Slakta gris
Vi brukar slakta 1-2 ggr om året hos grannbonden.Nu är det snart dags igen och en del har man ju lärt sig av det gamla paret bla. att man ska ta tillvara så mycket som möjligt på grisen,men det finns gränser för mig.Inga fötter och trynen,tarmar. Men väl blod till blodpudding.De senaste gångerna har vi fått hjälp med styckning (vi gjorde det alltid själva förut)Men denna gången ska vi ta hand om det själva igen.
Nu till min fråga..nu har jag ju chansen att ta hand om allt… jag tänker på svålen,och fettet det som man putsar bort.
Hur/vad kan man göra?? koka ister? svålen vad ska jag hitta på??
TIPS Tack

Smält ister i stekpannan och häll sedan över det på rengjorda syltburkar. Används som smör.
Svålarna steker du i stekpannan tills dom blir knapriga, Jättegott!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Fläsksvålar!!! Mmmmmm.
Mums filibabba!
5barnsmamma! Lyckos dig som får träffa grisar… Det är mitt favoritdjur alla kategorier. Tycker de är underbara, både levande och som föda.
Kram!

Jo träffa grisar är alltid kul men det här är ju inga små gulliga man kramar precis….det är riktigt stora lunsar.
Men mer tips tas tacksamt emot.
Svålarna skär man dem i strimlor och i torr panna då??
Jag har köpt fläsksvålar en gång och det gick inte att äta tyckte jag,ingen annan i familjen heller. HÅRT HÅRT och en unken smak. Blir de hemgjorda bättre??godare??
Om du bara steker dem så smakar de ju som svålen på stekfläsk. D.v.s. gott!
Har kommit på en variant som jag gillar. När man ändå smälter ister så kan man låta långa svålstrimlor puttra med. Eftersom värmen är svag blir de inte knapriga utan sega. Det är som att äta kolasnören med fläsksmak. 
Tror inte de blir så goda att spara dock. Men man kan ju fritera om dem när man ska äta så de blir mer knapriga.