Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 10310 ggr
[Juniette]
0

lchf och gi ?

Är det samma sak?

Aniara4
0

Nej.

I GI äter man långsamma kolhydrater, i LCHF äter man inga kolhydrater (eller väldigt få).

Fiana
0

Det som i en del fall kallas för "GI-rivstart" är dock mer eller mindre stulet rakt av från Atkins induktionsfas, vilket sorterar något så när under LCHF. "GI-rivstart" är i ärlighets namn inte riktigt "GI", utan som sagt stulet från lowcarb snarare. Så det beror på vad man menar med GI.

Jämför man med det som kallas rivstart, ja då är skillnaden att "vi" stannar i den fasen samt i vissa fall använder mer och framförallt mer animaliskt fett. (alla äter ju olika och vad som passar dem).

Jämför man med mer typ "Paulun"-GI med fullkornspasta, bröd, quinoa etc då är det helt skilda världar. Samma med montinac-gi och separerade makronutrienter och fruktos koncentrerat sötade marmelader, då är det också ganska så "far off".

[Juniette]
0

Tack för snabba svar

Zepp
0

GI handlar glykemiskt Index, dvs hur snabbt kolhydraterna tas upp och därmed höjer blodsockret, och därmed insulinet.

LCHF, handlar mer om GL, dvs Glykemisk Load, dvs hur mycket kolhydraterna överhuvudtaget höjer insulinet och stänger av fettförbräningen samt sätter kroppen i lagring.

Dvs GI är bara en komponent  i hur blodsockret höjs, GL, eller LCHF tar även hänsyn till mängden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Muskrat
0

GL, det gillade jag, måste komma ihåg det nästa gång jag ska beskriva LCHF.

Zepp
0

Glykemisk belastning [redigera]

Glykemisk belastning eller glycaemic load (GL) är ett sätt att korrigera det faktum att olika livsmedel ger olika mängd kolhydrat per normal portion. Med denna metod kan den faktiska blodsockerbelastningen vid normal konsumtion av den aktuella produkten uppskattas.

GL beräknas enligt: GL = (gram kolhydrater i en portion x GI) / 100.

Ett praktiskt problem med GI har också varit att många tror att ett livsmedel med högt glykemiskt index alltid är dåligt att äta. Ett sådant direkt samband existerar inte genom att den massa av livsmedlet du äter har betydelse liksom andelen kolhydrater som livsmedlet innehåller. Innehåller livsmedlet som du äter nästan inga kolhydrater alls saknar det betydelse om glykemiskt index för livsmedlet skulle vara 99. Glykemisk belastning tar hänsyn till detta.

Begreppet lanseras som nytt men det finns redan i definitionen av glykemiskt index och är en enkel tillämpning av det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glykemiskt_load

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glykemiskt_Index

ullisbullis
0

Det finns ju ändå- enligt min åsikt en - en stark koppling mellan GI och LCHF. Dels som Fiana skrev om Rivstartsfasen, men även under de senare faserna i GI-konceptet så drar man ju ner mer eller mindre kraftigt på kolhydrater och speciellt de snabba.

Jag har själv tidigare ätit Gi-kost i ca 6 år. Jag åt varken potatis,pasta eller ris då, men någon grov smörgås om dagen och mycket nötter, mycket protein och lite frukt.

Skillnaden behöver inta vara så stor. Jag ser det som att lågkolhydratskost är ett spektrum mellan GI och Fakir.

Zepp
0

Vad jag förstår så är GI-viktkoll en blandning mellan Atkins och GI.. varför det fick heta GI-Viktkoll beror nog mer på att GI var på ropet då.

ullisbullis
0

#8 GI står väl bara för begreppet Glykemiskt Index. Det är ju inget företagsnamn.

Fiana
0

#7 En del varianter av GI är inte i närheten av att vara lågkolhydratskost. Speciellt inte det enda de flesta "svenssons" vet och det enda namnet antyder, att byta till långsamma(re) kolhydrater. Fullkorns bröd, fullkornspasta etc eller andra kolhydratsrika matvaror gör det ju inte till någon lågkolhydratskost alls.

#8 Kikade i en av lauritssons böcker tror jag det var häromdagen hemma hos en vän. "GI i praktiken" eller något, och den första startfasen var verkligen i princip helt 100% stulen från Atkins induktionsfas. Största skillnaden var senare faserna med felaktiga påpekanden om att man blir trögtänkt och "dum" mer eller mindre om man äter lite kolhydrater….. så man skulle bara köra den fasen så kort tid, och inte om man behövde tänka….

Som sagt förutom dumheterna där så var den varianten inte far off från Atkins alls. Har tidigare haft Paulun och Montinac böcker, som ju egentligen är mer "GI-metod" än de som faktiskt gör lågkolhydrat av det, och de är betydligt mer skiljt från LCHF. Där kan man verkligen inte kalla det samma sak alls.

ullisbullis
0

#10 Nej, det stämmer. Det finns många företag som hakar på trenden med GI.

Även om ex. rågkusar är snäppet bättre än den vita formfranskan så krävs det ju också en begränsning av mängden, vilket kanske många inte inser. Det är ju inget som står på brödpåsen direkt….

[Sias]
0

Jag undrar om det inte har skett rätt stora förändringar på senare tid när det gäller GI-kosten?

Funderingar jag fick när jag läste Expressens bilaga "GI & Hälsa (12-14 okt). I den finns 24 receptsidor med GI-recept (som påminner om lchf-recept). En del av recepten är hämtade ur "GI-gourmet", skriven av Ulrika Davidsson och Ola Lauritzen. Recept också ur Ulla Davidssons nya bok: "LCHF på mitt sätt".

Zepp
0

Jag tror att Laritsson först var inspirerad av Atkins, men iomed att GI var på modet blev det stora inslag av det, numera är LCHF i ropet och man breddar sin marknad med liknande kost.

Varken Lauritsson eller Ullrika har varit fettskrämda.. inte Pauluun heller för den delen och de är helt klart medvetna om att GL är viktigare än GI.

[Sias]
0

Jag är inte speciellt  insatt i GI-metoden - har bara provat den, en kortare period för nu rätt många år sen. Det jag upplevde var att det handlade väldigt mycket om fullkornsprodukter. I stort sett varenda meny innehöll sånt - något  som absolut inte passar mig, som är extremt sockerkänslig (det kvittar vilken hastigheten säden, pastan, riset, etc har).

Men i den här GI-Hälsa-bilagan i Expressen var det bara en enda varmrätt med sånt (råris).  Det gjorde mig så förvånad. Och glatt överraskad! Det verkar som fulllkornsprodukterna inte längre är lika viktiga i GI?

Blir lite nyfiken på Ulrikas nya receptbok "LCHF på mitt sätt" - rättare sagt; Nyfiken på hur hennes variant av LCHF ser ut, vem den kan passa -  inte minst med tanke på att hennes tidigare handlat om GI.

squeezetoy
0

Sias, Davidsson har en facebookgrupp för sin bok där hon delar med sig av många recept. Gå med där så får du en rätt bra idé om "hennes" LCHF. Kostdoktorn har också uttalat sig om boken.

http://sv-se.facebook.com/pages/LCHF-pa-mitt-satt/119054494810719?ref=ts

http://www.kostdoktorn.se/ulrika-davidssons-lchf

Hoppas länkarna fungerar.

[Sias]
0

#15 Tack för tipset. Har kollat kostdoktorns info.  Där har boken verkligen diskuterats - ibland rätt hett.