Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 6509 ggr
rullz
0

Vad händer om man äter "för lite" kcal?

Om man käkar minst 1gr protein per kilo kroppsvikt under en hel dag + mer fett än protein, känner sig mätt och mår bra men inte har fått i sig mer än ca 1200kcal, vad händer då? Det borde ju inte finnas någon risk för att förlora muskler och man lär ju inte ramla ihop av energibrist om man går ut och går. Vad är det som händer egentligen och vad är det farliga?

Pasi
0

Känner du dig mätt så är det nog inte svält utan kroppen som tar skrovmål av fettdepåerna.Glad Kroppsfett är också mat!Flört

rullz
0

Men om man knappt har något kroppsfett då?

Pasi
0

Det finns alltid några kg kroppsfett, och ett kilo fett räcker i några dagar.Flört
Hur länge har du varit mätt på så lite mat?

Antingen kommer nog hungern om några dagar då kroppen snaskat klart på sig själv, eller så kanske du får äta mer kolhydrater, eller träna, för att få upp aptiten.

rullz
0

Normalt mätt tror jag, hungrig efter ett par timmar. Finns det även kroppsfett om man ligger mer mot det underviktiga hållet?

rullz
0

Men alltså, om man har en del fett att ta av så är inte 1200kcal hela världen, men om man inte har så mycket att ta av? Vore ju illa att förlora det lilla som finns genom att låta kroppen äta skrovmål av det. Blir det alltså så att kroppen trots allt protein och fett börjar ta av musklerna? Isåfall, vad är minimum man borde äta varje dag för att slippa hamna där?

Pasi
1

#5 Minimum varierar en del men kanske 27-30 kcal/kg för kvinnor och 30-33 för män, kan vara ett riktmärke. Men är man "lättviktare" kanske man får sikta på det högre värdet eftersom hjärnan fortfarande behöver lika mycket energi, även om kroppen är lätt.

Anninni
0

#6 gäller det värdena den aktuella vikten eller den efterlängtade vikten?

Pasi
0

#7 Svår fråga eftersom kaloribehovet per kg varierar mer mellan olika människor än för en enskild vid olika vikt. Jag skulle nog sätta kalorimängden per kg nuvarande vikt eftersom det drar mer kalorier att röra sig med övervikt.

Anninni
0

Oj då. Då får jag äta mer Obestämd

berndt
0

#6 Säger inte Skaldeman i sin bok att man kan utgå från 20-25 kcal/kg?

jag har inte boken här nu på jobbet men enligt (det dåliga) minnet mitt var det så här

Dina siffror ger ganska höga doser per dag..

för mig passar 20-25 kcal ganska bra, då blir jag i intervallet 1800-2200 kcal och det är vad som har fallit naturligt för mig när jag ätit mig mätt varje dag

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

rullz
0

Tack så mycket för svaret Glad

Pasi
0

#10 För en 60 kilos kvinna skulle det ju innebära 1200-1500 kcal vilket jag tror är i minsta laget för de flesta även om det naturligtvis varierar.
Själv ligger jag på över 40kcal/kg då jag inte är så aktiv….men vi är olika så man bör nog prova sig fram.

Adur
0

Lyfter upp en gammal tråd!

Jag funderar också på detta med att eventuellt äta för lite. Vi pratade om det på Sundsvallsträffen igår, och var väl rätt överens om att en någorlunda frisk kropp är kapabel att signalera hur mycket mat den behöver. Och att överätning knappast är av gagn.

Det var länge sedan jag registrerade matintaget eftersom jag numera äter efter min aptit. Men idag har jag bokfört ätandet i MinMat - en helt vanlig matdag för mig - och konstaterar att jag under dagen har fått i mig knappt 1300 kcal. Av detta är 70E% fett.

Då har jag ändå gått flera kilometer i skogen och dessutom jobbat en stund med att fylla en släpvagn med bråte. Inget supertungt jobb, men jag blev aningen svettig.

Trots allt är jag ju varken pytteliten eller stillasittande. Jag är 170 cm och väger runt 65 kilo. Tränar ingenting, men har ett ganska rörligt jobb och promenerar med hunden i skogen varje dag. Jag känner mig frisk och pigg, och har så gjort i över två år, men funderar ändå på vad ett så lågt energiintag kan göra med t ex ämnesomsättningen.