tungan ute

Halvdansken
0

Jag har inte sett grise-tassar (skånska) i butikerna på flera år. Jag beställer hos slaktaren och sen får de stå och puttra på spisen i 2,5 timme. Lägger det i saltlag. MUMS!!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

starhawk
0

#14: Här finns definitivt inte grisfötter att köpa i vilken matbutik som helst, oavsett helg. Kan inte minnas att jag någonsin sett dom i nån vanlig matbutik, sist jag såg dom var när familjen köpte en halv gris inför någon jul för åtskilliga år sedan.

Fast det är väl bara att knalla till någon av saluhallarna där borde dom väl ha det

Zepp
0

Men.. det blir ju ingen riktig jul utan grisfötter?

missaz
0

Oj! Här (Jämtland) finns grisfötter ALLTID att köpa i nästan alla mataffärer runt storhelger och ibland annars också. Jag tog för givet att det var samma sak runt hela landet, sorry!

karinafp
0

City Gross har alltid grisfötter. Grisknorrar med, för den delen. Flört

Aniara4
0

#19 Du hann före mig - jag brukar också se grisfötter på CityGross, och allt möjligt annat av inälvor och mer ovanliga delar.

Vi Hornstull har en hel del "konstigheter" också, minns inte om de har just grisfötter dock. Brukar köpa buljongben där.

hemul
0

Jo, City Gross verkar bra (vi har inte haft dem så länge). Men deras "vanliga" kött är putsat det också. Och de ljuger i reklamen när de säger att de styckar i butiken. Det gör de inte. Delar i mindre bitar och paketerar kanske, men det mesta kommer färdigputsat, så man kan inte be att få en oputsad bit.

yvonnel
0

Kanske kan man säga att behovet styr för vad man skaffar sig, både mat och annat. Men det blev ju lite som rart att få så grundlig respons.

Det polska köket vete sjutton, men kanske, skulle nog inte på egen hand göra sånt men är man några stycken i en familj så kan det ju finnas avsättning för stora maträtter, större kok.

Jag brukar dock koka höns ibland och ganska ofta soppa på märgben, särskilt vintertid.

Min mamma brukade göra en otroligt god maträtt på oxbringa, soppa först med buljongen och frächa grönsaker och sedan köttet med potatis och en fantastiskt god pepparrotssås.

Det är ju trots allt en ny kultur som har etablerats med hamburgare, pizza och liknande tex den asiatiska mångfalden och nu kommer mer och mer av andra kulturella matvarianter tillsammans med invandrarna och oftast tycker jag att det är väldigt spännande med nya kryddningar osv.

hemul
0

Och den nya hamburgar- och pizzakulturen har inte bringat nåt gott med sig direkt.

Jag tror det är lite en åldersfråga, vad man är van att laga för slags mat. Jag har alltid bott själv (ja, mer eller mindre) och jag har alltid gillat långkok. För att det är gott, tidsbesparande (ja!). mysigt med en gryta som står och puttrar och sprider väldoft och relativt billigt är det också. Man har väl frysbox! Flört

Förresten, det din mamma gör låter som pepparrotskött. Min mormor gjorde världens bästa - med klimp till soppan.

[ErikSvensson]
0

Åh, grisfötter. Nu fick ni mig att tänka på denna film, 7.40 in. Skrattande

yvonnel
0

Ja, det kallas pepparrotskött, men det sättet som min mamma brukade göra det på var så fint som i "slottstappning". 

Jo men visst, salt sill och kalla grisfötter, det passar ju alldels utmärkt in på den här tråden.

Vad gulliga ni är!

Zepp
0

Det är nog inte specefikt det Polska köket, det verkar generellt vara bondköket, det med stor del självhushåll.

hemul
0

Sen är det klart att matkulturen i landet man bor i påverkar. Tillbehören och kryddningen i dr Ks recept falller inte alltid mig på läppen.

Eftersom jag inte läser polska har jag bara läst de två böcker som finns på engelska och den senare är anpassad för en amerikansk marknad. Det som i första boken är "white cheese" har blivit "cottage cheese" i den andra. Men jag tror nog ändå många amerikaner ryggar för rätter som "Brain Fritters". Och det ska erkännas att det gör jag också! Jag gillar inälvsmat, men där går min gräns. Jag skulle gärna testa hjärna på krogen om tillfälle bjöds, men jag mäktar inte riktigt med att både tillaga och äta vid premiären. Skäms

Zepp
0

Har ju till stora delar växt upp på bondgård och helt klart tog man var på det mesta.. lungmos var en speciallitet som vad jag mins inte jag uppskattade speciellt.

starhawk
0

#28: Nä lungmos var inge vidare, men jag saknar morsans njursauté, problemet är att jag saknar såväl mor som recept, så jag får väl ge mig på att uppfinna nån variant på det hela från grunden upp så att säga, märkte i den vevan att inälvor var helt frånvarande i chardiskarna! skall man vara tvungen att gå till nån av saluhallarna för att få tag på sånt?

Halvdansken
0

#29. Kyldiskarna är otroligt tråkiga. Köttfärs, biff och putsade kotletter. Typ. Inget med ben eller fett, inga udda styckningsdetaljer (billiga), ingen inälvsmat.

Butikerna säger att det är för att det inte säljer, hur vet de det, när det inte finns?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ullebull
0

Nja, jag var på Citygross i förrgår och som vanligt har de allt, grisfötter, skankar, knorr, lever, hjärta, njure, tunga osv.

Jag köpte kotlettspill bla, mycket fint, flera hela kotletter och med FETTranden kvar. Mums

mumsan
0

Försök att köpa kött eller fläsk från en bonde, då får man även lever, märgben och mycket fett från grisen med olik knorrdelar!Flört

KarinJ46
0

#31 håller med dig Ullebull, Citygross (Kungens Kurva för mig) brukar ha massor med spännande köttdetaljer. Gristrynen, grisknorrar, grisfötter, kycklinglever, ungnötslever, oxsvans m m förutom alla "vanliga" köttbitar. Dom är även en av dom få mataffärerna som jag sett sälja mymalen lammfärs. Jättegott med fetaostspäckade lammfärsbiffar…mmmm…

yvonnel
0

På tal om ovanliga maträtter . har ni smakat KOMAGE?

Tripe eller Triple kallas det visst, jag har smakat men klarade inte konsistensen, liksom sladdrig men såsen var god , lite lik ungersk goulasch.

DesK
0

#30 Jag har jobbat i många år i livsmedelsbutik med just kött och chark och tyvärr är det så att om butiken inte ligger i ett invandrartätt område, så säljs det på tok för llite oputsat kött, "konstiga" styckningsdelar och inälvsmat. Oftast går det dock att be dem ta hem det man vill ha Glad

Den här Optimal Dieten tycker jag verkar mycket intressant. Min käre sambo har bott i Polen några år och han säger att han aldrig har ätit bättre mat än då, fram tills vi flyttade ihop Glad

Även City Gross här har ett rätt brett utbud av lite mer udda kött.

/Désirée

yvonnel
0

Visst blev det lite kul det här med gammaldags mat?

Det verkade ju finnas flera som hade känningar  och egna erfareheter i/av

Polen, finns det någon som känner till något bra och helst billigt

bad - hotell - spa med kanske lite specialbehandlingar för en fetis.

helvete
0

En del äter testiklar, säl och fårögon, kamelläppar. Jag har aldrig provat. Tycker också det verkar äckligt att korv stoppas i tarmar.

gun92884
0

Tripes heter det och ar populart pa vissa stallen i Frankrike. Lyontrakten ar kand for sin Tripes … likasa soderut efter atlantkusten … brrrr … jag har aldrig tyckt om tripes eftersom det egentligen inte har na'n egen smak; man far koka det som langkok i en valdigt kryddig sas for att det ska bli na't.

Det sista ar litet underligt, det dar att det inte har na'n smak for jag har minne fran nar jag gick i skolan och arbetade pa kennel pa helgerna. Ett av mina jobb var att koka grona komagar at hundarna … det luktade JATTEGOTT ur grytorna :0)

Kanske jag var hungrig for att det var mycket kroppsarbete nar man skulle gora rent i kennlarna?

Effie
0

#34, 38 Tripes har jag aldrig ätit. Men skotsk haggis. Det tyckte jag var gott. Jag är inte övertygad om att skottarna trodde mig. Glad

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Stella69]
0

Har just kommit hem efter en weekendresa till Polen. Vilket lchf-paradis!!! Det började redan på hotellet, frukosten var en dröm om man vill undvika kolh. Förutom det vanliga utbudet, så fanns det mycket av annan mat som inte är ofta förekommande på en frukostbuffé; bl a rökt ål och vildsvinspaté. Testade även det som i tidigare inlägg kallas för tripes, det är en väldigt vanlig mäträtt där. Går att köpa i alla matbutiker. Smakade inget särskilt, absolut inte äckligt. Och de större mataffärerna hade ett otroligt utbud, räknade till 22 olika sorters smör!!

yvonnel
0

Vad kul, jag ska försöka få med mig min syster dit. Jag hoppades att någon här visste om Kwasniewski eller någon i hans anda hade någon sorts klinik med hela paketet med maten och behandlingar för tex fibromyalgi som nog är vanligt bland besökarna på Kif, eller en regelrätt inkörsport med maten och kanske lite undervisning i den mer gammaldags matlagningen.

hemul
0

Det finns massor av optimala kliniker i Polen. De flesta är billiga också, med våra pengar. Den jag var sugen på att besöka skulle bara kosta nåt på 1000 för en vecka, inklusive all mat, läkarbesök och "undervisning". Problemet är att de flesta sajter är på polska = svåra att hitta när man söker på engelska. Antagligen är "undervisningen" där på polska också, så man kanske har lite svårt att tillgodogöra sig någonting egentligen. De är alltså inte alls inriktade på utländska gäster.

yvonnel
0

#40 # 42

Kanske någon av er kan hjälpa mig att få tag på någon bra länk, det skulle jag väldans mkt uppskatta.

gun92884
0

Haggis ar jattegott :0) At det ofta under mina ar i Scotland; men sa tycker jag ocksa om inalvor och kryddor. 

Min fd man, en Border Elliot och en poetiskt lagd gitarrist, haller i tradarna for den traditionella Burn's Supper (dar haggisen ar huvudattraktionen) i New Bedford, Ct. Han flyttade till Staterna nagra ar innan vi gjorde det.

Jag hittade en ny kokbok haromdagen for min samling … Haggisrecept fran beromda brittiska restauranger :0)

hemul
0

Det är 4-5 år sen jag letade, yvonnel, så mina länkar är nog inte så heta längre. Det här stället var jag sugen på då, men nu har de tagit bort en massa info, bl.a. prislistan, länkarna är trasiga och de har AdSense-annonser på sajten. Obestämd

http://www.hotel-colonia.de/

Här är en annan. Den vet jag inget om, men du kan se hur trevligt det ser ut och de har faktiskt en prislista. På Colonia, som jag tror var billigare då, ingick ett läkarbesök och (daglig?) undervisning i optimal diet och matlagning.

http://www.elmaghs.q4.pl/

Ett tips är att googla på kwasniewski+arkadia. Kwasniewskis egen klinik hette Arkadia, så det heter de flesta andra också! Tungan ute

yvonnel
0

Hemul #

Tack så himla mycket för länkarna, jag fick en del att göra och har inte tagit mig igenom alla ännu, det är ju inte helt lätt, särskilt med automatiska översättningarna som verkligen ställer krav på läsförmåga och fantasi, men skam den som ger sig.

Jag har tänkt rätt länge nu på att göra ett besök i Polen så det blir nog vad det lider.Spännande med den maten också, tror jag.

[Stella69]
0

Kolla den här oxå.

http://www.obiektyturystyczne.pl/najlepsze.noclegi/webredir/?id=3117/

Skicka ett mail med förfrågan om de har Optimal Diet-undervisning på engelska eller svenska.

Många av Spa-hotellen vid kusten har svensktalande personal.

Läkarna kan säkert engelska, så där är det nog inga problem.

yvonnel
0

# 47

Tackar allra mjukast, härligt att kunna få hjälp när man ber om det.

hemul
0

Du kan ju tjuvstarta med lite potatis så du är van när du kommer dit. Flört

yvonnel
0

Hemul - menar du allvar?

yvonnel
0

Egentligen beror det nog mest på att vi inte så vanligt gör riktiga långkok  och det i sin tur beror väl på att vi inte har tid till vardags numera på samma sätt som förr när mor i huset förväntades ha planerat matsedeln för minst en vecka i taget.

Den enda inälvsmat som jag riktigt uppskattat är Kalvbräss som jag bara smakat en enda gång, finns tydligen bara på bättre restauranger för att det är svårt att få tag i tillräcklig mängd, var det någon som sa.

hemul
0

Javisst. Jag sa ju det ovan. Det är ingen nocarbdiet och det är väsentligt att det mesta av kolhydraterna kommer från stärkelse.