Lammlever???
Hur är lammlever i smak i förhållande till andra sorters lever?? Känner ni någon skillnad mellan olika sorter?
Jag har lite svårt för lever men tänkte försöka lära mig. Mitt problem är att jag vill ha lingonsylt med gräddsås till lever.

Pröva då kycklinglever i stället, hur gott som helst, stekt som det är med lök eller bacon, eller sauterad.
Köp färska lingon, eller frysta, kör dem i micron strax före servering.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Grejen är att jag ska få köpa ett slaktat lamm till ett bra pris. Då kanske jag har möjlighet om att be om att få med lever. Jag kanske får möjlighet att köpa flera levrar. Så jag funderar på om det är nåt. Annars vet jag att hundar älskar lever så jag kanske kan köpa till hunden.

Jag tycker att Du skall prova på lammlever. Nu är jag ju en älskare av lever och har provat på lamm-, nöt-, kyckling- och svinlever och tycker om alla.
Lammlever har jag tilllagat hel i ugnen med lök, bacon och grädde. Supergott.
Om Du tycker att leversmaken är stark, så kan Du mala den tillsammans med fläskfärs och steka leverbiffar, eller göra leverpastej. Lycka till.
Hej
Nu har jag mest ätit lammlever men inte tycker jag den smakar annolunda än nötlever.
Jag bryner först en lök och 1pkt bacon i bitar lätt (till en lammlever). Medan jag skär levern i kuber och tar bort alla kraftiga hinnor.
Sedan tar jag tar jag av löken och baconet och bryner leverkuberna i smör, när de har fått en fin stekyta runt om, så kryddar jag med salt, svart peppar och timjan, Häller tillbaka lök och baconet och drygt 3dl grädde och låter det koka drygt 10 min . När det nästan är klart häller jag i 1½dl frysta lingon.
Jag äter den här levergrytan med brocolli. En av mina favorit rätter.
Jag har inte smakat lammlever.
Däremot
- älgkalvlever
Det var gott, smakade faktiskt skog eller kanske snarare aningen kåda/gran.
- rådjurslever har jag i frysen. Inte smakat ännu.
I affären har jag köpt
- kalvlever (finns inte särskilt ofta)
- ungnötslever (finns ofta, ganska ok)
Att mala och blanda med fläskfärs är inte så dumt. Själv gillar jag inte lever med bacon.
Det är en väldig skillnad i smak på vilt-lever och nöt-lever.
Jag har aldrig ätit lammlever tillagad som lever-rätt, men har använt den till leverpastej och det har varit alldeles utmärkt.
Jag har inte tyckt om den fräna smaken av lever, någon sort, så det var något jag alltid gömde mig ifrån i barndomen och sedan har jag ju "sluppit" när jag själv bestämde, försökte med kycklinglever ett tag men så plötsligt gick inte det heller, vilket får mig att undra om uppfödningsmetoder har något med detta att göra (smaken).
Leverpastej har jag dock klarat men jag kollade näringsvärdet sist jag var i butiken och det var för mkt Kh i. ska nog pröva receptet härovan på leverbiff, det kan ju ersätta både pastejen och levergrytan.
Jag tycker nog lammlever är annorlunda. Den är mycket fastare, nästan lite hård. Smaken skiljer sig också lite, men det kan jag inte beskriva.
Varför ät det ett problem att du vill ha lingonsylt och gräddsås till? Klart man ska ha det! Är det sockret i sylten du tänker på så häll på lingona som de är bara. Det är jättegott!
Tackar för inläggen. Jag ska testa era förslag, både med bacon och med fläskfärs.
Men jag kom på att jag har hört något om att låta levern ligga och dra i mjölk (eller var det fil?). Vet någon nåt om det?
Jag kommer säkert få gnäll hemma när jag lagar lever. Ungarna kommer gnälla om att det stinker. Men det får de stå ut med.
Lever och lingon är en toppenkombo! Lever är ju lite söt i smaken, och så de syrliga lingonen som bryter av - samma princip som en god vinägerdressing på en mogen tomat. Om man slutar förvänta sig smaken av lingonsylt så upptäcker man att råa lingon faktiskt är godare. Plus att det är så otroligt snyggt på tallriken! =)
Kycklinglevergryta som jag lärde mig för längesedan: stek bacon eller helt rökt fläsk i bit (är faktiskt godare) skuret i i bitar med lök, lägg i leverbitarna och stek den runtom för förg, häll på ½ - 1 flaska lättöl och låt det koka ihop och tillsött lite tjock grädde efter smak och låt det koka ihop lite, salt och peppar erfter smak.
Att lägga viltkött i mjölk över natten gjorde alltid min mamma, det berodde nog på att smaken skulle bli lite mildare.
Min favoritkrydda till lever (+ grädde + bacon + ev svamp + lök +…) är salvia.
Däremot har jag ingen susning om det är skillnad på olika sorters lever; nu har jag något att testa, för jag är väldigt förtjust i lever.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet