Vill gå ner i vikt - hur?
Hej!
Alltså, jag vet inte riktigt vad jag ska göra :s
Min kropp är sliten och jag är oftast helt slut i huvudet på grund av dåliga matvanor.
Dessutomlider jag av övervikt och att se hur kilorna bara blir fler och fler tär på mig både fysiskt och psykiskt.
VILL så gärna bryta mina mönster, men vet inte var jag ska börja? eller vad jag ska göra?
Har jojo-bantat sedan jag var tolv-tretton [är nu femton] och förra vindern/i våras testade jag på LCHF, allt funkade bra, kroppen mådde bra och så: Men det kändes som om all mat var så sörjans svår att fixa ihop?
Det krävde så mycket mera än ''vanlig'' mat!
Nu när jag dessutom bor ensam med väldigt begränsad ekonomi och sjukt lite tid på grund av pendlande till skolan orkar jag helt enkelt inte med det.
Väger för tillfället 128 kg till mina 169 centimeter, midjemåttet ligger över hundra och samma gäller höfterna.
Har ingen vidare drömvikt - utan vill bara gå ner så att jag inte sliter lika mycket på kroppen samt blir klarare i huvudet, är som drogad pga allt socker [är matmissbrukare]
Vill också kunna känna mig FIN och BRA och nöjd med mig själv.
Räknar inte med att bli smal, då en del faktiskt ligger i generna, men vill kunna må bra som sagt.
Förlåt för långt inlägg, vad jag ville veta var mest ifall någon här hade bra tips att dela med sig av?
Tack på förhand!
/E

Tycker inte att du ska be om ursäkt för att du skrev ett långt inlägg!
Själv har jag kört lchf i några veckor och tycker inte att det är så svårt att laga god mat och jag tycker att det funkar utan en stor budget.
Tips på vad man kan äta
Frukost: Äggsmör med kallskuret. (kan göras kvällen innan)
Lunch: Äter du i skolan? I såfall kan du äta mycket kött och lite grönsaker
Middag/Kvällsmat. Kotlett med gräddsås och blomkål.'
Dryck te, kaffe, vatten, ev lite cola zero eller liknande.
Om du blir godis sugen kan du äta kokoschips, fläsksvålar, ostchips mm.
Önskar dig ett stort lycka till och hoppas att mina tips har varit till lite hjälp
#1, TACK! önskar dig detsamma C:
Har lite funderingar dock:
1. Vad är Äggsmör? :o
2. är det verkligen ok med fläsksvål? fan vad najs!
3. vad är kokoschips och var kan man få tag på detta?
Btw, jag måste vara virrig, är inte femton utan sexton, vart kom femton ifrån? xD

1 #Tack.
1Äggsmör är kokt ägg som man tärnar/hackar i småbitar och sen blandar man det med smällt smör typ 3 ägg och 30g smör och salt och peppar och så ska man låta det stelna. Och man kan ha skinka, bacon, kalvsylta eller vad man nu gillar till.
2 # riktiga fläsksvålar är ok kolla på innehållsförtäckningen så där inte är en massa kolhydrater. I riktiga är det 0 kolhydrater
3# kokoschips är typ chips av kokos. Ska tydligen finnas på Ica har dock inte hittat det själv ännu
men letar vidare
Hoppas att du är nöjd med svaren
Det kan vara lite knepigare med maten i vissa fall, själv hade jag länge svårt med att jag inte kunde laga i förväg och ladda i frysen färdiga matlådor med bra resultat på samma sätt som jag var van vid, köttet etc går ju bra, men såser etc. vill gärna skära sig när man värmer igen. Men man kan ju t ex göra stor sats av exempelvis köttfärsbiffar/limpa, kycklingklubbor etc. så behöver man bara kombinera med lite sallad eller andra grönsaker och någon kall sås t ex så blir det minimalt med matlagning i veckorna.
Själv bakar jag gärna en rejäl sats med lembas eller scones (trots att de smakar bäst helt färska så funkar de ok i ett antal dagar ändå), då kan jag alltid ta till "mackor" när tid och annat tryter.
Men det som fungerar bäst för mig när jag är pank och med ont om tid är intermittent fasting, dvs periodisk fasta. Då äter jag bara en gång om dagen (men då rejält) - på kvällen och behöver inte oroa mig alls om att äta under dagarna eller planera och få till det. Är jag pank låter jag ofta dessutom den måltiden vara en rejält stor omelett (4 ägg, liten skvätt grädde, valfritt köttigt(bacon, skinka, kyckling, salami etc. gillar man tonfisk på burk eller räkor funkar det med) och ett antal rejäla skivor med ost stekt i ordentligt med smör och serverat med lite grönsaker och eventuellt lite dressing. Ibland gör jag också "ostkaka" och har som efterrätt några dagar. Försöker också smyga in en kopp te med kokosfett i (silverpaketet duger helt ok när plånboken är tunn). Det tar några dagar att "ställa in sig" men snart går det fint att gå hela dagen utan mat utan att bli speciellt hungrig. Det kanske inte är det mest kulinariskt roliga, men det funkar när det är ont om både tid, inspiration och pengar.
Tänk även på att utesluta *allt* sött inklusive sötningsmedel etc. om du har problem med aptitreglering och sockerberoende, det är jobbigt ett tag, men substitut håller helt enkelt suget uppe och ökar risken att du ska falla av banan.
Annars är bästa "akutmaten" när man inte har möjlighet att laga något kokta ägg mosade med smör/bregott, koka ett rejält gäng och lägg i kylen så har du alltid något att ta till.
#3 Varför smälter du smöret? tror jag inte jag hört någon som gör tidigare, vanligare är att mosa ihop det hela med något så när mjukt smör/bregott.

Vet inte varför, men det stod i ett recept
och gott ät det
#6 Måste säga att jag tycker det låter onödigt bökigt, att behöva vänta på att det ska stelna (smält smör och hackat ägg (och persilja) är ju dock gott som det är på t ex kokt fisk)

Ja lite bökigt ska prova att inte smälta smöret
#1 Jag är inne på min tredje vecka nu med lchf (andra riktiga försöket, körde några fina månader 2008) och hittils går det fint.
Det jag tror jag åkte dit på förra gången var att jag började med en massa fika och godisersättningar, tex nötter, hallon & grädde med chokladbitar i. Har även några misslyckade försök till brödaktiga saker och pizzabottnar. Det enda dom sakerna gav mig var ökat sockersug och en tråkig känsla eftersom det sällan blev gott.
Så denna gången tänker jag försöka hålla mig ifrån saker som ska likna "vanligt fika eller godis". Äter jag dåligt en dag mår man ju skit av det, men ändå är det lätt att fortsätta stoppa i sig mer sockerladdad mat eller godis/fika.
Nu ska jag i första hand fokusera på att äta bra saker, och inte falla för långt ifall jag skulle få för mig att göra något avsteg. Sen hoppas jag verkligen att det händer lite på vågen snart.
Ett väldigt bra och enkelt recept som du bli MÄTT på är fläskfärsbiffar. Receptet kommer nog från an av Skaldemans böcker
1kg fläskfärs, 10 äggulor, 5dl grädde och kryddor som du vill. Blanda nog och stek i mkt smör och inte för varm panna. Du kan ev minska lite på grädden om smeten blir för lös. Väldigt saftiga biffar som är goda! Och billig fläskfärs kan man ju snubbla över ibland med kort datum, lika med grädden och ägg.
Försök tänka en dag i taget, och försök låt bli att utsätta dig för frestelser om du inte är mätt och belåten. Och städa skafferiet, släng allt som du inte bör äta!
Lycka till!

För det första skall du försöka äta rejäla frukostar, gärna med ägg, fläsk, smör och sånt som verkligen gör att man står sig, då blir det inte så petigt vad man äter till lunch.
På kvällen kan man rätt snabbt fixa till något med köttfärs, det duger att bara steka i smör och sen slå på grädde, man blir mätt som sjutton.
Egentligen handlar det om planering, främst att se till att man har bra grejer hemma.
Grytbitar kan man snabbt steka och göra valfri wok utav.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ägg och smör är inte så svårt.
Koka äggen och mosa ihop dem med smör, ät direkt, så gör jag, det behöver inte svalna och är riktigt gott och lätt att äta på morgonen.
Om man kokar äggen på kvällen så mosar du dem lägger till smöret och kör en kort stund i mikron så smälter smöret och det är lättare att blanda ihop,
Köp fläskfärs och gör biffar.
500 gram färs, 4-5 äggulor, grädde så det blir lagom smet och kryddor efter eget tycke. Stek biffarna i smör. Jättegott och mättande och inte så jobbigt att laga.
Lycka till!
TACK alla för bra tips!
Har bestämt mig för att börja igen med start nästa måndag, och tills dess hade jag tänkt att fixa lite biffar och dyl. att frysa in.

Lycka till 
Jag vet inte hur du äter idag, men du kan ju börja övergången redan nu.
Och haka inte upp dig på sånt som är jobbigt eller svårt, försök få en positiv start med den bra maten.
Själv körde jag en knapp vecka på nutrilett innan jag började med lchf, hade tänkt att köra två. Men när jag kom in här på forumet igen så blev jag så sugen på bra mat direkt så jag hoppade på tåget direkt!
Lycka till!
Jag är också matmissbrukare. Kan rekommendera, förutom lchf, OA: http://www.oasverige.org/
Alla som missbrukar mat, alltså även underätare såväl som överätare, bulimiker och sockerberoende kan få hjälp genom OA. Det fungerar!
Kötfärs / fläskfärs är ofta billigt att köpa, måndagmorgon i stora butiker går det ofta även för halva priset, dvs ca 22 kr kilot, 700g - 1 kg av detta räcker gott till en tjej.
Ganska biligt.
Nu tycker ju jag att du skall äta annat med men ville bara visa på att det kan vara billigt med LCHF.
Gör köttfärslimpa, det är enkelt och gott.
Släng på lite sallad.
Lagar sig nästan självt och är billigt med.
#15 länken funkade inte :c
Åter igen, tack för ert peppande!
Sorry, här är den igen: