Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 11633 ggr
matvraket-se
1

Kaffe med kokosfett?

Ser att folk faktiskt dricker det - kan det vara något att stå efter? Har aldrig smakat men har svårt att föreställa mig att det är gott och om jag ska vara ärlig har jag lika svårt att tro att det är vidare nyttigt.

Min tanke är att en kost innehållande ytterst lite kolhydrater är mycket bra för typ 2 diabetiker och att ju mindre "bisarr" en kosthållning är desto lättare har den att vinna anhängare.

Inte orimligt att fler än jag har svårt att spontant jubla över en sådan smörja. Närmast provocerande…

fellfrosch
0

Provocerande? O.O

Zepp
0

Mnja.. funkar som frukost, när man bara hinner få i sig en kopp kaffe och tycker det e för mycket kolisar i grädde.

Smakar inget speciellt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MiaP
0

Det går ju bra att använda smör i kaffet i stället!Tungan ute

yvonnel
0

Jag tar mig en tesked kokkosolja före frukost, det lenar så gott i halsen.

Får kanske ta en till i kaffet.

Skrovliga armbågar är ett minne blott.

Internettan
1

Jag älskar kokossmak och kokosfett i kaffet är jättegott. Bra ersättning när man vill undvika mjölk. Och nyttigt! (Vad är det som är så bisarrt?)

Menar du att vi som gillar kokosfett ska avstå bara för att inte irritera dig? Skulle folk vara så lättskrämda att de tycker att lite kokosolja i kaffet får dem att såga hela kosten? Skrattande Att hälla ner honung i te är väl ungfär lika bisarrt? För att inte tala om sockerbitar i kaffet! Handlar bara om vana och ovana. Hade det handlat om att hälla i en fläskkotlett i kaffet så hade jag förstått dig…

"Every point of view is a view from a point."

Inkanyezi
0

Vinna anhängare?

Det är faktiskt inte frågan om en tävling, utan det handlar om hur man vill leva.

Några gillar kokosfett i kaffet, andra tar socker. Den som inte tål socker har inte fullt lika många val. Man kan ju dricka kaffet slätt också. Du dricker ditt kaffe som du vill; strängt taget slipper du dricka kaffe alls.

En vanlig missuppfattning när det gäller LCHF är att det handlar om intag av omåttliga mängder fett, och fett i vad som helst. Riktigt så funkar det inte, men om man nu vill ha smör eller kokosfett i kaffet så berör det ju ingen annan, så jag har svårt att se var problemet ligger? Det skadar knappast att prova, och av erfarenhet vet många av oss att socker inte är det bästa att få i sig.

Så för den som vill dricka kaffe, men slippa bullen eller sockerbitarna, kan ju kokosfett vara en idé som funkar. Jag har ganska svårt att bli provocerad av vad andra häller i sitt kaffe. Min farmor strödde lite salt i kaffet. Bara några korn, men i alla fall salt. Hon sade att det klarnade bättre så; alltid kokkaffe, ofta på sumpen. Ett par skopor kaffe till och lite mer vatten. Och sedan drack hon det på bit, och när det var varmt hällde hon det på fatet och sörplade det i sig. Folk har olika vanor. Jag drack någon gång kaffe hos farmor, och fick mjölk i, och inte smakade det salt, så det var nog gansla lite salt i alla fall. Då tyckte jag att det var gott att doppa en bulle i.

Så varför inte kokosfett i kaffet, om det hjälper på något sätt? Jag får lätt orolig mage av kaffe om jag inte har mjölk i. Jag kan tänka mig att för den som inte tål mjölk kan det vara tvärtom. Kanske kokosfett funkar också? Det skadar i alla fall inte att prova.

Och visst är kokosfett nyttigt. Vad har man för skäl att tro något annat?

Effie
0

Och det är inte obligatoriskt att hälla kokosfett och smör i kaffet! Det är inte obligatoriskt att hälla i någonting! Inte ens att dricka kaffe.  Glad Inte kokosfett heller. Fast det är nyttigt, så de flesta försöker hitta ett enkelt sätt att få i sig det. Typ i kaffet.

Själv gillar jag inte kokosfett i kaffe, så jag försöker få i mig det på annat sätt,

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

willas
0

Jag dricker inte kaffe, men behöver klokosfettet, så jag dricker kokosfett upplöst i varmt vatten. Det brukar folk uppleva som bisarrt…

dufva
1

Ditt anförande tyder på att du tagit till dig LC men har det lite svårare med HF-biten.Skrattande.

Det behövs dock  både en fram och en bakända på ekipaget för att det ska röra sig framåt Tungan ute

Därmed inte sagt att man måste fylla sina kaffekoppar med kokosfett förstås.

Fettet i kokos är nyttigt och inte det minsta skadligt.

Det håller dig mätt och ökar tom din förbränning.

Den fina laurinsyran bekämpar dessutom inflammation svamp och bakterier som du kan ha dragit på dig.

Det viktiga är alltså att man får sin energi från fett istället för från kolhydrater för att inte bli orkeslös och få bra fart på sin fettbrasa men hur man bär sig åt för att nå vettiga proportioner är upp till den enskilde

willowpysen
0

Själv gör jag äggmjölk på kokosfett! Äntligen kan man dricka en skummande latte utan mjölkens kolhydrater ;) Använder man den fina virgin kokosolja så får man kokossmaken på köpet, men det finns även den utan smak om man bara vill ha det lena skummet utan kokossmaken…. mmmm, gott vilket som. Tur att vi lever i ett fritt land och kan VÄLJA själva vad vi vill stoppa i oss…. Perfekt om man kan kombinera nyttigt med det som man tycker är gott, mat och dryck ska vara en njutning annars kan det lika gärna vara för min del =O

"En stund i taget - här & nu"

matvraket-se
0

Tack för alla fantastiska kommentarer!

Jag äter mycket kokosflingor men inget rent kokosfett. Storkonsument av kaffe, föredrar det svart men ibland har jag grädde i och det händer att jag slår i lite gräddlikör. Kardemumma sätter spets på anrättningen.

Provocerande - jag berättade på fikarasten att en del dricker sitt kaffe med smör eller kokosfett och tolkade reaktionen…

För övrigt har mina arbetskamrater sett hur jag blivit smalare och friskare sedan jag slutade med bröd och annat kolhydratstinnt, att jag numera alltid känner mig nöjd och styr själv när och vad jag äter - tidigare kändes det som om jag var en slav under suget. Jag har mycket riktigt anammat LC helt men kanske inte HF fullt ut. Förresten äter jag en hel del kolhydrater också sammantaget - nötter, solrosfrön, yoghurt. Undviker alla livsmedel med mer än 5% kolhydrater bara.

Njuter av att må bra och trivs med att det inte är krångligare. Jag tror att ju mindre regler desto bättre. Genom sig själv känner man andra och om en kosthållning som innebär stora fördelar i all enkelhet krånglas till får den alldeles säkert färre följare. Unnar alla i min situation (medelålders smällfet typ 2 diabetiker) att få vara med om att befrias från suget efter allehanda mat och reducera insulin och annan behandling.

Mat och dryck ska absolut vara en njutning. Tidigare kände jag alltid skuld och skam - brukade dra för persiennerna innan jag gick till kylskåpet eller skafferiet - nu slipper jag den känslan också.

Snart är det två år sedan jag stängde locket på brödburken. Det har inneburit oerhört mycket positivt även om jag (ännu) inte smakat kokosfett i kaffet!

Zepp
0

Man skall oxå tänka sig att en del inte gillar att äta rent fett som sitter runt kotletten och sånt, men de behöver ändå få i sig energi i form av fett när de drastiskt minskat kolhydraterna.

Bäst är givetvis om man klarar sig på enklast tänkbara sätt, då är det inga som helst problem med att göra det till en livsstil.

Sen så har man ju de som absolut vill bli smala.. och det är nog alltid lite lurigt med de sista kilona, speciellt när man kommit upp i åldern.

Då kanske man måste bli lte extremare.. jag har slutat med cocosfett i kaffet på morgonen.. jag fick alldrig i mig lunchen då.

karinafp
0

Sedan måste man inte bli missionär och berätta allting heller, i synnerhet om man märker att omgivningen reagerar negativt. Jag undviker kolhydrater eftersom jag har diabetes och vill hålla blodsockret i schack, det är allt jag berättar om någon undrar. Och kaffet dricker jag svart, det har jag alltid gjort… Cool

sophia87
1

Vad härligt det här forumet är! Jag läste inlägget och blev ganska provocerad själv, men sen kommer alla balanserade, godmodiga och kunniga svar med glimten i ögat Glad You rock!

Zepp
0

Det är inget som ingår i kostmodellen med cocosfett över huvudtaget.. det är nog mest lite knep o knåp för de som behöver komma upp i fettintag.

Sugiyama
0

Jag får inte ha smör i kaffet när min man är med, han tycker jag är pinsam. Fast det här höll jag mest på med i början när jag provade mig fram, numera dricker jag kaffet svart.

Fiana
0

Jag gillar inte kokosfett eller smör i just kaffe, där får det vara svart eller med grädde, men min mage tål inte kaffe särskilt ofta i alla fall, blir någon gång i veckan eller så. Däremot vill jag gärna ha kokosfett i thé, aldrig gillat mjölk eller grädde i thé men kokosfett är gott och nyttigt. Jag har inga problem med att få i mig tillräckligt med fett, men lite svårt att få i mig kokosfett på andra sätt förutom ischoklad, och jag märker definitivt positivt effekt på min hypothyreos när jag ser till att få i mig av det.

matvraket-se
0

ifall någon undrar så är jag en mycket godmodig man och jag anar att de allra flesta här är det också. Precis som #13 ovan brukar jag nöja mig med att säga att jag har sockersjuka. Vi kom att prata om det här med kokosfett och smör i kaffet en gång på jobbet - varför minns jag inte.

Missionerer mycket försiktigt och till mina patienter har jag någon gång berättat hur jag gör bara - inte sagt att de borde göra detsamma. (är sjuksköterska i äldreomsorgen)

Mitt bästa kostråd till de som är gamla med sockersjuka är "Ät ingenting som inte är gott" mest för att många av dem tror att de kan och bör äta sockerfritt. De allra flesta "sockerfria" kakor och annat är inte så goda sägs det.

chrand
1

Oj, oj, blev nästan lite rädd när jag såg vad du skrivit matvraket. Har du inte lärt dig att här måste man klia varandra på ryggen annars blir det ett jäkla liv Flört.

Nu är det kanske så att kokosfett är fantastiskt nyttigt men eftersom det inte finns naturligt i Skåne så tror jag att man överlever utan. Själv får jag i mig så mycket fett av all den underbara maten så jag har aldrig behövt fundera på nya varianter av fettintag.

Förresten, finns denna förträffliga laurinsyra i något annat mera matigt livsmedel?

Inkanyezi
0

Som mjölk, smör, grädde och ost då? Laurinsyran finns i alla däggdjurs mjölk. Och så finns den så klart i köttet också.

parsley
0

Jag tycker att kokosfett i te eller kaffe är ett bra sätt att öka andelen fett i maten eftersom kokosfettet inte smakar något speciellt utan är neutralt i smaken, till skillnad från t ex smör.

fellfrosch
0

Mitt kokosfett smakar då inte neutralt Rynkar på näsan Men kan bero på att det är silverpaketet kanske?

[Pennylane1]
0

silverpaketet smakar ju neutalt, inte kan du väl känna kokossmaken i det?

fellfrosch
0

Nepp ingen kokossmak i den inte, kan inte riktigt förklara det men enligt mig smakar det fruktansvärt även om inte så mycket..

[Pennylane1]
0

känner ingen skillnad på smaken hos  den och Cocosa pure.

fellfrosch
0

Rynkar på näsan det kan väl inte vara så att det är härsket eller? Borde ju lukta även när det inte är smält i så fall?

[Pennylane1]
0

har du provat annat neutralt? du kanske inte gillar kokosfett helt enkelt?

fellfrosch
0

Nepp :( Har inte precis råd. Jag tänkte testa det i kaffe nu och se hur det är, kanske inte smakar nått i det. Har aldrig känt av någon smak i ischoklad innan eller så heller Tungan ute och jag är ingen kräsen människa

sophia87
0

Min mamma köpte en burk smaklöst kokosfett från biofood på hälsokosten, och det hade en rökt, kemiskt metallisk smak - totalt oätligt. Det var långt före bäst före datumet och hon förvarar det precis som alla andra burkar före. Nån som råkat ut för samma sak? Det är en vit plastburk.

yvonnel
0

Om det säljs som smaklöst då är det alldeles säkert värmebehandlat, låter skumt, gå tillbaka till affären med det. Jag skickade efter från USA Puritans Pride, fick bra pris, slapp tom. tullavgift. Det jag köpte smakar och luktar aningens lite, inte alls störande.

skogs-tolva
0

Själv dricker jag en stoor balja med kaffe innehållande grädde och cocosfett. Mättar bra och ger min mage en bra start på dagen innan morgonpromenaden…. Och ibland när jag känner att det behöver dras ner på mejeriprodukterna, gör jag äggmjölksgrädde med cocosfett i och har i kaffet. Lite vaniljpulver får krydda anrättningen Glad

kvantprick
0

Jag köpte det kokosfettet från biofood i vintras och det räckte med att öppna burken så visste jag att detta inte var någonting jag tänkte äta ;) Men det är superbra som hårinpackning även om lukten stör mig där med…

För förtäring använder jag nu istället cocosas, både den utan smak och den med. Gillar inte den utan smak så mkt heller men betydligt bättre än biofoods!

opssk
0

Min frukost nuförtiden; kaffe med en skvätt grädde och 1-2 msk kokosfett. Är mätt till lunch;)

sophia87
0

Lite OT: Är det någon mer än jag som har märkt av en tydlig aptitdämpande effekt av kaffe, även utan kokosfett, grädde eller annat? Ibland skippar jag frukost, men så blir jag hungrig på skolan vid typ tio halv elva. Då tar jag en kaffe och sen när det är lunchdags så är jag liksom inte hungrig längre. Inte mätt heller, men jag skulle lätt kunna vänta ett par timmar på mat.

Zepp
0

Kan även funka med ett glas vatten antar jag, magsäcken uttöjning och hopdragning är en del i aptitsystemet.

Men du har rätt, när jag jobbar sent kan jag bli lite hungrig, då tar jag en kopp kaffe, så står jag mig tills jag kommer hem.

Anand
0

Jag har blivit slav under kaffe med kokosfett!

Har inte haft magkatarr en ända gång sen jag började med det. Tar kaffe och kokosfett till frukost. Håller mig oftast 3-4 timmar på det och det passar mig alldeles utmärkt. Tycker bara att det är jobbigt med frukost.

Köper ekologiskt på life affären i plastburk, vet inte vad märket heter.

yvonnel
0

Tycker att det måste bli jobbigt att hinna/orka få i sig tillräckligt med protein om man inte äter frukost.

Men kanske fettfrukost är bra sätt att få igång viktminskningen, vill du berätta om det, hur det går?

Jag har provat kokkoskaffe och tycker det är ok men inget jag längtar efter, fast jag har till och från lite svårt att svälja fett.

Anand
0

Ja jag gick inte ner något förrän jag skippade frukost och sen har jag bara fortsatt.

Går till o går till, drick kaffe med valfri mängd kokosfett, 1 stor tesked tar jag. Ät sen när du är hungrig!

Väger, mäter aldrig någon mat så jag vet inte hur mycket jag får i mig av allt men jag mår bra, går ner i vikt, dock sakta men jag har ingen brådska. Jag har inga planer på att ändra tillbaka till kolhydratkost igen.

skogs-tolva
0

Som sagt, äggmjölksgrädde; 6 äggulor, 150 gr cocosfett och ca 3-3.5 dl kokande vatten, mixa och voilá - du kan ha det i kaffet utan att det känns fett.

Den här mängden brukar räcka som gräddsubstitut i 2-3 dagar. Eller fya, lite beroende på hur mycket kaffe jag dricker…. Oskyldig