Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 9872 ggr
Uttelille
0

Äta när man jobbar natt?

Min pojkvän jobbar natt. Börjar kl 18 och jobbar till 06.30. Han äter lagad mat kl. 12 på natten.

Hur är det egentligen? Finns det mycket forskning som stämmer när det sägs att det är sämst att äta mellan 00.00-05.00 på natten/morgonen. Ska väl ha något med att förbränningen är som sämst då?

Man vet ju att studier ofta inte stämmer. Men vad säger folket här?

Hittade inte när jag sökte på forumet.

Pv544
0

När jag jobbade natt så åt jag ofta runt 1-snåret, men då började jag lite senare än din karl.

Sen beror det väl på vilket slags jobb man har, och hur man tar sig hem. För min del så prioriterade jag att må bra och hålla sig pigg så man kunde köra hem också. Slarvade jag med maten tycker jag att jag blev tröttare.

Men vissa arbetskamrater jag hade åt bara youghurt och nån macka på natten, men jag tror att om man kan äta riktig mat så är det väl att föredra.

Skepparkrans
0

Jag tror inte att det finns någon forskning som visar att det skulle vara bättre eller sämre att äta vissa klockslag på dygnet. Jag kan mycket väl tänka mig att ämnesomsättningen är nedsatt efter midnatt om man har varit vaken sedan kl. 7 på morgonen, men om man har sovit middag eller jobbat natten före och sovit till kl. 15.00 har jag svårt att tro att kroppen skulle fungera annorlunda nattetid än vad den hade gjort mitt på dagen om man stigit upp tidigt på morgonen.

Sådana här "sanningar" som man får höra om hur man skall äta och bete sig är ofta tagna ur luften eller baserat på missförstånd. Det kan mycket väl finnas en studie som utgår från att en normal dag börjar tidigt på morgonen och att ämnesomsättningen börjar gå ner efter att man har varit vaken i 18 timmar och att det i sin tur har lett fram till att folk tror att man inte "skall" äta efter midnatt. Men förmodligen finns det ingen studie alls, utan bara gissningar och skrönor.

OneManArmy
0

naah är en myt att man inte ska äta sent, innan sängående, på natten osv osv.

Det är det totala kalori intaget som det handlar om, och det kan man se över ett dygn, en vecka, en månad eller hur som helst.

Rynna
0

Jag tror inte att det är en myt. Oavsett om man är vaken eller inte tror jag inte att det är bra att äta på natten, då är tarmen inställd på reparation och behöver vila. Hormoner och dygnsrytm förändras inte helt bara för att man är vaken. Är vad jag tror, men inte heller jag har några källor.

Aniara4
0

Jag tror också det kan finnas anledning att låta bli att äta på natten. Jag jobbar natt ibland, och jag tycker man känner tydligt att allt går ner på lågvarv framåt småtimmarna. Jag blir i alla fall trög och frusen och kan få ett rejält sötsug framåt 3, som jag aldrig har annars nuförtiden. Mår lite illa också, men det verkar bara vara jag…

Sen blir jag ändå inte så hungrig de där timmarna, bara lite sötsugen som sagt. Inte går man lika mycket på toa heller.

Jag brukar äta middag vid 23 när patienterna förhoppningsvis somnat, och ta den sista kaffekoppen strax före midnatt. Sedan försöker jag ligga lågt och bara ta någon kopp te. Men det händer att jag blir sugen och tar något litet, gärna kokosplättar med hallon eller något sånt som är för sött att äta till vardags (jag jobbar inte natt så ofta, så det känns ok att äta liiite mer kolhydrater än vanligt för att orka med). Smaksatt bubbelvatten tycker jag också är gott att ha då.

Sen äter jag frukost/dricker äggmjölk vid 6-7, fast jag egentligen inte är hungrig då heller.

[Pennylane1]
0

hörde en sömnforskare på radion, inte samma sak men hon talade om vargtimmen, hur trött och "borta i huvudet" man är då om man vaknar men menade att för dem som jobbar natt ställer kroppen om sig så då blir det inte så, kan hända att det kan gälla även tarmfunktionen?

Aniara4
0

Jag tror det är olika hur lätt man ställer om sig. Jag har jobbat med ett antal mer erfarna nattarbetare. och för en del funkar det hur bra som helst medan andra erkänner att de har fått problem av det. Ett vanligt problem är att man får sömnsvårigheter, inte bara när man byter från dag till natt utan kroniska svårigheter att somna oavsett tid på dygnet. Man brukar kunna se ökningar av allehanda sjukdomar, hormonrubbningar osv också i större studier av nattarbetare, men det finns såklart individer som mår hur bra som helst och passar för nattarbete.

Själv trodde jag det skulle gå bra eftersom jag är en utpräglad kvällsmänniska och har haft tendenser att förskjuta dygnet tidigare, men jag märker att jag inte mår bra av det och tänker sluta jobba natt. Jag har börjat få mycket lätta sömnsvårigheter ibland (vilket inte skulle vara nåt konstigt för någon annan, men för mig som alltid somnat i samma ögonblick som huvudet träffar kudden är det en varningssignal), och jag mår rätt kasst på småtimmarna.

Men som sagt, jag jobbar natt sällan, och det är möjligt att man ställer om till en annan dygnsrytm , eller åtminstone att vissa klarar det. Det går ju att flytta till andra delar av världen. Ett problem är väl att många nattarbetare vänder dygnet "rätt" under sina långledigheter, för att det är lättare att få ihop det med familjen och samhället så.

Uttelille
0

Killen har ett arbete där han är ute och går mycket hela nätterna och han har inget problem med övervikt. Men tänkte ändå det kunde vara intressant att höra sig lite för.

Sanningen är faktiskt att han gått ner 10 kilo sedan vi blev ihop. Han blev gladare och återupptog sin träning och dessutom har jag fått honom till att gå från margarin och miniprodukter till smör och fullfeta produkter. Han äter även mer rotfrukter istället för potatis och pasta osv. Det är kul :) Och inte gick han upp i vikt av de feta produkterna :)

Men ang ätandet på natten. Han behöver ju lite energi när han jobbar så många timmar. Men så länge han inte far illa av det så borde det ju funka som det är.