Ugnstermometer
Wow, jag har just skaffat en ugnstermometer! En sån där med ett metallspjut som man pillar in i köttet/fågeln/fisken.
Jag skulle ha lax i ugnen (vanlig upptinade laxfiléer) och bruksanvisningen rekommenderade en temperatur på 100 grader i ugnen, samt 55 graders innertemperatur i laxen.
Kändes lite konstigt att ha så låg temperatur, men men…
Ååå, så saftigt och gott!
Vad är dina erfarenheter av ugnstermometrar?

Jag tycker att det är bra med en ugnstermometer, eftersom det är svårt att avgöra när köttet är färdigt; det är ju så olika på hur hög temperatiur man börjar med och hur tjockt det är. Med en termometer kan man bestämma att köttbiten är klar vid en viss temperatur i mitten. Man kan få kortare tillagning och saftigare kött i stället för att hugga till lite extra för att vara på den säkra sidan.
Jag har en inbygd i min ugn och använder flitigt, jättebra.
ja mycket bra! Har en likadan som du LatMask, med spjut
Det är så bra med termometer. Ovärdeligt när man gör kött.

Perfekt tillagat varje gång blir det när man väl lärt sig vilken temp man gillar bäst på innerkärnan.
Viktigt att det man tillagar är rumsvarmt när man startar.
Man får inte ha för båttom som med mycket annat i livet
Är det delvis oupptinat är det svårare att få ett bra resultat.

"Vad är dina erfarenheter av ugnstermometrar?"
Off topic detta men …..
Hmmm, jag har en ungtermometer men jag har den till en helt annan sak: Vi har en pelletspanna i källaren som har krånglat lite då och då.
Köpte en trådlös ugnstermometer på Jula, stack in "spjutet" i rökröret till pannan och har sedan displayen uppe i vardagsrummet.
Så nu kan jag lätt kolla temperaturen på rökgaserna när jag sitter där upp i min sköna fåtölj i stället för att hela tiden få springa ner i pannrummet för att kolla så brännaren inte lägger av 
#5 varför skulle det vara viktigt att det är rumsvarmt när man startar? Det är ju det som termometern gör oviktigt? Om man går på tid är det viktigt men med termometer blir det väl totalt oviktigt?! Den talar ju om när det är klart (eller när det uppnått den temp man vill ha) oavsett vad starttempen var.
Va, Siggebus! FINNS det trådlösa termometrar!
Det visste jag inte ens! Det var ett jädra fixande att sätta in formen i ugnen utan att riva ner själva termometern i golvet, så en trådlös skulle ha varit perfekt. Var den dyr?
Det trixiga om kärnan på köttet är frusen när man börjar är väl att ytan lätt blir lite väl färdig innan mitten är klar. Det bästa är väl egentligen att laga från rumstemp, men det går ju laga kallt kött också, fast gärna jämnkallt då.
Sen går det ju laga helfruset kött också, tjälaknul. Men då får man ju pilla in termometern när köttet är tinat.
Ja, trådlösa termometrar har jag också sett och det är ju smidigt. Sen har min mamma också en smidig termometer, förvisso inte trådlös men själva delen med displayen har en magnet så det är bara att fästa den i spisen på lämpligt ställe.
Själv har jag även inbyggd termometer i ugnen, men den visar lite varmare än vad det är, har inte orkat ta reda på exakt hur många grader bara, har ju ändå min andra stektermometer som visar jättebra.
Nä, nu blir jag sugen på stek… Men ugnen är upptagen med bakning idag, hade tänkt att min icke LCHF-familj skulle få fira kanelbullens dag imorgon. Och så har jag ett bakreceptexperiment på G till mig (där stektermometern faktiskt ska få arbeta lite) så det får bli en annan dag. I frysen ligger stekar av älg, nöt och fläsk och väntar på att få bli härliga höstmiddagar.
Ja, ugnstermometer är ovärderligt. Slöseri på bra kött som man vill ha på ett visst sätt att försöka laga det utan termometer, eftersom det är väldigt svårt att gissa när köttet är klart. Starttemperatur, form på köttet, ugnens temperatur osv spelar ju in. Skulle nog aldrig laga helstekt oxfilé utan ugnstermometer om vi säger så :)

Javisst finns det och inte var den dyr tyckte jag. Tåler 300 grader 
Kolla här t ex: http://www.jula.se/search-result/?q=tr%c3%a5dl%c3%b6s%20ugnstermometer
Helst trådlös är den ju inte men man kan sitta i ett annat rum eller våning och kolla den :)
Ugnstermometer är ovärderligt, som #10 skrev. Numera slipper man ju torrstekta köttbitar, utan kan få dem perfekt saftiga och rosa…! Utan att gissa sig till hur länge köttbiten måste stå i ugnen.
Jag kör ofta kött (tinat eller fryst) på lägre temperatur - det blir ännu saftigare då. Är det direkt från frysen får man förstås vänta lite innan man kan sätta i termometern.
Här går ugnstermometern varm kan man säga! Till lax, som vi lagar som TS, till kött och kyckling.
Maken använder den dessutom alltid när han bakar bröd. (Han äter inte LCHF utan "HCHF".)
Fast det verkar om om det stämmer att man ska sluta lite innan… min lax var liiite torr mitt i. Det lär vara så att temperaturen går upp ca 5 grader efter att man plockat ut allt från ugnen. Så jag borde nog ha plockat ut det hela när temperaturen var 50 grader, och låtit det hela värma sig själv.
Jag använder alltid termometer och tycker det är oerhört praktiskt! Allid lagom tillagat utan att behöva bekymra mig.
Bifogar den lathund jag har sittandes på insidan av en skåpdörr i köket.

#14 I rumstemperatur - strax över 20 grader - ökar temp i den ugnsgratinerade klump-matvaran (typ stek) med ca 4% av ugnstempen när den får stå (kan ta uppemot 20 minuter).
En tunn matvara (Laxfilé) ökar självklart mindre då den kyls snabbare, så är matvaran riktigt tunn eller liten kan man bortse från denna eftereffekt.
#7 Dels blir temperaturskillnaderna mindre i köttbiten om man använder rumstempererat kött - jämnare resultat mao, men sen verkar kallt kött, som värms hastigt, ha större förmåga att dra ihop sig, och att släppa vätska. Rumstempererat kött blir saftigare som tillagat.
Jag har provat och jämfört ett otal gånger under årens lopp, och tar numera alltid fram köttbiten, jag ska laga på kvällen, redan på morgonen, då jag har möjlighet - resultatet blir mycket bättre.
Tack Pasi, du har koll som vanligt!
Jag ska nog prova att tillaga en stek eller något liknande på låg temperatur och se om det blir saftigare.
fast… tjälknul blir ju jättesaftigt trots att man kör från fryst 

#18 Den låga gräddningstemperaturen ser till att temp-skillnader i köttet blir minimalt samtidigt som vi inte direkt pratar om nån snabb uppvärmning i detta fallet.
Sen läggs den dessutom i vatten efteråt, vilket kyler den och gör att den suger upp det saltade vattnet.
Nu ska jag ugnssteka kycklingfiléer och ser till min häpnad att uhnstemperaturen ska vara 250 grader. Jag tror aldrig jag haft så hög temperatur någonsin.
Hur ugnssteker du kycklingfilé?
Ingen som brukar ugnssteka kycklingfilé?
Har gjort lite olika, men då de är ganska små så funkar ganska hög temperatur, gärna bryna i panna först
Jag har någon gång virat in dem i bacon, det blir faktiskt ganska gott, det går också bra att lägga filéerna i kryddad oljemarinad någon timme innan.
Det är lätt att det blir lite torrt kött när det är så magert så olja är nästan ett måste.
Nu har jag gjort två olika kycklingfilégrejer, dels baconlindad och dels bara stekt i ugn och saltad och pepprad. Återkommer med rapport!