Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7296 ggr
Thereze
0

Hur göra??

Hej!

Jag började äta enligt lchf för några veckor sedan. Anledningen till det är att jag ska gå ner i vikt, inte att jag försöker bli kvitt något sockerberoende. Min viktuppgång skedde under en Depression jag drabbades av för några år sedan. Då fick jag äta en medicin som hade en biverkning som var viktuppgång, som förstås drabbade mig Flört Detta tillsammans med för mycket stillasittande och dåliga kostvanor under den här perioden gjorde att jag ökade väldigt mycket i vikt under en relativt kort period.

Nu har jag bestämt mig för att ta tag i detta. Jag har läst en hel del om människor som äter lchf-kost. Många verkar ha bestämt sig för att fortsätta äta denna kost för all framtid av olika skäl. Jag vill poängtera att detta är inte min avsikt. Jag har absolut ingen lust att för all framtid avstå godis och hembakt fikabröd. Däremot kommer jag efter att jag har gått ner till min målvikt fortsätta i lite samma anda. Dvs, jag kommer inte att äta ris, pasta, potatis osv varje dag. Men jag vill unna mig att då och då äta en god pastarätt eller potatisgratäng om jag är sugen på det…

Hur ska jag göra då? Som exempel: Om jag under en vecka äter potatisgratäng vid ett tillfälle och fikar gott elr äter godis en dag, ska jag då minska fettintaget generellt under veckan? För om jag då väljer att äta mer kolhydrater än annars, då bör jag väl minska fettet?

Ibland när jag läst om folk som äter lchf och sedan "fuskat" så visar det sig nästan genast på vågen. Så vill inte jag ha det… därför undrar jag om det går att balansera detta?

Vore tacksam för lite info och hjälp med detta…/Thereze

Fiana
0

Det är mycket troligt att det kommer visa sig på vågen, i form av vätska pga pånytt påfyllda glykogenlager, men det är samma oavsett vilken "diet" som tömmer ur dem. 2-3 kilon är helt enkelt vätskevikt (och i början är det också bara vätska, det är helt enkelt flexibla kilon) och säger inte att du blivit "fetare", kanske lite mer svullen, men de försvinner oftast ganska snart när man använt upp det lagrade glykogenet.

Vågen är helt enkelt ett ganska uruselt verktyg att mäta fettminskning och ökning.

Men visst, ska du äta mer kolhydrater är det troligt du behöver hålla mycket hårdare koll på kaloriintaget, kanske även behöva stå emot hunger och mycket sug efter.

Gick själv upp en gång i tiden av antideppressiva (nästan 40% viktökning på mindre än 1 år), tyvärr finns det tydligen vissa tecken på att vissa av de medicinerna gett bestående ämnesomsättningsrubbningar. Vet inte helt exakt hur det hänger ihop, men själv har jag utvecklat hypothyreos sedan dess (gradvis för att för ett år sedan nivåerna gått ner så lågt jag behövde medicinering). Ie det är inte omöjligt att om du svarat så på medicinerna är det inte omöjligt det kan vara grinigt för dig att hålla vikten även om du lyckas gå ner. Kanske, kanske inte det vet man inte.

Vissa kan "unna sig" en massa saker och hålla sin vikt även om man tidigare varit överviktig, men många kan det inte. Och det gäller i princip vilken "metod" man än går ner i vikt med.

Zepp
0

Bry dig inte så mycket om vad du gör i framtiden.. den dagen den sorgen.

Men man kan iallafall säga att vare sig godis eller potatisgratäng är något som behövs för att bygga en hälsosam kropp.

Det som gäller för alla är att man äter essentiell näring i lagom proportioner i lagoma portioner, till det behöver man ennergi för att orka med dagen och hur stor andel av den som kan var kolhydrater får framtiden utvisa.

Börja med att skära ner på det som är minst essentiellt, godis, läsk, bröd, socker, pasta, ris, potatisgratäng och hembaka bullar.

När du drar ner på kolhydraterna måste du få energi från något och det blir fett, för protein är dålig energi men bra byggstenar för din kropp.

Ät mer grönsaker i stället för rotfrukter, det är mest vatten och en del vitaminer.. dessutom är det gott till den fetare maten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tankergirl
0

Har en känsla av att om du redan tänker på vad du kommer att "unna" dig så kommer du inte att lyckas med detta. Jag har lärt mig äntligen.
Hade oxå lite av det tänket, och har fuskat till och från de senaste två veckorna, med resultat som ingen viktnedgång, huvudvärk, extrem trötthet och två kilo extra på vågen…
Allt detta bara för att jag inte kunde låta bli det ordentligt och vet du vad? Klyftpotatisen, brödet och efterrätten var inte ens så goda som jag ville komma ihåg att de var..

Så nu har jag äntligen slutat tänka på allt gott jag vill unna mig eftersom det bara bidrar till att jag kommer misslyckas.
Så jag tycker nog inte att du ens ska tänka på vad du vill äta sen, gå ner till det du vill gå ner till, vem vet du kanske inte ens är sugen på det andra när du är färdig??