Whisky = viktminskning ?
Min man brukar ta en liten whisky på kvällen.
Och fortsatte med detta när vi april började med LCHF-kost.
Han har gått ner bra och varit mycket duktig på att undvika kh.
Men för några veckor sedan fick han för sig att sluta med whiskyn
och vips så gick han upp 2 kg, vi börjane ändra lite i kosten bl.a.
mindre mjölk och grädde. Men nej han stod still. Tills denna veckan
då han börjar gå nedåt igen…. Och trot eller ej det ända han ändrat
på är att han börjat med sin kvälls whisky igen….
Någon som har en vettig förklaring till detta?
Kram

Behöver ju inte ha något med alkoholen som föda att göra.. kanske bara att han slappnar av och stresshormonerna går ner, eller så blir han mindre sugen på något annat??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Alkohol är väl vätskedrivande om jag inte minns fel? Kanske är därför som vågen "visar resultat"? Det är väl det enda för i övrigt så prioriterar kroppen först att få bort alkoholen framför att bränna fett såvitt jag vet. Någon annan får gärna rätta mig om inte annat.. 

Glöm orsak och verkan, låt gubben dun njuta
.
Placeboeffekt, appselut! 

Självklar får han dricka sin whisky, det va han själv som började
trixa…
Och det va han som ville att jag skulle ställa frågan här.
Jag tror nog mest på stesshormonet och han låter bli att stoppa i
sig annat när han tar sin whisky. ;)
Kram och tack!
Alkoholen i sig höjer insulinet och man blir mer sugen på att äta sötsaker är min erfarenhet.
Så det borde ju vara tvärtom för honom.
Tror också på avslappningsteorin, men lite konstigt är det.
Perka
Jag stöder alla åsikter som framställer Whisky som nyttigt, konstigt eller inte. Det här lät bra.
Måste testas.

Det borde funka lika bra med rom; 7 años añejo. 
Jag brukar ibland ta lite whiskey på kvällen istället för något att tugga på. Jag gillar iofs inte whiskey så mycket så det blir max 3cl men jag tycker det funkar bra mot sötsug…. Jag har gått ner 15kg på 15 veckor med denna LCHF- whiskey dieten ;-)

Mmm, de säger ju att äta något bittret tar udden av det mesta suget, kroppen tror att det är något giftigt och slår till aversionssystemet, kanske?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Alkoholen tömmer vattenreserverna i varierande mängd. Särskilt om man dricker det under kvällen/natten.
Alkohol är förvisso vätskedrivande men jag har svårt att tro att en liten kvällswhisky gör någon större skillnad. Det är ju inte precis så att en enstaka centiliter alkohol gör så att man pinkar ut flera liter vatten. Vore det på det viset skulle man bokstavligt talat dö av vätskebrist om man drack en kvarting brännvin.

Jag ska genast börja med en liten" virre" på kvällen
Jag minskar också i vikt om jag kör enligt F Nyström's "en halvflaska (rött) per kväll" - testen han gjorde förra året för att se påverkan på blodfetter-----.
Måste nog vara att det är vätskedrivande…..

Tänk om det är så att han får mer muskler t ex pga det ökade testosteronet då han avstår alkoholen!?
Viktminskning innebär inte alltid bättre hälsa.'
#2 …prioriterar kroppen först att få bort alkoholen framför att bränna fett…
Mat har samma effekt (omhändertagandet av näringsämnen prioriteras framför att bränna fettlager), ändå äter de flesta.
Alkoholen ombildas i levern till fettsyra och bränns sedan i cellerna som vilket fett som helst.
Levern prioriterar normalt alltid hjärnans behov först.
Haha, sant!