Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fågelrätter
Läst 6587 ggr
vimsig
0

vi som väger under 65

Jag tänkte starta en ny tråd för oss som väger under 65 o andra som vill förstås.

vimsig
0

hoppsan, tråden bara hoppade iväg…..

Jag har ätit LCHF sedan 6/1 2010 och den främsta anledningen var att jag haft stora problem med min mage (IBS). Jag vägde 69 när jag började och väger nu 64.6 idag. Gick ner allt i stort sett jan-feb, har sen stått still.

Magen är i stort sett bra och jag mår toppen nu.

Helst skulle jag vilja gå ner till 60 men jag har inte bråttom, vill främst få kroppen o hjärnan (och omgivningen) att acceptera att så här kommer jag att äta framöver=vill viktnormalisera mig om ett tag.

Det har ju tidigare varit en o annan diet som passerat min kropp med skiftande resultat.

Jag tränar mycket (främst löpning) så då gör det inget om kroppen blir lite lättare.

Är det någon som är inne på detta spåret och vill delge tips o tankar o kanske mått o vikt också.

Vad äter ni, hur tänker ni och hur ser framtiden ut?

Det är alltid lite kul att läsa om andras lyckandeGlad

Dagens mått är: 64,6 kg, 98 cm stuss, 74 cm midja, 89 cm byst.

vimsig
0

Det här blev helt fel - sorry!

colorful
0

Tjänare!

Jag hänger gärna på här :)

Har ätit LCHF till och från i 1.5 år. När jag började vägde jag ca 52 kg och kände att jag faktiskt behövde lägga på mig ett par kilon, i alla fall på vissa ställen. Så blev det också. På en liberal LCHF-kost hamnade jag på ca 55 kg och stod rätt stabilt där. Men sen några månader tillbaka har jag ätit high-carb-high-fat och haft problem med mängden mat, och som resultat väger jag nu 61 kg.

Jag är 166 cm lång och alltså inte överviktig, men jag är inte särskilt kurvig till kroppstypen, utan allt fett sitter på magen i stort sett (90 cm runt magen under naveln). Därför är 61 kg för mycket för mig. Jag har inte heller några muskler på kroppen och motionerar sällan bortsett från promenader.

Det jag vill är att bli av med allt magfett, få mer muskler och må allmänt bra. En UFO-kost utan mjölk och minst 2 motionspass i veckan känns som en plan!

Mijamija
0

Kul det bättrat sig med magen din:)

Jag fick själv diagnosen Intestinal Pseudo Obstruktion för ca 15 år sedan, det är oxå en kronisk magtarmsjukdom som nog påminner om ibs…men det gör ju i regel alla magåkommor mer el. mindre.

I mitt fall är det tyvärr mer, men lever med mina mtt mätt ett normalt o njutningsbart liv:)

Jag har, redan innan det blev "poppis o inne" med Atkins, LHCF, stenåldersdiet, South Beach etc  ätit Low Carb i massor av år o denna kosthållning kom jag fram till själv, mkt pga att jag tävlat i bodybuilding.

Jag tränar nu med mer balans i livet o bla mer cardio. Jag väger just nu 67 o är 172 lång o har som mål att kapa några kg till, men som sagt, det får ta sin tid. Där är en hel del muskler kvar o de väger ju en del.

How ever, Low Carb rocks:) Synd bara att man i många fall blir betraktad som konstig bara för att man inte frossar i vetemjöl, socker o potatis.

Men så är det ju med allt i detta landet-faller du utanför ramarna på något sätt så tittas det snett…men jag ser det så här: Rättar man sig inte i ledet så står man först i egen kö:)

Ha en bra dag!

lgunnestrand
0

Rättar man sig inte i ledet står man först i egen kö - vilket bra uttryck! Ville bara säga det…

[Thesoulforged]
0

Målet är 54 kg ligger och pushar mot 60.. vill bli av med sötsuget också.

Chinilla
0

Den här tråden vill jag gärna hänga med i. Min startvikt när jag började med lchf var 66,4 kg. Målet är förmodligen någonstans mellan 58-60. Det hänger ju helt på hur jag trivs med kroppen då. Jag har förr känt mig mest trivsam i den vikten, men med lchf kan ju kroppen omforma sig endel så det är ju inte omöjligt att det blir annorlunda nu.

Hur som helst är jag nu inne på min 7:e vecka. Vikten rör sig långsamt långsamt neråt, men det är helt enligt förväntan för mig. Får vara glad om vikten överhuvudtaget vill gå neråt med tanke på den lilla "övervikt" jag har. Jag äter också väldigt frikostigt. Tycker det är trevligast så och så länge det funkar så ser jag ingen anledning att ändra. Gällande vikten så skulle nog många inte kalla det övervikt. Framförallt inte om man ser mig med kläder på. Men min mage var verkligen rätt utåtstående när jag började. Mätte då 88 cm över naveln. Och då jag varit väldigt smal nästan hela mitt liv, så känns det extra pålägget nu inte trivsamt. Det känns helt ärligt som att jag gått runt och haft en kudde på mage. Exakt så känns det rent fysiskt, som om man bundit fast en kudde där. Otroligt irriterande och har gett mig väligt stor vantrivsel med kroppen. Men nu börjar det bättra sig. Är nere på 63,8 just idag. Får se hur det fortsätter. Det hoppar lite uppåt och neråt, men hittills har tendensen varit neråt.

Tränar gör jag däremot inte så väldigt mycket. Jag tränar när jag har lust, vilket ofta blir rätt periodiskt. Att tvinga sig ut på något bara för att…känns helt enkelt inte som någon större vinst med. Jag ska ha lust med det om det ska bli. Så som det är just nu blir det bara någon promenad imellanåt. Ibland mer och ibland mindre.

sophia87
0

Hänger på, jag också!

Är 22 år, 172 cm lång och väger ynkliga 49 kilo. Jag började också med lchf för att få ordning på min ibs-mage. Det har gått sådär, får jag väl säga. Men alla andra fördelar med kosten gör att jag inte överger den i första taget! Har på sistone blivit mycket strikt för att testa hur magen reagerar, och har mycket mindre gaser men fortfarande ganska besvärliga smärtor. Förstoppningen har dock släppt, och jag tänker mig att om jag fortsätter strikt så kommer mag-tarmsystemet få chansen att "läka". Problemet är att jag går ner i vikt, vilket jag inte riktigt har råd med…

[godisboll]
0

En till tunnis. 170 cm, 48 kg. Ätit LCHF sedan januari 2009. Har blivit av med ledvärk och trötthet och kunnat sluta medicinera mot ADHD tack vare min kostomläggning. Försöker gå upp i vikt, men mår helt OK trots undervikten. Orkar med det mesta jag vill orka med och min lätta kropp är helt klart en fördel när jag springer, vilket jag älskar att göra.