Fråga om sömn
Hej på er.
Jag jobbar som forskare på lunds universitet under biomedicinska fakulteten, har främsta varit med i projekt ang. metabola funktioner, vår forskningsgrupp har nu gått i uppdrag med 3 psykologer från umeås universitet i ett projekt om sömn med avseende på hur vissa gener i en typ av fettceller utrycks. Vi ska ha möte på måndag och prata om vilka ev. testgrupper och hur vi ska angripa det hela mm.
Efter som det här är ett ganska unikt forum med fokus på en speciell kost så undrar jag om ni kan berätta om hur eran sömn förändrats sedan ni började med denna typ av diet? Vill även veta hur läge ni hållt på och hur ni levde innan, då menar jag med avseende på motion o kost och gärna berätta om ni har några sjukdomar. Berätta så detaljerat som möjligt. Om ni har några kunskaper om medicin och vårdvetenskap önskar jag att ni medelar detta.
För att få skriva det här är jag även tvungen att medelela er att det här inte har med forskningen att göra utan endast för vårat samtal nästa vecka. Ni skall även veta att inga namn eller personuppgifter kommer att sparas, vidare ska ni veta att många av dom frågor som jag ställer är för att vi skall kunna reflektera över placeboeffet ( av erfarenhet vet vi att många som tror på något gärna överdriver de positiva effekterna)
Mvh
Jettie

Hej!
Sömnbehovet har definitivt minskat.
Sover bra och vaknar även mer utvilad än tidigare.
(speciellt märkbart under den mörka årstiden)
Ingen placebo-effekt här (tror jag)
Har hållit på i nästan 10 år så placeboef. borde väl inte vara det som
påverkar mig mest 
Däremot har jag även ett högt intag av D-vitamin vilket kanske påverkar min hormonstatus och därmed mitt sömnbehov.
Jag har ätit LCHF kost i ett år.
Jag känner mig utvilad efter 7 timmars sömn. Pigg rent utav.
Inga trötthetssymptom på eftermiddagar (som jag märker hos mina arbetskamrater, typ paltkoma). Somnar aldrig i soffan längre som jag gjorde tidigare.