Knapriga chips??
Jag är helt galen i chips, och trots att jag får trycka i mig hur mkt krispigt bacon, ugnstorkad parmaskinka eller delikata hemgjorda ostbollar, så kan jag inte låta bli att sakna just potatischips! Därför tyckte jag att det var rena lyckan när jag insåg att kålrot är förhållandevis kolhydratssnålt (ca 6,5%) och ju väldigt likt potatis…superbt att göra klyftor av som alternativ till klyftpotatis med kött och sås, men tyvärr inte lika bra att göra chips på… Såhär gick jag till väga:
Jag hyvlade en ordentlig bit kålrot i tunna skivor, sen la jag dem i en skål, hällde på lite rapsolja och blandade allt med händerna tillsammans med kryddor (dill- och grillkrydda). Bredde ut allt i en form och bakade på kanske 175 grader en stund, tills de började bli brända i kanterna… men tyvärr blev de bara knapriga längst ut, där de dessvärre också var svarta! Annars är ju kålroten ett bra alternativ (bättre än t.ex. rättika som jag också provat), men hur fasen ska man göra för att få dem sådär krispiga och inte bara mjuka? Smaken var det ju verkligen inget fel på. Tror ni det kan funka om man först torkar skivorna innan de kryddas och ugnsrostas, har ni några förslag?
Har du provat att göra ostchips?
Riv välsmakande ost och dutta ut högar på bakplåtspapprad plåt.
Grädda tills de fått aningen med färg. Inte för länge för då blir de för spröda och lite illasmakande.. tycker jag.
Hmm, du kanske kan fritera dem först i kokosfett, sedan låta dem torka upp på hushållspapper innan du torkar dem i låg temperatur i ugnen? Med salt på?

Jag tycker att friterade fläsksvålar är bästa substitutet för chips.
Tack #1 och 3 för tips, det är dock inte vad jag riktigt är ute efter just nu men absolut nåt jag ska prova - ostchips är ju skitlätt att göra, fläsksvålarna… tja, dem ska jag bara hitta också. :)
#2, kan man fritera dem i nåt annat? Läst om kokosfettet och att man helst ska köpa det ekologiska (?) på hälksokost, som utfattig student är det inget jag har råd med… tänkte liksom, laga själv = laga billigt! Däremot att fritera, rinna/torka av och sen torka i ugn lät som en smart idé! Fast jag har ingen aning om hur man friterar utan fritös… självlärd när det kmr till matlagning och vägrar använda kokböcker, thank goodness for internet ;)

Det är inget fel på kokosfettet som finns i affärerna (annat än att det är tillverkat av Unilever), jag använder det alltid för stekning.

Jag brukar skiva haloumi ganska tunt och steka i torr stekpanna, blir jättekrispiga och goda!

Testade nyss med en blandning av prästost, äggula och pofiber.
Känns riktigt krispigt och bra. Flöt inte ut ordentligt, ska ta mindre pofiber nästa gång.
Jag har börjat göra ostchips igen. Tidigare provade jag en gång, men gav upp då de blev "gummiliknande". Inte alls vad jag hade förväntat mig. Men nu har jag hittat nyckeln till perfekta chips, iaf. när det gäller min ugn och den osten jag använder.
Jag tar hushållsost (26%-ig) och hyvlar. Viker varje ostskiva på hälften och lägger på bakplåtspapper (jag får plats med 16 st). På med lite hemmagjord grillkrydda och in i ugnen på 150-175 grader (har ej varmlufts) tills de blir knapriga, men ändå inte brända. Man får kolla då och då.
Till chipsen brukar vi göra dipp bestående av Creme fraiche, majonäs, dill, örtsalt och svartpeppar.
Kanske kan vara värt ett försök? Det gäller bara att man inte ger upp om de blir sladdriga första gången.

Ett tips är att fritera i rapsolja, det är mycket billigare och i min smak godare! Man kan fritera det mesta, succhini, aubergine, rotselleri, kålrot, rödbeta, blomkål, lök (Jättegott), antingen bara rakt av eller panera i ägg och t.ex pofiber eller sesam. Lycka till!
Min syster har en elektrisk torkapparat där hon torkar tunna äppleskivor, det blir jättegott. Äpplena kommer från egna träd-alltså obesprutade och normalt långsam-mognade efter vårt klimat.
Jag hade tänkt att köpa en sån där tork, kostar inte så mkt på claes olsson men så kom ju nya tankegångar om bl.a LCHF in i bilden så jag kom liksom av mig.
Ska nog tänka om, grejen funkar ju till svamp också och kanske till olika sorters rotchips. Hållbarheten blir nog större om man bara tänker på att hålla dem i tättslutande burk. Tänk på att det ska vara TUNNA SKJVOR.
Fettet kan man ju lägga till som goda dippasåser och då få bättre kvalitét, slippa kletet dessutom, tycker nog att det blir tillräckligt med fettstänk att tvätta bort i köket ändå.
Friteringsoljan som inget avlopp tycker om att hantera slipper man ju också.
Fast om du vill fritera så kan du ju hellre köpa kokkofett, du vet, det i silverpaket som säljs i livsmedelsaffärerna. Det tål ju hög värme, bättre än rapsolja och är inte dyrt.
jag steker baconskivor i rejält med kokosfett på lite lägre värme än vanligt - de blir nästan som friterade - och jättegoda..jag vill ha mina bacon spröda - och dom blir superspröda men utan mörk färg 
jag gör det inte så ofta längre för jag upplever baconen som salta - kan ju prova att vattna ur baconen nästa gång innan jag steker.. men väl värt att prova, det går inte åt lika mycket kokosfett som när man friterar..
Monica Hansson
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#5 min mataffär (medlem i matrebellerna) säljer ett kokosfett i silverpaket fron ALBA i Dalby. Ser likadant ut som det från Unilever så det gäller att hålla koll på vilket som är vilket.

Har sett det också och köper det numera, finns på Citygross i staden jag bor. Dock tycker jag de ser relativt olika ut, inte så att man riskerar att ta fel om man sett dem båda några gånger. Unilevers variant är inte mer än en blå text det står Cocos på medans det från Alba har lite mer färger, eträd som jag antar ska föreställa en kokospalm t ex.
#5 (eller någon annan som vet) Vad är det för fel på kokosfetter från unilever?
Det är väl illa nog att det kommer därifrån.
#17 Varför då? Vad är det för speciellt med unilever?
Unilever tillverkar becel. Man menar att denna onaturliga produkt i marknadsföringen framställs som livsnödvändig medan vanligt naturligt fett säkert är livsfarligt. Denna marknadsföring är oetisk och produkten bara en onaturlig girig pengamaskin.
läs mer på

Just kokosfettet är det inget fel på, men Unilever står bakom så många skadliga produkter såsom margarin med transfetter, så det tar emot att stödja dem genom att köpa deras produkter.
#20 Men ska man tänka så kan man ju inte heller köpa kaffe, te, kläder eller annat tillverkat i länder långt bort. Det är oetiskt med transporterna och barnarbete. Man kan inte heller äta något där reklamen kommer med ett påstående som inte stämmer till 100 %, man kan inte äta kött som man själv inte slaktat för då har djuren växt upp i en hemskt miljö med dålig mat, och deras foderproduktion har bidraget till miljöförstöring och till döden av tusentals gnagare. Fisk kan man inte äta för haven är utfiskade… Vad ska man då äta?
Man kan bara äta etiskt om man enbart köper produkter som är både KRAV, Fairtrade och lokalproducerade, samt att köttet ska vara från bönder som skött om djuren bra. Det blir inte många produkter man kan äta då…
Jag tycker inte man ska snöa in sig på ETT bolag och säga att inte köpa deras produkter för att de ljuger? Det finns hundratusentals bolag som ljuger och är extremt oetiska på mer än ett vis.
Speciellt inom köttindustrin, och jag tror de flesta här äter kött…
Oj, oj!
Det är stor skillnad i nyttighet på kokosfett och kokosolja (som är det man köper i hälsokosten tex.)!
Wiki på engelska har en bra förklaring.
Den hårt processade oljan (olja är ju fett…) blir till sist Silverpaketen. Den oljan/fettet klarar högre rumstemperatur (25) utan att smälta och den luktar INTE kokos.
Kokos-jungfruolja luktar och smakar kokos och är kallpressad och INTE processad. Smälter då vid lägre temperatur och blir oljig så att säga.
Bättre alltså att köra på schysst rapsolja än med Silverpaketet om man tycker kokosoljan är för dyr (har inte hittat någon som inte är ekologisk, bra iofs, vi käkar eko så gott det går, dyrt men globalt!), både ur hälso och Unileversynpunkt.
Lycka till från en som inte äter eller köper något från Nestlé heller…
Märker ingen som helst skillnad på cocosa pure och silverpaketet. Det blir ju precis lika "oljigt" om man har det framme! Och smakar exakt lika. Pure luktar ju inte heller kokos. Cocosa är inte ekologisk iofs. Men dyr ändå.
Ännu så länge har jag inte sett att coccosa är annat än ekologiskt och dessutom har man inte använt kemikalier eller ångvärme för att pressa ut mer olja. Tillkommer hur oljan är paketerad och fraktad. Och faktiskt om det är någon vinst till dem som utför allt arbete.
varför skriver dom då inte ett ord om ekologiskt på sin info eller på burken? Iaf inte på den burk jag har hemma? Det brukar väl vara ett säljargument annars?
Står ju ekologiskt på burken med cocsa iaf den vergin som jag har
Det står ekologiskt och kravmärkt på båda mina cocosaburkar, den ena med smak, den andra utan..