Tips på smulpaj?
Hejsan alla rutinerade och kunniga!
Är ganska ny på det här, och har fallit ur och in sättet att äta i perioder. Har nu kört en hel vecka, med lite varierat resultat. Men imorgon börjar en ny fräsch vecka.
Dock så undrar jag om någon har ett bra tips på smulpaj? Är nämligen verkligen ett smulpajsmonster, och älskar själv smulet! Men hur gör jag något liknande á LCHF?
Förstår ju att jag skulle kunna experimentera mig fram till ett recept själv, men tänkte bara kolla om någon har ett recept i bakfickan som är väl utprövat? :) Vill ju hemsk gärna åt den där smuliga effekten som mjölet åstadkommer.
/Sofia
Den tycker jag fungerar rätt bra faktiskt! 
Den här är hyfsad men var försiktig med ägget, blir det väldigt blött så fortsätter det vara så.
Smuldeg blir jättegott på mandelmjöl (mixa med kraftig mixer). Gör sen som vanligt, men ös inte på sådana mängder som man gör med vanlig smuldeg. Ett tunnt lager över rabarberna eller vad det är räcker och det blir jättegott, lite mindre volym än man är van bara.
Tack alla! Vad härligt med så snabb respons :) Nu har jag ju en del att testa, men en följdfråga då, hur ska man ställa sig till sötningen? För socker och smöret i traditionell smuldeg smälter ju samman och blir härligt kolaseg i min variant i allafall, men hur göra á LCHF? Uppnås samma effekt med sötningsmedel eller är det att rekommendera att utelämna sötningen överhuvudtaget?
Ja, med min variant kan du nog glömma det kolasega. Det blir mer smuligt bara, men gott. Jag använder stevie och ibland en gnutta vanligt socker, men det är ju upp till vara och en vad man vill stoppa i sig.
Okej, tror jag kan offra kolasmaken med tanke på alla andra fördelar kosten har, känns som petitesser i sammanhanget :D
Men nu har jag i allafall lite att prova, tack så mycket för svaren :)
Jag blandar hackad mandeloch paranöt, kokos, smält smör och lite sukrin som pajtopping. Väldigt gott att först steka äppelklyftor i smör, kanel o kardemumma och sedan grädda m smulet ovanpå. Tar kanske 1-2 äpplen och resten hallon för att hålla kolhydratnivån låg. Servera med creme fraiche smaksatt med vaniljpulver!
Oj vad gott det där lät!
Det ska jag absolut prova. kan ha smulpajskalas hela veckan lång! Hur står det till med blåbär kolhydratsmässigt? Blåbär med smul och vanilj-fraiche låter supergott i mitt huvud i allafall :D