Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 28796 ggr
Skepparkrans
16

Göra egen yoghurt/fil?

Redan i skolan fick man ju lära sig att man på den gamla goda tiden tillverkade filmjölk genom att ta vanlig mjölk, tillsätta lite gammal filmjölk och låta det stå över natten.

Kan man göra så även idag? Eller är bakterikulturen officiellt dödad innan slutprodukten paketeras? En egen filmjölk med rejält hög fetthalt skulle inte vara så dumt att ha till frukost.

DesK
1

Yoghurt kan du göra på det sättet. Det som kan vara lite trixigt är att hålla lagom värme runt skålen.

Så här gör jag min yoghurt
Ta en liter gammeldags mjölk och rör ut cirka 1-2 deciliter naturell yoghurt  i mjölken, värm försiktigt till cirka 40 grader. Låt sedan stå över natten. Naturligtvis kan man byta ut en del av mjölken mot vispgrädde.

/Désirée

PerH
0

yoghurt

Gör egen Yoghurt från den som i butiken kallas naturell och alltså har levande kultur.

Fetthalten reglerar du sjäv genom att i strten tillsätta grädde.

Som bas använde jag (före LCHF) den fullfeta(röda) mjölken.

Använder i dag inte mjölkprodukter annat än sparsamt med hårdost samt mer av vispgräden.

ps

Den egna Yoghurten är smarrig till en början, förbrukar du inte det du tillverkar, förloras den goda smaken efter ett par dagar, men fortfarande drickbar, min erfarenhet

Yoghurt fungerar utmärkt som måltidsdryck utspädd med vatten, som lite trögflytande mjölk.

Wildrat
0

Min farmor gjorde filbunke själv ganska ofta, dock vet jag nte hur och kan inte fråga då hon inte finns längre. Men testa att googla…

Edit: typ så här gjorde hon väl: http://www.tasteline.com/recept/Filbunke

Bilringar
0

Förra sommaren fick min far höra av bekanta att man kan göra filbunke genom att hälla ny mjölk i en köpt filbunke man ätit ur. Den köpta filen finns förstås kvar lite här och där i plastkoppen och häller man på ny mjölk och låter stå i rumstemp över natten så har man en ny filbunke nästa dag. Funkade hela sommaren, tills han tröttnade!

Fettskrämd som han är så använde han fettfri mjölk. Jag fattar inte att det verkligen funkade med det vattniga blasket, men det gjorde det.

Wildrat
0

#4 Mjölkprotein och laktos finns ju fortfarande kvar när man tagit bort fettet och det är det (vilket vet jag inte) som reagerar med bakterierna. Fettet är overksamt i processen…

Sugiyama
0

Jag har fått kefirsvamp som man kan göra kefir av. Den får stå 1-2 dygn sedan silar jag bort svampkornen som blandas med ny mjölk och grädde. Gott och nyttigt.

Skepparkrans
0

Jag har googlat lite och det verkar rätt enkelt. Åtminstone vad gäller filmjölken. Yoghurten skall ju tydligen hållas mellan ca 37 och 43 grader i ca 8 timmar medan bakterierna verkar, så den är lite mer komplicerad än filmjölken som bara behöver stå i rumstemperatur.

Men vad tusan. Jag har en liter mjölk, ett gräddpaket och lite turkisk yoghurt. Jag testar att göra en sats imorgon så får vi se hur det blir. Förhoppningsvis smakar det lite annorlunda än köpyoghurten jag käkat de senaste två åren (om det nu lyckas alltså).

Vad är det som skiljer de olika yoghurtarna åt? Är det olika bakteriekultur i dem eller är de gjorda på olika sorters mjölk?

hemul
1

Fil går fint att göra. Klart på 1- 1 1/2 dygn. Fördelen med fil är att de bakterierna trivs i rumstemperatur, så bara att hälla mjölk eller gräddmjök och en slatt fil i en burk, täcka över och låta stå framme.

Jag brukar syra ren grädde på samma sätt, med en liten tillsatas av fil. Blir jättegott. Tjockare, fetare och billigare än CF. Ta inte mer fil än som behövs om du testar. En tsk räcker till en majjoburk med grädde. Blir smarrig dressing det! Man kan blanda i bara lite majjo om man använder det så och gillar majjosmak på dressingen.

Bilringar
0

# 5 Jo, jag trodde inte heller att fettet är verksamt, men jag har ändå så svårt att föreställa mig att det kan bli något annat än blask av fettfri mjölk Skrattande

#8 Vet du om din variant på CF tål uppvärmning eller att t.ex. hällas i/på varm mat? Vore ju kanon med egentillverkning!

DesK
0

#9 Man kan stabilisera all yoghurt, hemgjord creme fraiche med mera genom att vispa i ett helt ägg, då blir den kokbar utan att skära sig. För att hålla temeperaturen har jag en burk som är vadderad med frigolit, men man kan också ta en stor handduk och vira in burken med och ställa intill ett element. Glad

/Désirée

Skepparkrans
0

Jag blandade 1 liter mjölk med 5 dl grädde, vilket borde ge en blandning på ca 15%. Denna hettade jag upp till nästan 85 grader, lät den kallna till 43 grader, blandade i 1 dl turkisk yoghurt, rörde om ordentligt och ställde blandningen i en välisolerad frigolitlåda tillsammans med två PET-flaskor fyllda med varmvatten (45-50 grader).

Detta var runt 12-tiden så jag räknar med att det kommer att vara färdigt ikväll någon gång. Frigolitlådan är 40 mm tjock så den lär utan tvekan hålla varmt i 8 timmar.

Jag sköljde dessutom av alla redskap, samt bunken med kokande vatten för att dräpa alla eventuella oönskade bakterier som kunde tänkas hålla till där. Känns som att jag gjort allt som kan göras för att det skall bli bra. Blir det inte yoghurt av det här måste kulturen i köpyoghurten ha varit död.

hemul
0

Bilringar, visst gör den det! Står sig bra gör den också. Säkert en 10 dagar i min kyl.

Jo, det är väldigt praktiskt att bara behöva köpa mjölk och grädde. Den sura grädden gör sig förstås utmärkt istället för gräddfil på matjesill och sånt också. Kyss

Skepparkrans
0

Det gick åt pipsvängen. Det blev ingen yoghurt utan bara en lite småklumpig gegga som smakade som en blandning av mjölk och grädde.

Nu testar jag att göra en filbunke. Kokade upp 3 dl mjölk och 1 dl grädde, lät det svalna till 20 grader och hällde i 1 dl filmjölk. Det skall få stå över natten. Bör bli runt 10% fetthalt.

Håller tummarna.

MegN
0

#13 varför måste man koka upp mjölken…? Om du använder mjölk och grädde köpt i affär (på tetra) är den ju redan pastöriserad… Räcker inte det? Mjölken ändrar ju egenskaper om man kokar den?

Skepparkrans
0

Man skall egentligen inte koka mjölken. Den skall hettas upp till ungefär 85 grader men jag hann helt enkelt inte ta kastrullen från plattan i tid. Temperaturen rusade från 70 grader till kokpunkten på mindre än en sekund och plötsligt skummade det.

Uppvärmningen skall tydligen göra någonting med mjölkproteinet så att filet/yoghurten får bättre konsistens.

MegN
0

#15 åhå, där ser man. Ja, jag har inte prövat att göra egen filmjölk. Däremot har jag ofta gjort färskost av filmjölk (eftersom man då gör sig av med laktosen i den vassla som rinner av!). Och när min mormor levde brukade vi göra hårdost - och då ska ju (den icke homogeniserade!) mjölken värmas upp till en viss temperatur (har redan förträngt vilken) innan man har i löpe osv.

dufva
0

Tror inte det behövs nån uppvärmningObestämd

Jag slevar helt enkelt i ett par skedar av det jag vill göra fil/youghurt av i en liter mjölk och ställer lite varmt.

Ovanpå varmvattenberedaren funkar fint för mig.

Långfil och fjällfil ger bra resultat.

Dom gånger det gått sämre har varit när jag använt youghurt vilket verkar vara lite känsligare eller kanske behöver en annan temp än den jag har ovanpå vv-beredaren.

hemul
1

Det behövs definitivt ingen uppvärmning. Det är nog som någon var inne på en säkerhetsåtgärd som lever kvar sen tiden mjölken inte var pastöriserad.

Fil ska inte stå varmt. Runt 20 nånting och yoghurt tror jag ska ha runt 30, kommer inte ihåg exakt.

DesK
0

Jag värmer bara min mjölk med yoghurt till max 45 grader och häller över den i bunken med frigolit runt. Denna uppvärmning gör jag bara för att syrningen ska komma igång. Glad Metoden har jag blivit tipsad av en ryss för många år sedan.

/Désirée

Skepparkrans
0

Efter 10 timmar hade det inte hänt ett dugg. Jag gissar att bakteriekulturen helt enkelt var död redan när jag köpte filmjölken.

Vad gör jag nu då? Ger upp?

DesK
0

Låt stå lika många timmar till och har det inte hänt nåt då får du börja om. Det kan vara värt att kolla att bäst-före-datum är så långt fram som möjigt Glad

/Désirée

Sugiyama
0

Min kefir står i rumstemperatur. Jag silar av kornen och blandar dom med ny mjölk. Skördar en gång om dagen.

Skepparkrans
0

Jag gjorde en ny sats som fick stå i 24 timmar och den här gången fungerade det. Tjockt och krämigt, precis som filmjölk skall vara, men samtidigt smaklöst och trist. Absolut ingen höjdare.

hemul
2

Du måste ha konstigs omständigheter i ditt kök. Kanske för varmt?

Skepparkrans
0

Det är vanlig rumstemperatur. Runt 21-23 grader beroende på vädret ute. Och jag kan inte se att det inte skulle ha fungerat. Mjölken blev fick ju samma konsistens som fil så någonting hände ju.

Men strunt samma. Det finns yoghurt att köpa och fjällfil är underbart gott att blanda med grädde så att det blir en rejäl fetthalt. Så det är ju inte så att jag saknar mat att äta till frukost. Det hade bara varit kul med något annat alternativ och det är ju alltid lite speciellt att göra maten själv.

Kan man göra fil tjockare genom att låta det stå framme över natten? Fortsätter mjölksyrabakterierna att jobba då eller är de så att säga "färdiga" när det fått den konsistens som fil har?

Medlem
0

Jag gör egen yoghurt men är så sugen på att äta fil. Problemet är att vi inte har fil här jag bor :-(

Sugiyama
0

Nu har jag kommit på att blandar man hemgjord kefir med TY så smakar det filmjölk, jättegott tycker jag. Jag använder arlas meze.

JAUS
0

För flera år sedan gjorde jag filbunke av Onaka, (den "japanska" filen, egentligen finns det inte fil överhuvudtaget i Japan) det blev gott komi håg att tillsätta rejält med grädde i.

Skepparkrans
0

Jag testade nu att blanda fjällfil med grädde och låta det stå framme ett dygn. Tidigare har jag blandat det och ätit direkt och det har varit lite blaskigt. Men när det fick stå framme blev det oerhört tjockt och krämigt. Riktigt lyckat.

babybel
0

Håller med Medlem, det är jättetråkigt att inte kunna köpa fil när man bor utomlands…

Finns det någon metod att göra fil utan att ha en skvätt att börja med?

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

DesK
0

Om det finns någon annan mjölksyrad produkt exempelvis creme fraiche så tror jag att du kan starta upp med hjälp av denna.

/Désirée

helvete
1

Kan man inte skippa besväret och istället köpa gräddfil eller turkisk youghurt. Jag gör smoothies efter recept ur en LCHF kokbok.

1 dl grädde

1 dl turkisk youghurt

1 dl hallon.

Maffigt. Jag blir mätt i många timmar. Tar djupfrysta hallon. Eller dito blåbär. ibland häller jag över 2 msk solrosfrön. Det blir nog inte low low carb men näst intill. Ibland byter jag ut grädden mot creme fraiche.

I min barndom på 40-50 talet togs mjölken nysilad direkt från korna. Man tog ett par tsk filbunke av en sparad och "kletade" ut det i botten på en skål. Så hälldes mjölken i och fick stå i rumstemeratur ett dygn.Då stelnde filbunken med det tjocka gräddlagret överst. Därefter in i kall källare. Om det var åska i luften sades det att filbunken inte "gick ihop".Jag var aldrig glad i filmjölk, men sockret ovanpå var gott. ;-P

babybel
0

#31 Creme fraiche kanske är ett alternativ, ska nog prova det!

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

yvonnel
1

Kan du inte försöka få tag på opastöriserad mjölk  och prova enl.metoder beskrivna här i tråden. Min mormor satte ny filbunke varje dag i nya rena skålar med nymjölkad mjölk. Hon ställde skålarna ovanpå kylskåpet och nästa dag hade det stelnat till en underbar fil som skivade sig när man stack ner skeden.

Måste bro på att det ju alltid finns bakterier i omgivningen som kanske inte vore så bra om de fick stå för länge men att det nog handlar om att vara försiktig och hålla reda på vad man gör.

Men jag ska göra ett försök, dock med köpemjölk och hög fetthalt.

Skepparkrans
0

"Kan man inte skippa besväret och istället köpa gräddfil eller turkisk youghurt."

Klart man kan. Men efter några år blir man less på det och vill testa något annat. Och vi är sannerligen inte bortskämda med fullfeta alternativ på mejerihyllorna.

Den enda turkyoghurten jag gillar är Arlas Meze. Grekisk yoghurt smakar hemskt. Gräddfil är gott men alla märken smakar likadant. Så vill jag köpa någonting att äta till frukost finns det egentligen bara två alternativ i handeln. Därför är jag hänvisad till att göra eget om jag vill ha något.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
MissMullig
2

Tips til er som vill ha fil utomland el där det inte finns fil.

Be någon att skicka en in dränkt(med fil) torkad bomulls eller linne lapp till dig första gången som du sedan andvänder i din först kultur. Detta funkade ju alltid förr i tiden

Lycka till

ragnhildar
0

Lite OT : Angående både turkiska och grekiska 10 %-iga Yogurten, så har jag noterat att båda nu innehåller 5, något i kh. Värför denna ökning av kh-innehåll?

hemul
0

MissMullig, jag hade precis skrivit ner samma tips när jag såg att du redan sagt det! Jag har inte provat själv, men har läst om folk som byter både surdegs- och fil/yoghurtkulturer genom att låta dem torka in på papper som sen kan skickas i brev.

Ett problem kan ju vara att bakterierna i filmjölk inte är så livskraftiga (de är ju labbakterier) och konkureras ut rätt lätt av andra bakterier så filen börjar smaka blä. Därför brukar det inte funka att använda sin egen fil som startkultur så många gånger utan man behöver ny mejerifil.

helvete
0

#35 Man måste nog ha opastöriserad ohomogeniserad mjölk för att lyckas med filbunke. Tillsätta pastöriserad grädde till dito mjölk ska inte lyckas så bra, även om man har rätt startkultur.

Jag köper förresten råmjölk av en bonde.Blir jättegod gräddad i långpanna, ätes med vispad grädde och hallon. Kolhydratinnehåll i råmjölk???

parsley
1

Smetana, som görs på grädde, kanske är ett alternativ?

Smetana, tjock syrad grädde är en viktig ingrediens i det ryska köket. I sverige ersätts det så gott som alltid med gräddfil, en blek kopia i ryska sammanhang. Smetana används i alla ryska soppor och de flesta såser.

Stor mängd:
1 l vispgrädde
2 msk ättika 12%

Liten mängd:
1,5 dl vispgrädde
0,5 ml ättika

. Blanda ättika med grädden i en skål ( ej metall ) rör om väl.
. skålen får stå 2-3 dagar i ett varmt rum tills grädden surnat till fil.
. rör om på nytt och täck gräddens yta med en flerdubbelt viken, urkramad fuktig servett som så småningom suger upp vattnet från grädden, vilken tjocknar till smetana.
Den färdiga smetanan förvaras i kylskåpet.

Stämmer det verkligen med 0.5 ml (jag har kopierat receptet) till den lilla satsen. Till 5 dl grädde har man 1 msk eller 10 ml ättika. Till en 1 dl har man 5 ml eller en 1 tsk ättika. Till 1,5 dl grädde borde man ha 7.5 ml ättika eller 1.5 tsk.

Pasi
0

1 msk är 15 ml (30 ml till 1 liter grädde). alltså ska 1,5 dl grädde ha en ättiksdos på 4,5ml.
Kanske felskrivet - ska vara 5ml istället för 0,5ml?

parsley
0

#43 Vad du är uppmärksam, Pasi. Jag utgick från att jag brukar göra smetana på 5 dl grädde.

MissMullig
0

#40 hemul kanske kan man klara kulturen på fil lapparna om man har den i tätslutande embalage. Borde ju funka några dagars resa.

Min farmor hade ju sådana lappar liggande i skafferiet. Frågade min far om han viste hur länge ungefär men han minns bara att det alltid låg sådana indränkta torra fil lappar där men även de med lånfils indränkning som är  anna kultur. Själv andänder ju jag tätört

yvonnel
0

Här var ju grädde den vanligaste ingrediensen, jag som tänkte att det skulle vara skoj att rapportera att jag sett färsk opastöriserad mjölk på plast dunk hos Willys, jag tror att det var 1½l, kanske mer fetthalten 4.5 och priset ca 17 kr/förpackning. Mest med tanke på filibunke.

[Pennylane1]
0

Filibunke! Var det en felskrivning eller? Mamma sa på skoj "filibunk" (med betoning på bunk) men annars har jag aldrig hört med ett extra i, dialektalt eller?

karinafp
0

Det heter filbunke. Men det gick på radion en sketch med Thor Modéen, om jag inte missminner mig, i min barndom där han talade om filibunken, med betoningen på bunk. Kan vara därifrån din mamma tog det. Flört

[Pennylane1]
0

Jo jag vet att det heter filbunke! Jag skriver ju att jag aldrig hört det med ett extra i (förutom i filibunk som var på skämt) men kanske man säger så i nån annan del av vårt avlånga länd tänkte jag.

aattaa
0

I sydligaste Skåne säger man filibunk.