Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6472 ggr
tk71
0

Jag testade min nya blodsockermätare.

Jag är lite nyfiken på hur LCHF påverkar mitt blodsocker - konkret. Därför har jag köpt en blodsockermätare. Jag testade den nu ikväll 1 timme efter en måltid bestående av avocado, lite skinka, ett par kokta ägg och lite ajvar. Resultatet blev 4,4 mmol/l. Jag tycker det låter rätt hyfsat - ska bli intressant att se imorgon vad fastevärdet är.

berndt
0

hur mycket kostar en sådan och var hittar man den?

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

tk71
0

Själva mätaren var gratis, det är stickorna som kostar. Min köpte jag på www.menarinidiagnostics.se

Stickorna kostar 240 kr för 50 st.

kitabu
0

http://www.everymed.se/erbjudande.html

För er som har diabetes typ 2 och inte fått mätare----kolla ovanstående länk. Även diabetiker typ 1 kan kolla, naturligtvis.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

PatrikHagglund
0

#2, #3 Jag fyllde i EveryMeds formulär för några veckor sedan (är inte diabetiker), men har inte hört något sedan dess. Får kanske ligga på för att få något besked om man som icke-diabetiker kan få/betala en mätare på något sätt.

kitabu
0

Jag tror man måste ha diabetesdiagnos för att få en mätare från Everymed.

Man kan också köpa mätare på apoteket.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Wildrat
0

Eller kolla med de andra tillverkarna av blodsockermätare. Jag har inte diabetes men fick min gratis, dock var det ett par år sedan.

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tk71
0

Åhå - dagens fastevärde var 3,8. Jag har inte ätit mig till diabetes i alla fall Cool

Zepp
0

Mitt mogonsocker brukar ligga mellan 3,8 och 4,2.. och det är en viss mätosäkerhet i de apparaterna så man kan nog säga att jag ligger rätt stabilt på 4,0!

Egentligen skaffade jag mätaren för att göra ett glukosbelastningstest.. men än har jag inte förmått mig att stoppa i mig dextrosol.. fasten de ligger här o skräpar!

JohanKarl
0

Avis.

Mitt fastevärde är sällan under 4,5 - vanligare mellan 5,0 och 5,5.

Jag antar att jag får se till att motionera mera…Skäms

Zepp
0

Är inte så säker på det faktist.. om du tar fasteprovet på morgonen.. då skall gryningsfenomenet faktist höja blodsockret, som en energikick så du vaknar pigg och alert!

Själv är jag fruktansvärt morgontrött.. vilket kanske förklaras av mitt låga morgonsocker?

Wildrat
0

Jag har alltid ett morgonsocker på 5,3. Det är ju ganska högt för att vara på en LCHF:are verkar det ju som. Har kollat lite då och då och har som lägst varit strax under 5 (4,7 tror jag).

Men jag har å andra sidan vajsing på mina hormoner med hypotyreos och nu kosttillskott som ger det binjurarna bör ge (kortisol osv) så det kanske ställer till det för mig. Har börjat med lite Metformin nu då jag vill bli med barn och jag sällan har ägglossning. Läste på PCOS-sidor att Metformin ev kan hjälpa då… Skulle väl kanske behöva motionera också för insulinkänsligheten men orka…

MimLan
0

#12 Är inte förutsättningen för Metformin högt blodsocker? Kan det ge effekt ändå, är min undran snarare?

Wildrat
0

#13 Tja, det gör cellerna mer känsliga för insulin och det är den effekten man är ute efter. Det behövs tydligen insulin för att tillverka äggen i äggstockarna och är man insulinresistent så går det inte så bra.

Jag har dock inte kollat om jag är insulinresistent men jag har problem med ägglossning (har oftast ingen) och har testat en massa andra grejjer. Tänkte att jag kan testa detta också när jag ändå testat en massa annat och inte får nån vettig hjälp från sjukvården…

JohanKarl
0

Well, jag har noterat en modest gryningseffekt - säg att jag har närmare 6 när jag nyss vaknat, och närmare 5 efter en timme. 5-6 timmar efter lunch kan jag ha droppat under 5, en bra dag.

Det hela KAN ju förstås påverkas av både pollenallergi och clarityn, samt vanlig stress… som alla är en del av mitt liv.

(å andra sidan har jag väl ett lyxproblem jämfört med alla diabetiker som hänger här, förlåt)

Omnivoren
0

Det är mätstickorna som är den stora kostnaden förstår jag. Men finns det några som är billigare än andra? Har varje mätarfabrikat sin egen utformning av stickorna?

Wildrat
0

#16 Apoteket borde ju kunna ge dig hjälp i det avseendet, det är ju de som säljer stickorna.