Jaktwurst stroganoff
Visste inte var jag skulle lägga detta recept, blir det bra under kött?
Jaktwursten jag använder är av finskt märke och innehåller bara 1 eller om det var 1.5g kolhydrater/100g
Jaktwurst stroganoff
4-6 portioner
600g Jaktwurst
100g lök
100g gul paprika
**2 dl crème faiche
**
**3 msk tomatpuré
**
1 kryddmått chilipulver
0,5dl vatten
30g olja eller smör
1 tsk paprikapulver
1 msk persilja
Fräs löken i smöret/oljan tillsätt korven och paprika.
Häll i crème fraiche och resten av ingredienserna och låt småputtra
på svag värme ngr minuter.
Var köper du Jaktwursten???

Har fått Ica Maxi att ta hem den i Borlänge där vi oftast handlar (de tog redan hem lördagskorven från samma ställe som kryllar av kolhydrater).. Rätt Pris och Willys tror jag har det i sitt sortiment.
Jag hittade korven idag, på City-Cross, men den innehåller E621=glutamat + en hel de andra E-tillsatser. Har du en Lidl affär i närheten så kolla deras korvar, där finns bättre alternativ.

Tråkigt.. Ja, vi får se om man hittar ngt bättre…
Ska kolla Lidl, tack för att du kollade hade ingen hemma och har ju precis kommit på att jag ska undvika E621, glutamat och allt va de nu heter
på allvar..
Var från början bara helt överlycklig att jag hittade en korv med så lite kolhydrater..
Jag visste inte heller om glutamater förr, det var nog Margareta här som berättade om det och jag har börjat lusläsa på innehållsförteckningen. Innan höll jag bara koll på sockret. Nu är massa man skall hålla reda på.
. Jag undrar hur mycket glutamat man fått i sig under årens lopp, att inte tala om transfetterna. Men nu när jag vet så kollar jag, bättre sent än aldrig.
Förlåt…
, jag blir ju faktiskt SJUK av glutamat, så jag måste undvika det…
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/glutamat.htm
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag tycker det är jätte bra att jag får reda på det.
Jag börjar med att jaga "elefanten" glutamat
Natti natt
Ok… jag tänkte kanske att KOLHYDRATER är elefanter… men visst för mig är glutamat definitivt en elefant…
Numer pensionär i Nynäshamn

Samma här Margareta! En gang nar jag lag pa sjukhus i Dalarna, kom min mor och dotter och overraskade med lite kinamat. Jattegott, men efterat fick jag en valdig hjartklappning. Visste ju inte da varfor, men under arens lopp har jag lart mig att jag inte tal sojagroddar och heller inte glutamat, som ju anvands friskt i kinamat.

Kolhydrater har jag redan jagat ner på nästan myggnivå (förutom under min sorgliga fuskperiod)så för mej är det glutamat som är elefanten i dags läget
Hittat ett recept på grillkrydda som jag gjorde i dag och känner mej riktigt nöjd med mej själv just nu..
Gjorde en köttfärsröra med mkt smör och denna och örtsalt och det blev riktigt mumsigt. (min bantarbiff)
Lägger in den på recept strax
Ingen som har recept på vanlig stroganoff a la LCHF?
Lidl har mkt korv och andra produkter för lchf - lågt m kolisar