Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 26781 ggr
hijk
6

Bambuskott och vattenkastanjer

Är det ok? kan någon reda ut hur många kolhydrater/100g dessa egentligen innehåller?

egensinnig
0

Jag kollade på fineli.fi och då har bambuskott 1.7 g och vattenkastanj 20 g.

Som alltid beror det på hur mycket kolhydrater man vill äta och från vilka källor. Om du inte har problem m sockersug som triggas lätt ser jag inga problem med att äta lite vattenkastanj emellanåt - ofta är det ju väldigt liten mängd.

Bambuskott är ju ett bra alternativ - ska inhandlas!

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

egensinnig
1

#2 Den listan innehöll varken vattenkastanj el bambuskott, Zepp :-)

Zepp
0

Oops.. det trodde jag.. iallafall innehöll den kastanjer.. doppa dem i vatten kanske. Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gun92884
0

Detta ar fran Buzzle.com:

Carbohydrates
The amount of carbohydrates of water chestnut is found to be high. Total carbohydrate content per serving (62 g) is 15 g. Fiber count in half cup of water chest is 1.9 g. Being high in carbohydrates, the vegetable is definitely excluded from a low carb diet.

Har ger de kh per portion som raknas som 62 g och det ar 15 g.

Fiana
0

du kan också titta på burken :)

Det varierar lite på sort, men bambuskott och minimajs ligger normalt lågt men vattenkastanjer tyvärr lite högt.

Wildrat
0

Men mungböngroddar innehåller bara lite kolhydrater…

yvonnel
0

Mrs.Cheng vattenkastanjer , Kh 10,5. stod på burken.

Mooniq
0

Blue dragon - bambuskott 2.3 g kh/100 g Nettovikt 225 g - avrunnen vikt 140 gram

Blue dragon - water chestnuts 8,5 g kh/100g - Nettovikt 225 g - avrunnen vikt = 140 g

Dessa två använder jag när jag gör curryckycklinggryta

smör, vitlök, curry, sambal oelek, grädde eller kokosmjölk, kycklingkött, bambuskott & vattenkastanjer… inga mer grönsaker till så jag tycker att det blir en hygglig gryta.

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

yvonnel
0

Det ser göragött ut att döma av ingr, att döma.

Mooniq
0

Den är supergod - jag gillar stark cyrrykyckling. 3-4 port.

1 rå Kyckling i bitar eller 4 kycklingfiléer, delade i bitar

2 msk smör, 3-4 pressade vitlöksklyftor, 3-4 tsk curry, 2 tsk Sambal Oelek. Smält ner detta, bryn köttet - det behöver inte vara genomstekt.

tillsätt vattenkastanjerna och bambuskotten.

Häll i:

3 dl grädde - koka på lägsta värmen 45 min.

(Eller 1 burk kokosmjölk - koka på lägsta värme 15 min.)

Tillsätt på slutet:

1 paktet Philadelphiaost - reder såsen och gör grytan tjock och krämig.

Monica

yvonnel
0

Verkar hur gott som helst men varför är det olika koktid om man väljer kokkosmjölk eller grädde?

Tipset med Philadelphiaost får en extra stjärna i protokollet.

Har du gjort näringsvärdesberäkning? Hur står fett i förhållande till prot.?

Mooniq
0

Grädden tjockar till sig lite med längre koktid - kokosmjölken gör det inte. Jag tillhör dom som får låta bli mejeriprodukter för att kunna gå ner viktmässigt, därför provade jag kokosmjölk, kokade den lika länge som grädde men den tjockade inte till sig alls.

Philla-osten gör underverk i grytor. Kan räcka med ½ paket, beror ju såklart på hur tjock sås du vill ha. Använder även Philla i köttfärssås och även i andra köttgrytor.

Jag har inte räknat på näringsvärdet - men har börjat använda kokosfett så jag plussar ibland ner lite extra kokosfett i grytorna. Jag blir mätt - det är huvudsaken för mig

Skrattande

Monica

majlis
0

vilken god kyckling gryta ska prova. Ska prova med kokosmjölk.

yvonnel
0

Sist jag öppnade en burk kokkosmjölk så hade den "slagsida" eller allt fettet hade samlats i andra änden så kanske man kan ha tur ibland att den inte är så ´vattnig´.

Fick precis tag på ett gammalt minne från 1968, jag jobbade då i en familj i San Francisco, de hade 3 st adopterade barn och ett av dem skulle döpas - det blev stor fest med formell kyrka och mottagning i hemmet efteråt där det bjöds på vattenkastanj fylld med rysk kaviar och till det fransk champagne.

Så i brist på idéer ………

Ofelia
1

Jag använder alltid kokosgrädde istället för kokosmjölk i grytor , det blir tjockare konstistens och gooodare. Äter inga mjölkprodukter och kokosgrädden är min bästa vän!

Mooniq
0

.. jag har inte hittat kokosgrädde än.. bara kokosmjölk.. jag får hålla ögonen öppna vid nästa stor-handling…Skrattande

Wildrat
0

#17 Ofta står kokosgrädden på samma hylla och i nästan likadana förpackningar som kokosmjölken. Läs noga på alla förpackningarna, på en stormarknad är det ofta på detta vis.

Ofelia
2

Kokosgrädden från Santa Maria finns i lila pappersförpackningar i två storlekar. I de butiker jag handlar i brukar de finnas på "asiatiska" hyllan.