Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 9834 ggr
starhawk
0

LCHFare aggressiva?

Det här har hänt ett par gånger: En LCHF tvivlare/kritiker, vi kan kalla honom/henne A kommer med ett antal teorier varför LCHF skulle vara skadligt/farligt. Detta leder till att ett antal LCHFare vi kan kalla dom för B, kommer med motbevis. När A då står där med sina fina teorier motbevisade så kommer nästan alltid kommentaren att B skulle vara aggressiva?! visserligen kan motbevisen ibland presenteras lite påstridiga, men långt ifrån aggressiva. Och sen kommer dumma kommentarer om sekt och censur, får mig att tänka på en gammal Magnus Uggla-låt "där hjärnan tar slut där tar nävarna vid" men i ett forum kan man ju inte slåss så då kommer anklagande kommentarer istället, det är ju bekämt att beskylla dom andra för att vara aggressiva när det i själva verket är man själv som är aggresiv. Det är alltså så att det är A som är aggressiv och inte tvärtom!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

missaz
0

Jag håller med i mycket du skriver, oftast är inte LCHF:are på forumet aggressiva. Det händer dock att tonen blir lite väl hård, men då gäller det i princip alltid från båda sidor, inte bara från LCHF-håll. Det sura är att man tydligen kan stämplas som aggressiv och sektbenägen bara för att man försöker motbevisa ett påstående. Obestämd

dufva
0

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!Skrikandes

Jo, vi anklagas för dom mest skilda saker.

När dom säger att vi är arga är det nog mest för att dom tycker att vi ska vara tysta och inte säga emot för mycket Skrattande

Aniara4
0

Jag har också reagerat över att det är påfallande många som skriker censur och påstår att man inte får säga vad man vill, bara för att många personer säger emot dem. Mig veterligt är det extremt sällsynt att inlägg tas bort, så "att få säga vad man vill" verkar enligt deras definition vara "att få säga vad man vill utan att någon säger emot en". Dvs att man själv ska få säga vad man vill, men andra får inte svara vad de vill.

Pv544
0

Om du gick in på ett vv-forum och började prata om hur farlig och dålig den kosten är, tror du att det skulle bli ett snällare bemötande från dom?

Eller för den delen om du gick in på ett VW-forum och började skryta och hylla din Saab, då finns ju en klar risk för mothugg.

Så jag tror inte att det är så väldigt mycket tuffare här, dock finns det ju några som kan svara med väldigt pålästa och kunniga svar. Och även kan man ju få mothugg av några som bara är trött på gnäll och skrönor.

Så vill man snacka skit om något, så är väl grundtipset att man bör göra det med några som kan tänkas dela din åsikt.

Mervi
0

Här på KiF är vi snälla och låter motståndarna skriva utan att vi tar bort några inlägg. Vi svarar ofta snällt och förklarar i detalj, kommer med fakta och länkar och allt som vi bara kan och så kallas vi trångsynta, aggressiva och allt möjligt på vår egen sajt. Denna sajt har startats som en fristad för oss som äter LCHF för det gick inte skriva om LCHF på någon annan bantningssajt. Idag är vi många och det kanske känns som ett hot.

Idag är ju LCHF mer känd och inte bara en bantningsmetod utan ett sätt att äta och finna hälsan.

bustas
0

Jag kan bara inte bemöta otrevligheter. Det är nämligen så att, "hälsan tiger still" Flört.

gun92884
0

Det ar just detta att folk tar sig tid (och FAR gora detta) att FORKLARA saker och ting for nyborjare/tveksamma i detta Forum som gor det sa intressant att titta in varje dag. Nu har jag hallit pa med LCHF i manga ar men det finns alltid na'n synpunkt som ar intressant eller annorlunda, och man kan alltid uppleva ett AHA ogonblick nar man minst anar … i mitt fall var det Fiberhuskbrodet! Min frys ar full :0) … och nu har jag Pofiber pa vag fran Sverige … om inte nojan har i landet efter Yemenpaketen satter stopp for det. 

De listor dar jag fortfarande ar medlem har i Staterna ar sa mesiga och for det mest ointressanta, for manga vill egentligen hora att de kan eat their cake and have it, too … och se'n grater de krokodiltarar och beklagar sig hogljutt over att folk inte ar 'snalla' nar de papekar att det inte ar realistiskt att tanka/agera sa … och inte undra pa att LCHF inte fungerar for dem eftersom de gar stick i stav med filosofin.

kaisakavat
0

Sektanklagelser och censurlarm! Ja, jösses så fruktansvärt uttjatat!!

Ni har rätt. Invändningar eller motbevis vill man inte ha, man vill ha medhåll.

"Debattekniken" att gapa om censur och sekt och konspirationer är ett standardknep från dem som inte har några argument. Vad de gör, är att desperat försöka flytta fokus bort från sin egen okunskap, till något annat.

Senast jag fick "sektanklagelsen" satt avsändaren (viktväktare) med en "I Form" i knäet, matandes i sig en stor påse ostbågar.

Wildrat
0

#4 Om jag går in på ett vv-forum och förordar LCHF så gör jag ju det för att provocera och reta och måste räkna med att folk blir irriterade på mig, varför gäller inte det samma för de som kommer hit och försöker omvända oss?

Pasi
0

starhawk - Håller med i din kloka analys - samma som jag kommit fram till då jag sett beteendet om och om igen.Glad

Pv544
0

#9, jo det får dom ju räkna med. Vet inte om jag menade något annat?

Anand
0

Tror inte det har med LCHF att göra utan anfall är bästa försvar!

Det är väl ändå människorna som är på detta sätt inte för att man följer en viss kost, religion eller vad det nu kan vara.

Jag lurar in så många jag kan i denna sekt (obs, skämt), fler och fler frågar om kosten eftersom de ser hur jag har förändrats både i kropp o själ.

bustas
0

Smyg in på Råsunda. Smyg in bland AIK: supportrarna. Smyg på dig lite blåvita kläder och ropa "HEJA IFK". Tandläkarräkningen kommer att bli väldigt dyr. Så nog är vi jämförelsevis ganska snälla av oss.Flört.

Lynxx
0

Eller skrika "HEJA LCHF" - då har man iaf hejat & dött för ngt som e bra när de begraver en efter de skrapat ihop resterna. AIK-arna tror väl att det är ett annat lag - typ.

/L

"Förmågan att tänka annorlunda idag än igår, skiljer den vise från den envise"

[Stella69]
0

Skulle göra egen cocosmjölk idag, och kunde inte hitta tvingen som jag brukar använda till att krossa nöten. Tog fram hammaren!!

Så som köket såg ut eferåt och med tankepå dom orden jag använde när jag inte fick hål på nöten, så skulle vem som helst säga att jag är aggresiv.

Men det blev en kalasgod kycklinggryta.Tungan ute

Zepp
0

Mm.. vi är snälla som låter andra komma släpande med sina favoriteorier.

Oandrasidan.. med tanke på vilka höga Adrenalin och Kortisol-nivår man lär få på den här kosten så borde ju några tänka sig för innan man ger sig in i getingboet.

Och på det tredje, det räcker inte med budskapet, utan det uppfattas även utifrån hur det framförs.. och om det framförs såsom en provokation, (även om så inte var meningen) så får man nog räkna med att iallafall någon blir provocerad.

Har man hoppat i fel tunna.. finns det bot för det med.. logga ut.. logga in med nytt nick och börja nästa tråd med, "Jag undrar över en sak?".

Tycker lika illa om när LCHFare provocerar på andra sidor, där det samlas folk med annan inriktning, det hör på något sätt till god ton att man inte provocerar i onödan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Skepparkrans
0

Bilden av överviktiga som lata och glupska människor som måste skaffa sig lite självdisciplin och fatta att det bara är att äta mindre och springa mer som gäller är så fastrotad att den stora allmänheten inte har något större överseende med "metoder" som inte innefattar svett, hunger och tårar.

Jag märker det hela tiden. Det går bra så länge man är hungrig, motionerar som tokig och tittar avundsjukt på bordsgrannens godbit under fikastunden. Då har man allas stöd. Är man mätt och belåten och går ner utan lidande tror folk helt enkelt inte på en, och har man dessutom mage att propagera för, eller åtminstone försvara sin metod då börjar det snabbt talas om "sektbeteende".

Det är helt enkelt inte rätt att gå den enkla vägen. Tjockisar skall lida pin.

[camillahj]
0

Jag skriker högt och klart "HEJA LCHF!" Jag älskar LCHF och kan mkt väl lyssna på vad andra som inte lever enligt LCHF har för synpunkter etc och svarar endast tillbaka med hur positivt jag upplever LCHF sen skiter jag blanka tusan i vad denne "andra personen" tycker och tänker, så är vi varken aggressiva eller otrevliga mot varann Skrattande

Alla har vi ju olika synpunkter om precis allting och jag varken kan/vill/orkar omvända någon som tror på något annat, huvudsaken är att jag mår bra av det jag gör! Sen får denne andra personen leva hur fan den vill men när den sen tydligt ser mina resultat av att leva LCHF-liv kanske man "råkat" omvända denne, haha!

Fick faktiskt senast igår en kommentar från en arbetskollega som tycker det syns att jag tappat i storlek och precis samma person har tidigare sagt att han nog är lite skeptisk…så samtidigt som han är skeptiskt ser han resultatet….och har man då tur kanske man lyckas omvända en sån person! (om man nu är ute efter att omvända folk..)

AlbaStiffler
0

Grejen är väl den att vi andra, tvivlarna som inte tror på Lchf alltid blir matade med de otroliga fördelarna härinne. Jag får aldrig höra tveksamma eller negativa studier, men jag vet att även dem finns där ute.

Jag tycker kosten lchf är intressant o har en del vettigt tänk men jag tycker faktiskt att fenomenet lchf-anhängare är rätt intressant. Era argument har dock inte lyckats övertyga mig men jag brukar ändå läsa på forumet av hälsointresse. Känlan jag får är dock att synen bland de flesta lchf-anhängare är rätt trångsynta, its my way or the highway, känns som tankesättet många ggr. Menar inte att attackera, men det är de vibbarna jag får.

En annan sak som är lite läskugt här inne är hur ni anser er ha svaret som inga läkare har. Ni hittar lösningar o diagnoser på sjukdomar o symptom o härleder alla fel till kollisar, i många fall imot vad era doktorer råder. Jag tycker visst man får vara påläst om sin hälsa, men lösningarna är inte alltid så lätta som att säga att lchf är frälsningen. Och det är nog just där termen sekt kommit ifrån, att vi andra utomstående predikas med just denna frälsning. Men men…

bustas
0

AlbaStiffler: Japp, precis så är det. Många av oss vet bättre än läkare. Förvånad.

Pasi
0

#16 Jag tycker om att provocera ibland, men försöker hålla mig till rätt tunna. Större utmaning då.Flört

#15 Dags för köksbyte eller räcker det med spackel och färg?Skrattande

[Stella69]
0

Hehehe, nä så illa var det inte. Sopkvasten och Ajax räckte.Skrattande

Enda gången jag gett "på nöten".

Mervi
0

#22 Skrattande

JonasDuregard
0

#0 Det är ju väldigt svårt att bilda sig en uppfattning av vad du syftar på, eller att tala för någon slags grupp av LCHF-motståndare.

Det finns så klart LCHF-anhängare som är aggressiva, och det finns så klart LCHF-motståndare som är för känsliga. Jag tror inte att detta säger något speciellt om endera grupperna.

När du säger att ni "nästan alltid" får kommentaren att ni är aggressiva, gissar jag att det rör sig om en retorisk överdrift? Eller är det verkligen så att om jag väljer ett par godtyckliga trådar här (med lite polemik i) så kommer det i mer än hälften av dem finnas ogrundade anklagelser om aggressivitet?

Skeptiker som grupp (vetenskaplig skeptisism, inte LCHF-skeptisism) anklagas ofta för att vara hånfulla. Det skulle aldrig falla mig in att detta skulle bero på att våra argument är så förkrossande att människor måste avleda uppmärksamheten (som någon i denna tråd resonerat). Snarare beror det väl på att några skeptiker är hånfulla (om det är mer utpräglat bland skeptiker än andra låter jag vara osagt), och människor har svårt att skilja på sak och person.

Jag förstår över huvud taget inte vad det är meningen att man skall kunna dra för slutsatser om LCHf eller dess kritiker/förespråkare utifrån det du påstår…

/J

kaisakavat
0

AlbaStiffler -  Hur trångsynt är du själv, som utgår från det motsatta - att vi inte vet nånting om vad vi håller på med?

Adur
0

#19 Jag fattar verkligen inte detta, att just LCHF:arna skulle vara trångsynta. Eller som du säger, my way or the highway. Ibland läser eller hör man just det i olika sammanhang, men jag får inte ihop det.

Om det är något som kännetecknar LCHF-förespråkarna, är det väl motsatsen? Här pratas det om att man kanske ska öka kolhydraterna en aning, eller minska på mejeriprodukter. Ät mer grönsaker eller skippa nötterna. Testa att motionera för att få igång förbränningen, eller se över din stressnivå. Ät en potatis eller ta D-vitamin. Prova fakir eller omega-3. Öka den totala kalorimängden eller tvärtom, minska den.

Kort sagt - några färdiga lösningar ("my way") finns ju inte inom LCHF! Inte ens vad gäller kolhydratmängden. Alla uppmanas att testa på sig själva. Hur kan man då tycka att LCHF:arna är trångsynta/fanatiska/sekteristiska?

Är det så otroligt mycket högre i tak och friare tänk bland viktväktarna, träningsfreaken och GI-folket, eller vad är egentligen skillnaden som gör att de slipper sådana här tillmälen?

Zepp
0

Nu är ju detta främst ett diskutionsforum för de som äter LCHF eller liknande.. och nog kan diskutionens vågor gå höga mellan olika åsikter.

Skulle förvåna mig om det inte gör samma på veganforumen, där kanske någon menar att endast rawfood är äkta veganmat och att tillagadad mat är fördärvad ur näringssynpunkt.

Här har vi alltifrån vegetarianer till nollkolhydratare, med inslag av kaloribantare och träningsfreaks, folk med ätstörningar samt även de med överkänslighet.

Tror inte heller att LCHF botar allt, är man frisk spelar kanske macronutrientfördelningen mindre roll, kanske att bra matval är viktigare där.

Har man däremot problem med glukosmetabolismen och det som följer på det, vilket allt fler har, inte för inte som den västerlänska sjukan är relaterad till högt intag av snabba kolhydrater, billiga vegetabiliska oljor och skräpmat.

Inte tu tal om att de flesta frivilligt stoppat i oss det som orsakat våra besvär, i oförstånd eller för att vi tyckt det varit gott och struntat i följderna.

Men när man väl sitter där med földerna har man inte så stora val, speciellt inte som när officiella kost och träningsråd inte biter, speciellt omde faktist gör saken värre.

Sen så blir man väl inte heller speciellt lågmäld och tystlåten när man följer debatten och upptäcker att myndigheter och andra fört oss bakom ljuset, de har inte speciellt mycket att stötta sina råd med.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JAUS
0

Vissa väljer att tolka självsäkerhet som aggressivitet. De märker att de inte har några bra argument att komma med, så de anklagar en för att vara aggressiv. Ingen gillar en besserwisser.

[ErikSvensson]
0

En sak man inte får glömma är att saker ofta låter värre än vad de är på nätet. I och med att man varken hör tonläget, ser ansikts/kroppsspråket m.m så är det väldigt svårt att veta vad personen egentligen menar (det största problemet med internet ärligt talat, mycket feltolkningar..) Glad

yvonnel
0

Både Atkins och Annika´s intentioner har så vitt jag lyckats förstå handlat om att hitta balans emot övervikt/viktminskning från början.

Sedan har det över tid utvecklats till att dra till sig kroppsbyggare och i övrigt en massa olika sorts filosofer, för att inte tala om utgångsvikter.

Detta måste väl om något beskriva takhöjden här i jämförelse med tex viktväktarna och en massa andra svält och tortyr - metoder.

chrand
0

Det har skett ganska ofta att jag blir anklagad för att vara aggressiv när jag ifrågasätter något här på forumet. Eller kommer med egna teorier…Jag anser att många här inte har torrt på fötterna när de förklarar hur saker och ting ligger till.

Sedan är det rätt jobbigt att många "lönnfeta normalviktiga" blir anklagade för att lida av ätstörningar om de vill shapa till formen lite.