Fråga om sömn
Hej på er.
Jag jobbar som forskare på lunds universitet under biomedicinska fakulteten, har främsta varit med i projekt ang. metabola funktioner, vår forskningsgrupp har nu gått i uppdrag med 3 psykologer från umeås universitet i ett projekt om sömn med avseende på hur vissa gener i en typ av fettceller utrycks. Vi ska ha möte på måndag och prata om vilka ev. testgrupper och hur vi ska angripa det hela mm.
Efter som det här är ett ganska unikt forum med fokus på en speciell kost så undrar jag om ni kan berätta om hur eran sömn förändrats sedan ni började med denna typ av diet? Vill även veta hur läge ni hållt på och hur ni levde innan, då menar jag med avseende på motion o kost och gärna berätta om ni har några sjukdomar. Berätta så detaljerat som möjligt. Om ni har några kunskaper om medicin och vårdvetenskap önskar jag att ni medelar detta.
För att få skriva det här är jag även tvungen att medelela er att det här inte har med forskningen att göra utan endast för vårat samtal nästa vecka. Ni skall även veta att inga namn eller personuppgifter kommer att sparas, vidare ska ni veta att många av dom frågor som jag ställer är för att vi skall kunna reflektera över placeboeffet ( av erfarenhet vet vi att många som tror på något gärna överdriver de positiva effekterna)
Mvh
Jettie

Hej!
Sömnbehovet har definitivt minskat.
Sover bra och vaknar även mer utvilad än tidigare.
(speciellt märkbart under den mörka årstiden)
Ingen placebo-effekt här (tror jag)
Har hållit på i nästan 10 år så placeboef. borde väl inte vara det som
påverkar mig mest 
Däremot har jag även ett högt intag av D-vitamin vilket kanske påverkar min hormonstatus och därmed mitt sömnbehov.
Jag har ätit LCHF kost i ett år.
Jag känner mig utvilad efter 7 timmars sömn. Pigg rent utav.
Inga trötthetssymptom på eftermiddagar (som jag märker hos mina arbetskamrater, typ paltkoma). Somnar aldrig i soffan längre som jag gjorde tidigare.
Snarkar inte längre (enligt mannen), så det kan ju vara det som gör att min sömn har blivit bättre. Men det är ju som ekorrhjulet…..går man ner 25 kilo så kan det ju bara bli bättre med allt.
Jag har fått ett nytt liv och även "stämplad" av andra (arbetskamrater, vänner) som en ny människa. 
Hej #0,
Har ätit LCHF sedan början av mars i år. Innan var jag kraftigt överviktig (150kg+ på mina 197cm längd). Idag har jag gått ner 35 kilo. Innan LCHF åt jag mestadels husmanskost, samt drack även mycket läsk och åt chips/ostbågar.
Vad gällande sömnen så märker jag en markant skillnad från förrut. Antalet timmar sömn som behövs för att vara utvilad är reducerat med ca 3 h/natt. Förrut vaknade jag aldrig utvilad egentligen. Var alltid trött och sur på morgonar/förmiddagar. Dessutom var jag alltid trött när jag kom hem efter jobbet. Idag vaknar jag och är pigg och glad.
Har ett stillasittande kontorsjobb utan fysisk aktivitet. Innan LCHF motionerade jag inget alls, förrutom trädgårdsarbete. Idag tar jag promenader och har till och med försökt mig på att jogga. Över lag så orkar jag betydligt mer än tidigare.
Vad gäller sjukdommar så misstänkte jag innan LCHF att jag hade/var på väg att få diabetes. Fick det aldrig kontrollerat, men det var anledningen till att jag började.
Ledvärken jag drogs med tidigare är borta, precis om ett psoreasisutslag på magen.
Mitt Blodtryck har sjunkit avsevärt.
Mentalt känner jag mig också mycket mer stabil. Inte för att det var ett problem innan, men stresståligheten har ökat markant.
Jag är man och är 32år, om det hjälper dig. 
Kvinna, 54. Har ätit LCHF i snart fyra år. Innan dess hade jag i många (ca 35) år siktat in mig på så fettsnålt jag kunnat, fullkorn, frukt, fast visst förekom det choklad och fikabröd någon gång/vecka. Jag hade inga direkta sömnproblem (att man vaknar en gång varje natt är väl normalt? jag somnade ju om ganska direkt om jag gick på toaletten. Och det var sällsynt att jag låg vaken en hel natt), och inga direkta sjukdomar, bortsett från högt Blodtryck, och fetma. Stillasittande arbete; Friskis på lunchrasten ett par gånger/vecka; promenader.
När jag började med LCHF började jag ganska snart sova hela natten, utan att vakna vid ett. Jag är kvällsmänniska och går upp tidigt, så jag har lite svårt att se till att jag får tillräckligt med sömn; jag vill nog gärna ha åtta timmar fortfarande. Om åtta timmar räckte förr? Det minns jag inte - var ofta trött då. Det hände ju att jag sov några timmar på kvällen när jag kom hem från jobbet; sällan, men det hände. Aldrig numera.
Motionen nu blir mest promenader. HÖll på med yoga ett tag.
Paltkoman efter lunch försvann. Blodtrycksmedicinen har jag minskat på; halverat ungefär.
När jag började med D-vitamin, för snart två år sedan blev jag så pass mycket piggare att jag började jogga ett tag. Men det är nog vettigt att vänta med det tills vikten minskar tillräckligt.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Kvinna 47 år. Började med LCHF för ca 6 veckor sedan. Har "bara" 3-5 kg övervikt.
Mina sömnproblem började i samband med min första graviditet för över 16 år sedan. Jag har legat vaken 2-4 timmar var och varannan natt sedan dess. Korta perioder har det varit något bättre.
Jag har motionerat till och från under den här perioden, men inte kunnat se något samband med sömnen.
Sedan jag gicck över till LCHF har jag sovit utan avbrott varje natt! Ett undantag var i helgen när jag druckit för mycket vin.
Jag har knappast gått ner något i vikt, men att jag sover bättre gör att jag kan fortsätta med LCHF bara av den anledningen.
Jaghar hållt på med lchf i 1.5år ca. Är överviktig inga sjukdommar. Inge gått ner nämnvärt i kilovikt. Innan lchf åt vi GI, gick inte ner i vikt på det heller.
Men sömnen är den samma. har alltig somnat när jag lagt mig vid 22.00. HArt en pojk på 3.5 år som ibland vaknar och behöver hjälp på vissa vis. men jag har oftast inga problem att somna om.
däremot, de gånger jag "fuskat" och ätit sent och mycket, har jag en väääldigt orolig sömn. svettningar och mardrömmar.
Har ätit LCHF ca 3 månader och är en tjej på 23 år som i ca 5 år dragits med insomningsproblem eller så är jag nattmänniska helt enkelt (hade svårt att sova även som liten). Detta blev värre tycker jag när jag började med LCHF och får nu receptbelagda tabletter för att kunna sova och hänga med samhällets dygnsrytm.
Innan LCHF orkade jag inte motionera spec. mycket då det blev jobbigt med andningen, efter 2 månader med denna kost släppte det bara, nu kan jag jogga/löpa i en timme vilket jag njuter av. Hjälper inte mot att trötta ut kroppen dock verkar det som, snarare har jag varit ännu piggare på kvällarna nu.
På morgnonen har jag ett tryck i huvudet och väldigt svårt att hålla ögonen öppna, trots att jag nu med hjälp sover 7-8 h/natt. Detta verkar naturligt släppa mellan 12-13 på dagen har jag märkt, vare sig jag klarat av att hålla mig vaken eller inte under förmiddagen. Jag brukar förklara känslan som att vara riktigt bakis (i huvudet inkl. seghet, orkeslöshet och svag i musklerna, orkar knappt sitta!). Så var det också innan LCHF men inte lika ofta, sedan jag började är det varje dag men kanske beror det på en kombination med övergångsproblem som inte riktigt släppt, vet inte..
Är inte överviktig, utan började p.g.a. magen, antagligen glutenintolerant. Åt mycket spannmål och fettsnålt, men även mycket chips och fikabröd innan.
Tänkte bara tillägga, apropå det där med om det är placebo eller inte: jag började med lchf för att gå ner i vikt. Hade aldrig hört talas om att det skulle ge några andra effekter (hade inte hört talas om lchf överhuvudtaget; jag började med gi fas 1 och råkade hamna på KiF). Det var någon tråd efter något halvår där någon nämnde bättre sömn, och då kom jag på att jag inte vaknade på nätterna längre jag heller.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag är 39 år, med några kilos övervikt, och är nu inne på min 5:e vecka med lchf. Körde även lchf ett par månader i våras. Jag har hittills inte märkt av någon skillnad i nattsömn. Inte heller förra gången märkte jag något sådant. Däremot märkte jag direkt då jag körde lchf i våras att eftermiddagströttheten som förr kom som ett brev på posten efter lunch, inte längre kom. Jag blir inte alls i närheten så däst och trött av maten som förr. Detta kan jag inte tänka mig är någon placeboeffekt då jag vid det laget inte kände till att så kunde hända.
För övrigt har jag under dessa perioder inte tränat så vidare mycket. I normalfallen tränar jag inte heller mer än bara periodvis.
Snart fyra år på lchf. Inga sjukdomar, ingen övervikt. Började med kosten för att maten lät så god (och det är den!)
Före: Fettsnål kost med mycket kolhydrater. Kunde sova 9 timmar men var ändå trött. Tränade 3 - 4 ggr i veckan (spinning o gymping)
Efter: Sover gott i 5 - 6 timmar, pigg resten av dygnet. Blivit fri från IBS och PPP. Ingen träning men efter ett år på lchf visste jag inte var jag skulle göra av all energi vilket resulterade i en häst …. och nu är hästarna två så lite fysisk aktivitet får jag numera i o m ridning och daglig skötsel.
Hej igen.
Tack för alla otroligt intressanta och välformulerade svar. Jag ska göra allt jag kan för att för att få med en testgrupp som går på denna typ av diet. Verkar intressant med tanke på era upplevelser. Största problemet blir nog att försvara det hälsoetiskt. Är väldigt begrändsad just nu vad jag får skriva(tills på måndag), lite löjligt kan tyckas, men man har sätt skillnader i resultat beroende på hur väll man begränsar systemet.
Hoppas ni fortsätter berätta, på måndag kommer jag berätta om vad vi kom fram till och om intresse finns, så kommer en kontinuelig uppföljning av projektet att bli tillgänlig.
Tack.
MVH Jetti

Kvinna 35 år, överviktig med jojobantning och överätning/hetsätningsproblem varvat med svältperioder hela mitt vuxna liv. Mycket kolhydrater och minimalt med fett varvat med frosseri i fett och socker.
Haft förhöjt Blodtryck sista åren, ej medicinerat. Har PCOS, Varit deprimerad periodvis, slutade medicinera sista gången februari 2010. I övrigt frisk, vad jag vetat om i alla fall.
Minimalt med motion max promenader senaste 5 åren.
Periodvis haft svårt med att somna och somna om ifall jag vaknar. Haft behov av minst 8-9 h sömn för att fungera. Har periodvis kunnat sova bort hela dagar.
Ätit LCHF 5 månader
Motionerar fortfarande ingenting.
Mitt Blodtryck är nu normalt.
Mår psykiskt helt fantastiskt, har energi och ork så jag kan dela med mig.
Somnar nästan alltid utan problem vaknar sällan på nätterna och gör jag det somnar jag om utan problem.
Är utvilad efter 6-7 h sömn och fungerar på 5h. Sover jag däremot mer mår jag numera riktigt dåligt, huvudvärk, ont i kroppen massiv trötthet som inte släpper.
Började med LCHF för att gå ner i vikt hade inte en aning om att det kunde påverka sömnen men det var den första hälsomässiga vinst jag märkte av.
#11 Det ska bli spännande och se vad som händer. Lycka till!
LCHF i 3 månader. Åt innan en vanlig blandkost med en hel del snabba kolhydrater.
Innan LCHF:
Sömnproblem sedan 10 år tillbaka med insomningsproblem, täta uppvak pga smärta, vaknar tidigt osv. Kanske 3-5 timmars sömn per natt.
Måttlig motion i form av promenader och pilates
Kronisk värk i höfter, rygg, fötter och händer - dock ingen vettig diagnos.
Konstant trötthet och känsla av utmattning
Efter LCHF:
Somnar inom 10 min när jag går och lägger mig. Vaknar max 1 g/natt för att kissa mot tidigare 2-3 g. Sover tills klocka ringer el jag vaknar av mig själv. 8 tim sömn per natt.
Tar inte en enda värktablett då min värk försvunnit till 80%.
Vikten har minskat med 9 kg vilket också bidrar naturligtvis.
Pigg, stark och jämn i humöret.
Min sömn har definitivt förbättrats med LCHF.
Jag började med LCHF våren 2008 och innan dess åt jag normal husmanskost. Inte direkt fettsnålt, men mycket bröd, pasta och potatis. Motionen bestod av dagliga hundpromenader.
Jag hade problem med sömnapné och var banne mig aldrig pigg, oavsett hur länge jag hade sovit. Dessutom vaknade jag ofta i vargtimmen och låg och vred och vände mig fram och tillbaka utan att kunna somna om.
Efter en tid med LCHF märkte jag att sömnen hade blivit otroligt mycket bättre. Jag sover som en stock och andningsuppehållen i sömnen har försvunnit. Nu för tiden är jag pigg och utvilad på 6 - 7 timmars sömn och jag har inte längre något behov av att "sova ikapp" på helgerna.
Motionen består fortfarande av dagliga hundpromenader, men längre sträckor nu för tiden, eftersom jag orkar mycket mer.
En ordentlig uppgradering av livskvaliteten!