Väger ???
Hej på er.
Nu måste jag bara få fråga en sak. Det verkar som om många av er här har full koll på exakt hur mycket ni äter.?
Håller ni på och väger maten hela tiden, eftersom ni verkar veta att ni äter exakt si och så mycket av kolhydraterna t.e.x.?
Och även av fettet och proteinet. Känner mig stressad av att det kanske är så man måste gå till väga för att få några effekter av LCHF mer än att det är gott och trevligt förstås.
Jag är ju gammal Viktväktare sedan 30 år tillbaka och jag ORKAR helt enkelt inte börja väga maten igen.
Det är ju därför jag är där jag är nu igen. Med vikten alltså. 10 kilo över normalvikt.
Jag har tiitat på Cal Counter, men jag bara ORKAR inte använda den.
Försöker äta så bra som jag kan neligt vad jag läst mig till att man ska äta. Som sagt inga hälsovinster ännu, men någon av er sa tt det kan dröja ganska länge om man haft det lite besvärligt länge.
Som jag sa så har jag mått hemskt dåligt i 7 år nu sedan min son mördades och jag undrar ju förstås om jag någonsin kan må bättre. Men detta är ett desperat försök att få tillbaka något av min energi. Den är på noll och intet.
Tacksam för något tips / Mvh Rosalie
Hej Rosalie. Jag är på min 5:e dag o varken väger eller räknar på vad jag äter. Hitentills har det gått jättebra. Em matdag för mig kan ungefär se ut så här:
Frukost 2 stekta ägg i smör med ett halvt paket bacon
Lunch biffar jag gjort med grädde, kyckling eller något kött med en stor klick majonäs och en stor bit fetaost
Eftermiddag(vi äter inte middag förrän vid 21 på kvällen) tonfisk blandat med svartpeppar och creme fraiche plus lite turkisk yoghert med bär
Middag igår var det tex fläskfile inlindad i bacon med cremefraichesås blomkål med en stor klick smör.
Jag äter stora portioner men har på den här tiden blivit av med 4,1kg
Lycka till o ät när du är hungrig mycket fett mättar väldigt bra.
Hej Rosalie!
Jag är också gammal viktväktare och jag har gjort nu som jag gjorde då… vägde i början för att få ett hum om hur mycket matvarorna väger. Calcounter har varit till mycket stor hjälp nu i början.
Jag har nu ätit den här kosten i drygt fyra veckor, jag för fortfarande in vad jag äter men väger inte om det är samma ingredienser utan går efter ett hum. Att jag fortfarande för in det är för att jag vill hålla lite koll.
Känner du dig lite sugen förutom de riktiga målen rekommenderar jag en kopp kaffe eller te med en klick smör, det mättar riktigt bra och ökar på dagens fetthalt, att ta en frukt som man gjorde som viktväktare triggar sötsuget så strunta i frukten. Vräk på smör eller fett på maten… det gör susen, du blir betydligt mättare och står dig längre.
Jag har som du, ca tio kilo att gå ner, än så länge har jag tappat tre men midjemåttet har minskat 6 cm. Även om jag just nu har stannat av lite fortsätter jag eftersom jag känner att byxorna sitter lösare och magen är betydligt plattare fast vågen fortfarande visar sju kilo för mycket.
Jag tycker att du ska försöka med Calcountern i alla fall ett par veckor så ser du att det går betydligt lättare sedan. Lägg in dina matvaror du använder mest så går det som en dans sen. Lycka till!
Om man inte köper något över 5% kolisar, alltid äter smör till varje mål, så behöver man bara kolla första gången man äter nåt i calcountern,. Jag skrev upp vad det blev varje mål och eftersom åtminstone jag äter mycke lika mat så vet jag nu proportionerna.Har hållt på ett tag, upp och ner och sidledes har det varit men nu så har jag träffat rätt.Lycka till !
Jag väger inte min mat. Har hyfsat bra ögonmått (efter lång erfarenhet av bantning i livet *s*) och utgår också från vad det står på paketet och måttar upp ungefärligt. Sedan blir jag dessutom väldigt mätt av denna mat och har svårt att äta mycket mer än såhär.
Jag har varit med en vecka och har gått ner -2,1 kg.
En dag för mig ser ut ungefär så här:
Frukost
2 hårdkokta ägg som jag delar och lägger ex. en klick kräftost på (mjukost) eller kaviar
4 skivor rökt skinka - rullade och fyllda med philadelhiaost
och lite gurka för jag måste alltid ha någon grönsak till för det lättar upp den "feta känslan" (jag mår lite illa om det känns för fettigt)
**
Lunch
**Sallad på isbergsallad, gurka, alfagroddar, fetaost, olivolja
2 lövbitar med vitlökssmör på
_
eller när jag inte förberett någon lunch
_1 liten burk keso
1 burk tonfisk i olja
Tärnad gurka
Middag
Stekt laxfile. Lägger fetaost på laxen i slutet av stekningen.
Spenat redd med enbart vispgrädde
Annat gott att ha till middagens kött/fågel/fisk är blomkålsmos!
Lycka till!
Finns det fler som är vegeratianer här som äter LCHF……Vad äter ni? Hur varierar ni maten…..jag äter ändå fisk och ägg, men vet snart inte vad jag ska äta. Allt står mig upp i halsen……
Makkemia:
Courn-filéer innehåller 6 g kolh. / 100 gram varav endast 2 g socker så om du kör Atkins behöver du bara räkna det sistnämnda.
Annars kan du ex. göra:
» Vegetarisk lasagne med aubergine, bladspenat, tomat (obs ca. 3 kolh per tomat) varvat med ost och vispgrädde
» Blomkålsmos
» Quornfärs fyllda squash. Dela squah på hälften, gröp ur, fyll med quornfärsen kryddad efter egen smak, täck med ost och in i ugnen. Ringla sedan olivolja på.
» Friterad halloumi-ost. Mäktigt och gott. En fräsch sallad till det.
Listan kan bli lång. Det finns mycket gott att göra som är vegetariskt…
(jag var vegetarian i 6 år)
Lycka till! :)
Rosalie: Tror jag missat vad du och din son råkade ut för, om så är fallet så beklagar jag sorgen här och nu istället. Klart det är jobbigt. Det du varit med om var ju förstås mycket dramatiskt och traumatiskt och tar tid att lära sig leva med… Vi miste ett ofött barn 2001, och även om det inte alls var samma sak som du varit med om, så har jag insett att glömmer, det gör man aldrig- men man kan med tiden lära sig att inte låta sorgen ockupera ens kropp och själ all vaken tid. Kosten påverkar en hel del, så att du hittat hit är jättebra!
Jag väger och räknar på procenten då jag undermedvetet -
- känner att jag nog "unnar" mig lite väl mycket av mjölkprodukter och grönsaker samt hallon. Samt om inget händer med vikten, då brukar jag ta ett par kollar via CalC för att se hur det egentligen ligger till. Om du mår bra av kosten, utesluter uppenbara kolhydrater och går ner i vikt- vilket som sagt kan ta flera månader om du jojobantat innan- så tycker jag att man inte behöver räkna fettgram, kolhydrater mm. Lycka till!

nä jag väger absolut inte, mäter bara med ögonen och äter så jag blir mätt, mer eller mindre, samt oftare elelr mer sällan andra dagar…
Det brukar bli 2 ägg+½ paket bacon och tomat, kaffe+mjölk till frukost eller en tallrik fjällfil med frön
lunch och middag: 150-250 g kött/fisk/fågel med sås och kokta grönsaker+sallad
mellanmål: en näve mandel eller en bit ost eller ibland en frukt eller en liten burk keso feta/oliv, te eller kaffe. Dricker minst 2 liter vatten om dagen.

Oj, såg vad magma skrivit och hade visst inte läst ditt inlägg till punkt rosalie
Kan bara beklaga sorgen och hoppas du hittar din inre styrka att gå vidare trots detta . Jag har fyra barn och vågar inte ens tänka tanken att något hemskt skulle hända någon av dem.
*styrkekramar*

Rosalie - Det viktigaste är inte hur mycket man äter av respektive makronutrient utan vad man äter. Att modellera med %satser eller gram hit o dit är bara finlir. Lägg koncentrationen på vad du äter så ska det nog gå bra.
Hoppas du kommer må bättre snart!
Så länge jag inte äter något som innehåller mer än 3g (3%)kolhdyrater per 100g mat behöver jag inte väga maten.
Om jag skall komma upp till 18g kolhydrater per dygn, måste jag äta 600g av den maten och det rätt mycket…
Den som väljer att sätta gränsen på 5% (5g/100g) har lite mindre marginal för 400g mat blir 20g kolhydrater….
Det var därför jag valde just 3%.
Jag mäter och väger ALDRIG!!!
Det fick jag nog av under viktväktartiden
Numer pensionär i Nynäshamn
400 g mat blir 20 g ?????????? o
400g av något som innehåller 5% kolhydrater blir sammanlagt 20g kolhydrater.
400g är ganska mycket mat och håller man sig med ögonmått inom den gränsen på en dag behöver man inte väga.
Om man som jag verkligen villvara på den säkra sidan äter jag inget med mer än 3% kolhydrater för då blir det 600g sådan mat om dagen och jag kommer ändå inte upp till 18g kolhydrater.
Jag brukar ha gränsen mellan 10-15g om dagen efter max 3% principen.
ok, då förstår jag *s* trodde jag missat nåt.Äter kanske 250 gram av sånt som innehåller 2-5 kal så jag är nästan alltid under 15 gram per dag
Oj Rosalie vilken tragisk upplevelse du och din familj varit med om! Jag missade att läsa hela ditt inlägg utan började sätta mig och skriva ett inlägg baserat på de två första styckena i ditt inlägg.
Har lämnat ett inlägg i din gästbok.
Rosalie!
Jag väger eller beräknar ingenting, bara med ögonmått.
Tre delar kött/fisk/fågel + en del fett på tallriken. Äter tills jag är mätt.
Struntar fullkomligt i hur många kcal jag äter per dag, det kan säkert variera väldigt.
Jag tror på att förenkla saker och ting.
Kram!
Jag blir förvirrad…häller just nu på att ta mig igeonom sss bok och den är bra, lättbegriplig men jag stupar ändå på mängden mat…
Ibland blir jag skakis, yr, surrig i hela kroppen och undrar ifall någon vet vad det kan vara, fö funkar maten - men åter till förvirran; om jag önskar att väga 60 kg som målvikt, ska jag då äta 60 gr protein och 120 gr fett per dag? och så minimalt m kolisar som möjligt?
Förslag på vad 60 gr protein kan vara? Vad innehåller tex en bit kött i protein och ska jag verkligen behöva slå upp det varje ggn så jag inte överkonsumerar?
1msk majonäs/kokosfett/smör vad tror ni att det väger - jag har ingen våg?
Jag har ca 8 kg att gå ner så det sitter mer fast på mig känns det som.
#17 100g kött innehåller ca 20g protein så det behöver du inte slå upp. Så petigt är det inte.
1msk är ca 15g. Fettet behöver du ínte mäta/väga. Ta så mkt Du tänkt från början och så dubblar du det…

1 msk (15ml smör, majonnäs väger 13 gram.
Jag anser inte att man behöver fundera så mycket på andelar av protein och fett (om man nu inte finner nöje i det såklart)….och försöka styra kroppen.
Låt kroppen (hunger, smaklökar) styra dig!
Så länge du äter kött, fisk, fågel, ägg el dyl med smör så kan du i stort sätt äta i vilken mängd eller proportion du vill. Vräk inte i dig grädde eller grönsaker och undvik allt med mycket kollisar. Krångligare än så behöver det inte vara, normalt.
Pasi och Margareta - ni är ena små änglar!! Tack för svar.
Har noterat detta och ska och inser att jag måste äta mer fett.
TJIPP//Carol
100 gr kött är det likvärdigt med fisk och fågel också då?
Vågar knappt fråga 

Det mesta animaliskt innhåller mellan 12 och 23% protein….riktigt magert kött finns överst i skalan medans superfett kött och ägg hamnar längst ner.
Fisk och skaldjur ligger oftast i mitten.
Hmm, % eller gram7100 gr kött?
7100 gram kött?? Nu tappade jag bort mig.
En generell "regel" är som Pasi skrev, att ju fetare kött, desto lägre proteinhalt och tvärtom. T.ex 100 gram bacon innehåller ca 13 gram protein (dvs 13%) medan skinnfri kycklingfilé innehåller drygt 27 gram protein på 100 gram kött (dvs 27%).
inte 7100 gram kött Blev fel på tangenten, det gick lite snabbt Utan % eller gram/100 gr kött? 

NU FÖRSTÅR JAG
Vad bra! 

Förtydligande: % och g/100g är som sagt samma sak.