Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 8686 ggr
Pv544
0

Bra matdosor?

Tjena!

Kör med dom vanliga superseal matdosorna här hemma, men tycker dom blir så tråkiga att diska när man kör lchf. Svårt att diska ur och få med allt fett tycker jag. och kör man dom i diskmaskinen så blir dom inte så täta… Rynkar på näsan

Något tips om några mer lättdiskade varianter? Fördel om dom tål maskindisk och frys också.

En jobbarkompis körde med sin rostfria dosa, funkade bra i mikron också. Det begriper jag inte så jag vill gärna ha plast. Glad

Aniara4
0

Jag köper en viss sorts fyrkantiga halvtransparenta plastburkar med blått lock, 0.3 liter tror jag, i storpack på Konsum eller ICA Kvantum ibland. Mer plats än så tar inte en portion LCHF-mat… Vi har massor och använder dem varje dag, halva frysen är full också. Jag brukar diska ur det värsta på jobbet och köra dem i diskmaskinen när jag kommer hem, inga problem med att de blir otäta av diskmaskin.

squeezetoy
0

Jag gillar IKEAs matlådor.

Aniara4
0

Sorry, 0.5 l var det visst.

egensinnig
0

Vi har typ 20 av Ikeas vita med vinrött lock. En liten ventil i locket. Tycker de är otroligt prisvärda. Stapelbara och i flera bra storlekar.
Har du fett i så diska med KALLT vatten och diskmedel först och sedan in i diskmaskinen el diska som vanligt.

Skepparkrans
0

"En jobbarkompis körde med sin rostfria dosa, funkade bra i mikron också. Det begriper jag inte så jag vill gärna ha plast."

Rostfritt skall tydligen fungera i mikron. Andra metaller fungerar dock inte alls. Det blixtrar och lever jävel.

Därmed inte sagt att rostfritt är speciellt bra ändå. En arbetskamrat testade att köra med en sådan dosa och när han skulle plocka ut den ur mikron skrek han till så det hördes två kvarter bort. Sedan satt han där med rejäla brännblåsor på fingrarna. Den var varmare än en stekpanna.

[Pennylane1]
0

inte så konstigt eftersom metallen leder värmen…

hemul
0

Aha! Jag har alltid tyckt att plast är svårdiskat just p.g.a. att man inte får bort fett. Av en slump kom jag på hur man ska göra. Diska bort det värsta som vanligt och tag sen den gula (mjuka) sidan av en grön svamp eller liknande och använd istället för diskborsten. Det blir gnisslande rent på ett kick!

Jag har en teori att det kanske finns små porer i plast och att borsten inte kommer åt på samma sätt som en svamp som lägger an mer "tätt" mot plasten, men det vete fåglarna egentligen. Funkar gör det i varje fall. Tungan ute

Pv544
0

Tack för svaren!

Ska testa det där med svampen, vore flott att få bort allt flott lätt.

hemul
0

Det kommer du att få - garanterat! Flört

Viktor-88
0

Jag kör på 0.5 liters glasburkar (de typiska cornichon/gurkburkarna utan tillsatt socker på överskottsbolaget) som kostar 10 kr vardera.

Glas>Plast eftersom man slipper Bisfenol-A och andra östrogenhöjande ftalater.

Aniara4
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser min favvoburk ut. Tål att åka diskmaskin hur många gånger som helst. Jag har upptäckt hur mycket lättare det är att få plats i skåpet när man kan stapla alla burkar i varann, så jag planerar att köpa några travar till och slänga alla uddaburkar. Såna här och så apotekets småflaskor att ha grädde i, det är vad jag har i plastskåpet! Skrattande

hemul
0

Har du lyckats köpa tomflaskor på apoteket? Mig tittade de på som om jag var tokig när jag frågade. Förr kunde man ju köpa allt möjligt bra där. Rynkar på näsan

Aniara4
0

Ja, jag har köpt ett helt gäng små flaskor på 75ml, de är till för att ha eget schampoo och sånt på resor, men jag häller grädde i istället. Funkar bra genom säkerhetskontrollen på flyget också om man vill ha grädde till kaffet på planet! Tungan ute

Men det är långt ifrån alla apotek som har dem.

JAUS
0

De flesta plaster släpper ut gifter som bl.a. BPA vid uppvärmning. Jag använder endast rostfritt och läger maten på tallrik om jag använder mikro. Använder t.o.m. en vattenflaska av rostfritt.

Om man trots detta envisas med plast så kan jag endast rekommendera de som har 2 i triangeln (High-density polyethylene) den enda plast som inte har några kända hälsorisker.

Typ 5 är endast ok för vattenflaskor och matlådor som man inte värmer upp. Resten bör man undvika.

Aniara4
0

Jag värmer maten på tallrik, men ids inte noja över plasten i övrigt.

JAUS
0

#15 Majoriteten av befolkningen "nojar" inte över fluor, teflon, omega-6 eller kolhydrater heller, det betyder dock inte att de är ofarliga för det.

Att småbarn får hormonrubbande ämnen i sig från sina plastleksaker är allvarligt enligt mig.

Aniara4
0

Ja, det tycker jag med, men jag är inget småbarn och jag biter inte i plasten.

Primulan
0

#11 "Isnalle" heter burken och det är min favortit med. Synd bara att den numera endast verkar säljas med det blåa transparenta locket, det gamla ej transpartenta i olika färger höll bättre i diskmaskinen.

JAUS
0

#17 Det är ju bra för dig, men det finns ju andra människor på den här planeten också. Andra människor kanske vill undvika ämnen orsakar hormonrubbningar även om du inte bryr dig om det.

Aniara4
0

#19 Hoppsan, värst vad du verkar arg? Förstår ärligt talat inte riktigt varför?

Aniara4
0

#18 Tack! Precis, Isnalle heter den. Locken kan bli lite böjda i diskmaskinen, men de sluter tätt ändå.

Skepparkrans
0

"Hoppsan, värst vad du verkar arg? Förstår ärligt talat inte riktigt varför?"

JAUS verkar tydligen tro att du påtvingar andra människor hormonrubbande ämnen om du äger en matlåda i plast. Och att du inte förstår att det finns andra människor på jorden om du tar egna beslut rörande dig själv.