Hallon o grädde
Brukar tina hallon och mosa och blanda med vispad grädde. Men denna gång hade jag glömt att ta fram o insåg att det skulle ta för lång tid och ingen micro har jag heller. Så jag funderade hur jag skulle göra..
Tog en kastrull och hällde i grädde så det täckte botten,hällde lagom med hallon så det räckte till 2skålar(1-1½dl hallon).Värmde på svag värme tills allt var tinat(mosade hallonen). Resultatet blev en halvtjock hallonblandning som jag hällde i 2 skålar och vispad grädde över.. mums!
En frisk och god dessert..helt utan socker..tjoho!
// Ann.A
Det låter gott. Vi har ofta hallon och grädde. Jag tinar hallonen i ungnen i en ugnsfast skål. Det tar ca 10 min. Vill man dessutom ha dom litet varma kan man öka värmen. (Gillar inte micro. Tror att microvågorna förstör både smak och näringsämnen.)
Vi har köpt en "Gourmet Whip" nu när vi 'får' äta vispgrädde. Det är en rostfri flaska som man skruvar på ett metallhuvud som har gaspatronhållare. Med gasen laddar man flaskan efter att grädden fyllts på och sedan har man vispad grädde tillgängligt i kylskåpet. Det är bara att välja munstycke (för utseendets skull) och spruta grädde så det står härliga till.
En sådan Whip vill jag genast köpa. Var får man tag på en sådan?Provat färdig vispgräddepatron. Den är äcklig. Har en tydlig bismak, även om kh-innehållet är lägre än i ovispad grädde

Jag brukar vispa grädden först. Sedan lägger jag i de djupfrysta hallonen och vispar sönder dem.
Hallonen kyler ner grädden och det blir nästan lite glass av det. Det går inte att misslyckas med vispgrädde 
#2:Lägre än i ovispad grädde? Hur menar du då?
Undrar om inte ställen som Duka, Cervera, Werner&Werner o.dy borde ha vispgräddesifoner?
Vispgräddesifoner heter det såklart. Kom inte på namnet. Stod inte heller i bruksanvisningen på svenska. Vi köpte vår i Flensburg. Märket är ISI. (Hoppas det inte är smygreklam)

LenaK63; jag tyckte också att det lät bra med en sifon. Tills jag fick veta här på forumet att dom drivs med lustgas som är en kraftig växthusgas. Vill nog vara lite snällare mot miljön…

jag brukar hälla grädden direkt på de frysna hallonen, det blir en jättegod "glass" när grädden fryser runt hallonen. mums!
vilken otur att jag inga hallon har hemma idag, jag blev så sugen när jag såg den här tråden……..
Till barnen brukar jag mixa de frusna bären med grädde och då blir det glass!
aswedishsmorgasbord.com

Jag tar fram ett tiotal hallon ur frysen, häller lite ovispad vispgrädde över dem och sätter den lilla skålen med hallon och grädde ovanpå muggen med hett vatten och kokosolja. När jag kommer tillbaka från morgonduschen har hallonen tinat och kokosoljevattnet fått lagom dricktemperatur.
Jag brukar också äta hallon och vispad grädde , har även i keso som bryter av smaken blir en aning sälta

Drivs alla sifon med lustglas, på nån såg jag att det stod att det medkom en kolsyrepraton. Det e väl inte miljöfaligt?
Har skrivit till ISI och frågat om det finns annat drivmedel än lustgas N2O. Ännu inget svar.

Nu har jag testat hallon och grädde, det var gudomligt gott men tyvärr blev jag sockertriggad så jag får nog avstå i fortsättningen. 

Jag har ingen mixer eller liknande, men jag brukar faktiskt köra elvispen rätt ner i ovispad grädde och otinade hallon tillsammans. Den protesterar lite grann precis i början, men innan man vet ordet av har man "mjukglass" - mums!

"Brukar" - haha, jag har varit på det här forumet nästan en hel vecka och vispat hallongrädde typ två gånger. Sicken expert va!

Nån mer som äter hallon typ varje dag här? Jag har det till fruktosten med turkisk yoghurt varje morgon och det är nästan så jag får lite dåligt samvete bara för att det är så gott. Har ca 4 st valnötter oxå så det blir ju endel kolhydrater.
Jag skulle vilja äta din frukost men det går inte, jag triggas av yoghurten. Hallon äter jag någon gång, idag till kokosplättarna.

Njae, varje dag blir det inte hallon, kanske inte ens varje vecka, men då och då blir det frysta bär (hjortron / björnbär / hallon / hallon och blåbär) med grädde. Jag hör till dem som häller på ovispad grädde på de kalla bären och rör ihop till "glass". Ibland tar jag creme fraiche istället för grädde. Jättegott!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
men hallå! nu blev jag ju jättesugen….. har inga hallon hemma…. pfft

Vilken god glass! sa min son när jag hade vispat ihop grädde och frysta hallon en kväll.
Och den var verkligen bara så otroligt god,helt klart en favorit när det ska vara lite fredagsmys i soffan, mums!
Den är ju dessutom snabb att sno ihop när man blir sugen på nåt riktigt gott.

Jag gör sån glass till efterrätt till barnen ibland, men knäcker också i en till två äggulor.
Fabricati diem, pvnc!

Hur ofta äter ni hallon med grädde?…jag tycker det är jättegott, och tar till det när jag är godissugen…men vissa säger att det hämnar viktnedgången…stämmer det?….det e ju 5 kollisar/ 1 dl bär, så det borde väl inte vara så farlligt?
det är väl snarare grädden som kan hämma, men visst… många måste hålla sig under fem gram kolisar per dag för att gå ner och då blir ju det ltie trist om man tar alla dem i lite hallon….

Oj så har jag nog inte sett det….gräddet funkar helt ok för mig…däremot har jag märkt att min mage sätter igång med en gång när jag äter hallon med grädde…konstigt :/
Jag har fått ta bort det för att gå ner i vikt. Äter bara vis speciella tillfällen.

Hallon menar du? Jag har ätit det i två dagar nu för jag är jättegodis sugen…men jag kanske ska sluta med det helt o hållet
Vissa märken av frysta bär har ju fått dras tillbaka av affärerna för att folk har blivit magsjuka av dem. De har sköljts med smutsigt vatten. Det kanske är orsaken till magproblemen? Såvida du inte har egenodlade bär förstås.
Du har helt rätt i att du bör sluta med dem om du har problem med sötsug. Enda sättet att bli av med det är att avstå allt sött.
Nu har jag också smakat det goda, liksom lite mjukglassaktigt blev det. jag har alltid gillat hallon med grädde men att göra så här var ändå nytt för mig.
Jag kokar alltid frysta hallon först några minuter för att ta bort risken att bli magsjuk. Vågar inte längre använda frysta som de är.
Men visst är det gott med hallon. Absolut mitt favoritbär. Passar mig dock för att äta det för ofta/mycket för annars skulle jag lätt kunna stanna upp min viktnedgång.
använder dom nästan alltid frysta och har peppar peppar aldrig råkat ut för något. Lite svårt om man ska göra glass annars, eller ha dom hela som garnering eller så.
#30 Jag brukar alltid koka lite större mängd än jag för stunden ska äta och spara i en glasburk i kylen. Håller en vecka, och då går det väl bra att använda i glass kan jag anta. Den är förvisso inte fryst då, men åtminstone kall.
Hela hallon är det däremot värre med. Har skippat att garnera med sådant sedan jag insåg risken med magsjuka. Jag har mig veterligen inte heller någonsin blivit magsjuk av hallonen. Men jag vill inte ta risken. Blir oftast smittad av magsjuka en gång var eller vartannat år som barnen drar med sig från skolan och det räcker mer än tillräckligt. Det är som att dö varje gång.