Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 8070 ggr
KattaMo
0

Fryyyyyser

Hej alla!

Jag bytte til LCHF för ca 1 år sedan efter att ha ätit "tvivelaktigt" många, många år

Det senaste halvåret fick kolhydratsmontret mig i klorna igen pga olika orsaker, men sedan 2 veckor är jag tillbaks på banan igen och det känns väldigt bra!

Jag har en liten fråga som kanske nån kan hjälpa mig med: igår och idag har jag frusit så att jag skakar. Är det vanligt att göra det i början när man ändrar sin kost?

Till saken hör att jag har Hypothyeros och jag fryser ALDRIG annars!! Glad

En trevlig helg till alla på KiF

önskar Katarina

dufva
0

Du äter nog för lite (energibrist)

Prova lägga till lite mer fett

KattaMo
0

ok, ska försöka dra i mig lite till! Glad

Tack!

Tisdag
0

Äter man för lite protein kan man också bli frysen. Eller så kanske du bara har åkt på en förkylning.

KattaMo
0

#3 ok, jag får nästan vänta och se vad som händer under helgen…

Hoppas iallafall att jag inte blir förkyld! Glad

subcalva
0

Rent generellt så leder underätning till lägre ämnesomsättning och överätning till högre ämnesomsättning och jag kan tänka mig att du som redan har för låg ämnesomsättning måste vara extra försiktig så att du inte underäter.

KattaMo
0

Nu har jag testat att äta mer fett och nu svettas jag som vanligt igen Glad

men däremot så mår jag lite illa istället till och från.

Men det är klart, har ju bara ätit så här i ett par veckor än så länge, så det ger sig väl snart.

Tack för alla svar!

Mvh Katarina

Zepp
0

Normalt sett så får man en ökad termogenes vid övegång till LCHF, iallafall till en början.

Förr i tiden ställde man levaxindosen efter hur patienten mådde, jag innbillar mig att man kan mickla med dosen själv inom rimliga gränser även nu.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gitten
0

Illamående är ett tecken på kortisolbrist samtidigt som LCHF är det snällaste du kan göra mot dina binjurar. Sköldkörteln och binjurarna samverkar och försöker kompensera för varandra och det är mycket vanligt problem bland oss hypotyreospatienter. Jag är en bland tusentals på forumet med just dessa problem med sviktande binjurar. Tyvärr är läkarnas kunskaper om denna milda men ack så problematiska kortisolbrist obefintlig. De klarar bara av att diagnostisera "Addissons sjukdom" där binjurarna här helt utslagna.

Andra vanliga symptom är yrsel när du reser dig, salt/sockersug, muskelsvaghet, svullna ben och stor trötthet. Testa att gå in i ett mörkt rum och lys på ögonen med en lampa. Om pupillerna fladdrar är detta et mycket säkert tecken på kortisolbrist.

Det är som sagt svårt att få hjälp inom skolmedicinen. Adrecomp finns som kosttillskott från Örtagubbens webshop. Lakritsrotste under en månad kan hjälpa litegrand men det allra bästa är förstås hydrokortison i en låg fysiologisk dos under 6 månader för att fylla på förråden.

Lycka till

KattaMo
0

#7 vad betyder termogenes?

hmm, jag har faktiskt höjt min Levaxindos själv utan att jag egentligen "fick" det av doktorn, men jag mår bättre faktiskt… Glad

#8 det är precis så jag känner mig; Yrsel, socker/saltsug, svullna ben, muskelsvaghet och trött ( fast lite piggare sen jag höjde Levaxinet)

Adrecomp, går det att ta tillsammans med Levaxin?

Kan jag gå till doktorn och säga att jag vill ha Kortison eller kommer hon bara att fnysa åt mig då?

Hon tog prov på binjurarna för ca ½ år sen och hon sa att det var bra… (fast det säger hon ju om mina sköldkörtelvärden också…Flört

Tack för era svar och att ni tar er tid att hjälpa!!

mvh Katarina

Zepp
0

Illamåendet kan vara lite utav varje.. en förkylning, för mycket fett, för lite mat, osv.

Termogenes är värmeproduktion, och för de som börjar äta LCHF brukar den bero på att levern helt plötsligt blir tvungen att tillverka glukos, vilket är rätt energikrävande, det kostar energi att omvandla aminosyror till glukos och en restprodukt blir värme.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

#9 Risken är mycket stor att doktorn bara fnyser åt dig, de har väldigt liten koll på hur kroppen funkar och hur det ska vara när man mår bra. Men du kan ju testa, hon kan ju förvåna dig.

Adrekomp går bra att ta tillsammans med Levaxin. Jag köper mitt här: naturprodukter.se. De är de billigaste jag hittat på nätet.

Min frusenhet gick inte över förrän jag slutade med Levaxin och gick över på grissköldkörtel (Armour Thyroid, tabletter av torkad grissköldkörtel), men det var lång väg att gå innan jag fick dem…

KattaMo
0

#10 tack för svaret!

#11 jag ska ta och beställa Adreceomp!

jag frågade min läkare om hon kunde kolla upp AT. Av det jag har läst så verkar det vara lögn i h-e att få det, men trägen vinner alltid, eller?!

Jag har försökt att läsa själv på massor av sidor ang sköldkörteln, men jag fattar inte riktigt allt oh är ofta för trött

Nu har min mamma lovat att läsa in sig och hjälpa mig, så jag hoppas att vi kan lyckas förstå tillsammans!

Wildrat
0

#12 Ja det är inte det lättaste att få den medicinen utskriven men tjat eller byte av läkare tills man hittar en som vill hjälpa är det som gäller.

KattaMo
0

#13 Glad 

Har nu 2 dagar inplanerat med min mamma så då ska vi läsa tillsammans!